Největší televizní hity české provenience? Všudypřítomný, vykalkulovaný, temný a brutální hnus, aktéři mají IQ na hranici debility a jsou oblečeni jako drbani. Míří na retardované diváky?
29.10.2016
Foto: ČT
Popisek: Seriál Rapl se točil v Krušných horách. Na snímku Hynek Čermák
Televizní producenti a tvůrci se zhlédli v módě severských detektivek a na tuto módní vlnu, ostatně tak jako na jiné, ochotně naskočili i diváci a kritici. Potvrzuje to úspěch vulgárního a ponurého detektivního seriálu České televize Rapl nebo téměř neuvěřitelná adorace nové minisérie HBO Pustina. O díle, plném nechutné brutality, se hovoří málem jako o události století.
Vydatně k tomu přispívá reklamní kampaň. Dokonce i bulvární deník Blesk podsouvá divákům, že je Pustina uchvátí a argumentuje tím, že se vymyká všemu, na co jsou v české televizní tvorbě zvyklí. Osmidílný seriál je prý strachem zavalí jako deka. Něco podobného ovšem tvrdili i aktéři seriálu ČT Rapl. Není to náhodné. Oba projekty kopírují trend severských detektivek. Podle jejich mustru je nutný všudypřítomný, vykalkulovaný hnus. Ale je faktem, že Pustina v tomto směru doslova exceluje. Hnusné je naprosto vše, exteriéry, interiéry, i herci. Aby vše vypadalo co nejodporněji, je evidentně podmínkou (viz narušený Jaroslav Dušek) .
Kosmo-hrůza
Naštěstí ne všichni diváci a kritici podlehli vymývání mozků a v diskusích dávají jasně najevo, že něco „tak k zblití“ sledovat a vychvalovat odmítají. Velmi zajímavý názor nad současnou televizní produkcí nedávno zveřejnil deník Neviditelný pes. V článku Kosmo-hrůza píše Václav Vlk, že Česká televize dělá vše proto, aby mezi její diváky patřily pouze osoby mírně retardované. Jako příklad uvádí nové seriály Kosmo a Rapl. Stěžuje si právem, že pokud se v této tvorbě zobrazují běžní Češi, jsou to v zásadě idioti, stylizovaní do rolí blbů a magorů. V seriálu Rapl jsou například policisté oblečeni jako drbani, policistka Slepičková má neučesané a slepené vlasy, jako by si hlavu nemyla půl roku. A baráky jsou oprýskané, sešlé a vůbec nechutné. Policajtská oslava je pak podána jako pijatika v hospodě IV. cenové skupiny. Hrdinové seriálu Kosmo, který podle autora ještě překonal očekávanou hrůzu, mají předepsané IQ na hranici debility, tu nejupadlejší morálku a jsou oblečeni do teplákových souprav, jaké nenosili ani sovětští odboráři, když jeli na rekreaci do Varů.
Pustá, temná a brutální Pustina
V tomto ohledu příjemně překvapil i veřejnoprávní rozhlas. Moderátorka Karolína Koubová zpovídala v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu scénáristu Pustiny Štěpána Hulíka bez obvyklé míry servility, jež se u nás vůči různým tvůrcům většinou uplatňuje. Snažila se zjistit, proč je tento seriál tak temný, ponurý, drsný, až brutální. Na své otázky se dočkala dosti sebevědomých odpovědí. Hulík například popřel inspiraci severskými detektivkami, která je ale zřejmá a tvrdil, že to je svébytné dílo, které si odnikud nevypůjčuje a nekrade. Když Koubová vyslovila názor, že v Pustině chybí sympatické postavy, Hulík rovněž odporoval. Jako příklad uvedl hrdinu z pasťáku. „Podle mne je největší meta, že ukážete i někoho, kdo má nějaké stinné stránky, ale vy toho člověka pochopíte, proč takový je.“ Námitky na brutální scény, například znásilnění, odbyl tím, že vychází z místa a extrémních situací, kde se odehrávají.
Nadesignované postavy
Dokonce i někteří recenzenti upozorňují na vykalkulovanost Pustiny, i když ji jinak vychvalují. Všímají si toho, že některé dějové linie jsou budované pouze kvůli své působivosti a hrdinové působí nadesignovaně. „Zdá se, že každý kousek jejich oblečení, rys v obličeji a ohyb v účesu byl navržen u rýsovacího prkna, aby bezvýhradně odpovídal roli,“ píše například Martin Svoboda na Aktuálně.cz. Z reakcí diváků je ovšem zřejmé, že zcela podlehli reklamní kampani. Na nejsledovanějším filmovém a televizním fóru CSFD.cz souhlasně tvrdí, že to je absolutně nejlepší český seriál, co u nás kdy vznikl a nejočekávanější událost roku.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová