V Příbrami se řešily dotace. Církve by o ně mohly přijít, kvůli restitucím
14.02.2014
Foto: profimedia.cz
Popisek: Peníze, ilustrační foto
ROZHOVOR S posledním lednovým dnem skončil termín pro podávání žádostí o dotace z městského rozpočtu. Žádat se mohlo v tradičních oblastech, např. na kulturní aktivity, výchovu a vzdělání či hondě sledovaný sport. Nejvíce žádostí bylo podáno právě v oblasti výchovy a vzdělání. Premiérově byl spuštěn elektronický systém podávání žádostí, který byl ve zkušebním provozu a běžel tak duálně s žádostí v papírové podobě, kterou elektronický systém vygeneroval. Na podrobnosti průběhu podávání žádostí a konkrétní čísla jsme se ptali radního města Příbrami Ing. Juraje Molnára.
Kolik žádostí o dotaci bylo v jednotlivých oblastech podáno?
"V oblasti církví a náboženských společností bylo podáno šest žádostí, v oblasti výchovy a vzdělání evidujeme 98 žádostí, na kulturní aktivity podali jednotlivci i spolky celkem 84 žádostí, v rámci kapitoly sociálních a zdravotních dotací bylo podáno 60 žádostí, na životním prostředí evidují 16 žádostí a pro oblast sportu je podáno 54 žádostí, z toho 4 na investiční výdaje, 22 na činnost sportovních občanských sdružení, 20 na významné jednorázové sportovní akce a 8 na významné sportovní akce klubově neorganizovaných sportovců."
Jak fungoval systém elektronického podání žádostí?
"Systém fungoval bez větších chyb a problémů. Pouze někteří žadatelé, kteří dávali žádost v oblasti sociálních věcí a zdravotnictví měli problémy s elektronickou formou, se kterou se obtížněji sžili. Bylo zaznamenáno i pár technických nedostatků, např. s přílohami, ale vše bylo průběžně řešeno, systém vydržel nátlak a všechny žádosti dorazily."
Jaká bude nyní cesta žádostí?
"Na jednotlivých odborech podle oblasti, ve které je žádost podána, se nyní žádosti kontrolují po formální stránce. Pokud úřednice objeví nějaký nedostatek - např. nevyplněný kontaktní údaj, špatně vyplněnou adresu sídla, apod., tak kontaktují žadatele, aby nedostatek v řádu dnů odstranil. Poté budou mít čas na projednání žádostí městské komise, které mají doporučující stanovisko. No a pak již žádosti čeká konečný běh v rámci porady starosty, projednání radou města a samozřejmě konečné schválení je na zastupitelstvu města."
Elektronický systém se osvědčil, vymizí v příštím roce papírová forma?
"Ano. Cílem elektronizace systému byl mimo jiné úbytek "papírování", které je s fyzickým podáním žádosti spojené. Také případné nedostatky se skrze elektronický formulář odstraňují snáze. Vzhledem k tomu, že systém fungoval v pořádku, není důvod nadále papírovou formu podání požadovat."
Dodejme, že jako každoročně překračují žádosti v některých oblastech rozpočtové možnosti města, a tak musí žadatelé počítat s tím, že uspějí jen částečně či neuspějí vůbec. Např. v oblasti životního prostředí mají žádosti souhrnnou hodnotu 454 tisíc korun. Za zmínku stojí i informace z jednání finančního výboru, který zastupitelstvu navrhuje úplně zrušit dotační položku pro církve a náboženské společnosti, a to s odvoláním na církevní restituce.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh, v koši určitě neskončí! Na vaše unikátní zážitky čekáme na , do předmětu napište Příběh
Vložil: Redaktor KL