Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak přežít v přírodě a zachovat si chladnou hlavu

13.05.2022
Jak přežít v přírodě a zachovat si chladnou hlavu

Foto: Ministerstvo obrany ČR (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Přes 300 žáků ZŠ z Jinců a Příbrami poměřilo své síly s vojáky z 13. dělostřeleckého pluku.

Na začátku května si více než 300 žáků ZŠ z Jinců a Příbrami vyzkoušelo, jaké úkoly musí v rámci své profese plnit vojáci. V rámci programu Příprava občanů k obraně státu (POKOS) se totiž uskutečnil Branný den s armádou u 13. dělostřeleckého pluku.

Odbor komunikace Ministerstva obrany tentokrát pozval školy přímo do vojenského prostoru. „Na našich akcích klademe důraz na to, aby si děti mohly vše samy vyzkoušet. Připravili jsme pro ně devět stanovišť, která je měla připravit na situace, se kterými se mohou v dnešní době setkat. Učí se základy přežití, první pomoci, jak se orientovat v neznámém terénu nebo jak správně pracovat s mapou. Snažíme se, aby žáci rozvíjeli i svoji fyzickou zdatnost nebo aby se uměli ubránit. Prostřednictvím zábavných kvízů a soutěží chceme obohatit i jejich vědomosti,“ představila den s armádou Daniela Hölzelová z odboru komunikace Ministerstva obrany.

 

Školáci se také učili, jak správně pracovat s mapou.

Orientace v terénu i základy přežití

Žáci postupně absolvovali vědomostní soutěže, zastříleli si na laserové střelnici, seznámili se s prací s mapami a buzolami a své síly mohli prověřit i na veslařském trenažeru pražské Dukly. „Někteří mladí odborníci nevidí k práci s mapou žádný důvod – mají přece mobil a v něm navigaci, která jim ukáže cestu,“ přiblížil postoj mladé generace jeden z topografů a trochu smutně to doplnil: „Vůbec je nenapadne, že se telefon může vybít, rozbít, že dotykový displej nelze používat v dešti nebo to, že terén nemusí být vždy pokryt signálem.“ Nakonec ale optimisticky dodal, že oni dětem ukázali, jak si v takovém případě poradit a v terénu se zorientovat.

„Kdyby to šlo, mohli bychom o přežití v přírodě mluvit celý den, nebo spíš celý týden,“ vysvětlil instruktor přežití, proč se právě na tomto stanovišti děti nejvíce hromadily. „Seznámíme tu děti s tím, jak se zachovat v případě, když zůstanou samy venku a musí se spolehnout jen samy na sebe. Vyzkouší si, jak připravit přístřešek, jak rozdělat i v mokru oheň nebo je seznámíme s bylinami, které jsou pro přežití nezbytné a které jsou naopak životu nebezpečné. Také jim ukážeme, jak si vyrobit jednoduchý luk nebo oštěp a jak s nimi zacházet,“ shrnul na závěr.

 

Své vědomosti si žáci prověřili díky zábavným kvízům.

Nechyběla vojenská technika

Šesťáci, sedmáci, osmáci i deváťáci byli svorně potěšeni možností prošmejdit si vojenskou techniku – k dispozici měli velikánskou Tatrovku, maskovaný LandRover a jako dělostřeleckou specialitu i houfnici DANA. „Hodně jsme se nasmáli při závodech v masce, protichemické pláštěnce až na paty, a ještě k tomu v návlecích,“ s rozesmátými tvářemi hodnotila skupinka osmáků, co se jim líbilo na chemickém stanovišti. Na branném dni samozřejmě nechyběla ani zdravověda a fyzičku si děti pořádně prověřily na překážkové dráze i při základech sebeobrany a boje zblízka.

„Chceme žáky připravit na mimořádné situace, se kterými se mohou běžně setkat –⁠ v rámci zdravovědy se naučí, jak správně zachránit kamarádovi život, v rámci chemické ochrany zase to, co dělat při úniku nějaké chemické látky nebo jaké jsou prostředky individuální ochrany. Dozví se, jaké úkoly musí vojáci v rámci své profese plnit, proč jezdí do zahraničních misí, jaké rozlišujeme krizové stavy, jak si správně zabalit evakuační zavazadlo, proč vstupujeme do mezinárodních organizací nebo co je to branná povinnost,” doplňuje pro KL Daniela Hölzelová vysvětlení, proč Ministerstvo obrany vlastně tyto akce pořádá.

Další akce

Branný den tak rozhodně nebyl akcí ojedinělou. A to je dobře. V rámci programu POKOS se v květnu a v červnu ve Středočeském kraji uskuteční i další akce:

  • Family Day – Čáslav, 21. základna taktického letectva. 21. května 2022
  • Den dětí VLRZ – Měřín. 28. května 2022
  • Den bezpečné Příbrami – Příbram, Areál Nového rybníka. 10. června 2022​
  • Den otevřených dveří 13. dělostřeleckého pluku – Areál 13. dp v Jincích. 15. června 2022

 

Z techniky měla největší úspěch samohybná kanonová houfnice Dana.

Co je vlastně POKOS

Podle webu Ministerstva obrany je příprava občanů k obraně státu (POKOS) nedílnou součástí plánování obrany státu. „Zákonná povinnost občanů bránit svou vlast nezanikla ani s profesionalizací Armády České republiky. Systematická a diferencovaná příprava občanů k obraně státu je jedním z předpokladů vytvoření potřebných schopností k zajišťování obrany jednotlivců i celé společnosti,” uvádí web.

„Obrana státu není pouze záležitostí ozbrojených sil a profesionálních vojáků, ale všech občanů. Po zrušení povinné vojenské služby nemá většina občanů znalosti, schopnosti, dovednosti a návyky využitelné ve vojenské krizové situaci. Zákon o zajišťování obrany České republiky proto stanovuje způsoby, jakými se občané k obraně státu připravují. Příprava v míru probíhá cestou dobrovolného převzetí výkonu branné povinnosti, vzděláváním ve školách nebo zájmovou činností. Příprava může u různých cílových skupin probíhat různou formou, zejména prostřednictvím přednášek, besed, školení, soutěží, činností branných subjektů, prezentačními akcemi pro veřejnost apod.”

Branná výchova ve školách?

Také vláda chce v souvislosti s bezpečností situací zavést na českých školách formu branné výuky. Ministr školství Petr Gazdík v dubnovém rozhovoru pro CNN Prima NEWS potvrdil, že hodlá naplánovat pro žáky a učitele speciální kurzy krizové přípravy. Důvodem je zejména válka na Ukrajině. „Jsem pro zavedení týdenního kurzu krizové přípravy s prvky branné výchovy na školách. Žáky by naučil, jak se chovat v krizových situacích,“ řekl Gazdík pro CNN Prima NEWS.

 

Závody v ochranných maskách a pláštěnkách

„Mladá generace by se v rámci přípravy měla vzdělávat a připravovat na krizové situace. Jestli se to bude jmenovat branná výchova je vcelku jedno. Podstatný je obsah,“ doplňuje ministryně obrany Jana Černochová. V rámci výchovy na školách pak zmínila například základy topografie, zdravovědy i toho, jak se chovat, když člověk najde nevybuchlou munici. „Nebo také, kdyby mezi ně vtrhl nějaký střelec, čehož jsme byli nedávno svědky. Aby někdo další zbytečně nepřišel o život,“ dodala pro CNN Prima NEWS ministryně. Připomněla tak tragédii z učiliště v pražské Michli, kde student zavraždil svého pedagoga.

Ministr školství ale nepředpokládá, že by se branná výchova měla stát novým předmětem na školách. Spíš usiluje o formu cyklických týdenních kurzů krizové přípravy, na které by žáci jezdili podobně jako na ty lyžařské či vodácké. „Kdybychom chtěli do osnov zařadit všechny předměty, o kterých se mluví, jako je třeba finanční a mediální gramotnost, manuální zručnost, kritické myšlení, vlastenecká výchova nebo právě branná výchova, tak by děti měly až 50 hodin školy týdně, což je neúnosné. To bychom jim ukradli mládí,“ dodal pro CNN Prima NEWS Gazdík.

Zdroje: Ministerstvo obrany, cnn.iprima.cz

Vložil: Andrea Morkusová