Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Festivalové Vary 2018

Festivalové Vary 2018

Jako každý rok sledujeme dění na festivalu jako ostříž

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pozor, nejsou lidi? Dělníci vzkazují českým šéfům, pořádně nás zaplaťte a šetřete na audinách. A kdo dává pěkných třináct tisíc?

23.05.2017
Pozor, nejsou lidi? Dělníci vzkazují českým šéfům, pořádně nás zaplaťte a šetřete na audinách. A kdo dává pěkných třináct tisíc?

Autor: Ilustrační foto repro/internet

Popisek: Některé firmy trpí takovým nedostatkem zaměstanců, že se uchylují k reklamním kampaním

To, že má mnoho firem v Česku problémy sehnat dostatek pracovních sil, není už nic překvapivého. Ale zarážející je, že přesto budují nové a nové továrny a průmyslové zóny, v nichž však nikdo nechce pracovat. Ruku v ruce s tím také chybějí ubytovací kapacity, což žene ceny nemovitostí neúnosně nahoru. Stále větší nedostatek pracovních sil se projevuje hlavně v pohraničních oblastech Česka, především v regionech, sousedících s Německem a Rakouskem.

Zatímco dříve odtud za prací odcházeli kvalifikovaní odborníci, například lékaři nebo zdravotní sestry, dnes už v cizině najdou práci i lidé, kteří ani neovládají tamní řeč. Stačí jim naprosté jazykové minimum. To se týká například řidičů, jichž chybí třeba v Německu desítky tisíc. Jejich platy jsou natolik zajímavé, že tam odcházejí i čeští řidiči se středoškolským, či dokonce vysokoškolským vzděláním.

Pěkných třináct tisíc

Německé nebo rakouské firmy české zaměstnance využívají stále více a cíleně je hledají přímo u nás, či dokonce rovnou na pracovišti. V pohraničí nejsou vzácné billboardy, nabízející práci v cizině a lákající na různé náborové akce. Čeští zaměstnavatelé to považují za nefér a tvrdí, že si nemohou dovolit lidem zvyšovat platy, protože by pak prý neměli na rozvoj firmy. Jenže tomu se vysmívá mnoho těch, co mají mizerných pracovních podmínek u nás plné zuby a odcházejí raději do ciziny. Na sociálních sítích lze najít řadu konkrétních případů. Diskutující si stěžují, že u nás měli smlouvy na dobu určitou a minimální mzdy. Antonín prozradil, že v Babišově masně dostával „pěkných třináct tisíc“, a Milan dokonce pracoval pro firmu, kde řidičům platili pouze dvanáct tisíc. „Páni dopravci byli zvyklí pětadvacet let platit minimální mzdu, řidiče okrádat o důchod a stát o daně,“ posteskl si na idnes.cz.

Rozežraní velkokapitalisti?

Marek rovnou zaměstnavatelům v Česku vzkazuje: „Nebrečte a prostě se smiřte s tím, že lidi je potřeba zaplatit.“ Další diskutující si zgustli na českých velkokapitalistech, kteří jsou podle nich především vydřiduši. Jan si myslí: „Je to jenom o tom, aby nebyla firma rozežraná, jako třeba u nás v práci. Kdyby si ředitel odpustil tu třetí audinu a nové kožené pohovky k sobě do kanclu, tak by zbylo více peněz pro zaměstnance, kteří na něj vydělávají.“

Někteří zaměstnavatelé však chtě nechtě museli platy výrazně zvednout. Velmi dobré pracovní podmínky nabízejí především firmy, co mají zahraniční majitele. Není výjimkou, že řidičům kamionů slibují čtyřicetitisícové platy a řadu dalších výhod. Řidičem kamionu se proto stal i student Martin z Karlovarska. Když dokončil vysokou školu, nemohl najít zaměstnání, a tak si udělal speciální řidičský kurz a dnes jezdí po celé Evropě, především ale do Rakouska. S platem a dietami si přijde na více než padesát tisíc korun.

Výborné latté

S nedostatkem zaměstnanců v pohraničí bojuje také německá firma Witte, která má filiálky v Nejdku, Ostrově či Plzni. Pořádá řadu náborových akcí a na svých stránkách láká potenciální zaměstnance na vše možné. Případný zájemce (například o pozici mechanika) se však nedozví, jaký plat Witte nabízí, ale zato se dočte, že zde jsou automaty na každém rohu, umějí výborné latté, že v závodní jídelně si mohou z nabízených jídel vybrat i vegetariáni a vhod jistě přijde i celodenní nabídka baget a zákusků. Teprve na jiných webech lze zjistit, že dělník si tady vydělá pěkných šestnáct tisíc. Jenže v sousedním Německu dvakrát tolik.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adéla Hofmanová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace