Putování kolem hráze Orlické přehrady. K rozhledně Milada, kterou postavili rovnou na Krchově… Český poutník
17.11.2018
Foto: René Flášar
Popisek: Orlická přehrada v její poetické podobě
FOTOGALERIE Na dnešní putování se vydáme ke hrázi Orlické přehrady, respektive do jejího okolí. Čeká na nás nejen prohlídka impozantní stavby, ale také například cesta na rozhlednu Milada, která stojí na kopci zvaném Krchov.
Z autobusu vystupuji na zastávce Milešov Hřebeny a vydávám se po zelené turistické značce k osadě Přední Chlum. Kousek za místem, kde se zelená značka spojuje s červenou, se mezi keři prodírám k památníku Antonína Selnára a Jaroslava Bölla, dvojice pilotů, kteří v těchto místech zahynuli při závěrečném taktickém cvičení 2. a 5. pěší divize dne 5. září 1929. Pokud se vám zdá, že už jste o tomto pomníku četli, máte pravdu jen částečně. V minulém putování po Krásné Hoře nad Vltavou jsme se zastavili u památníku, který byl věnován všem třem letcům, kteří při této nehodě zahynuli. Pomník třetího letce Josefa Pekárka se nachází u silnice mezi osadou Milešov Hřebeny a Orlickou přehradou.
Rozhledna na Krchově
Ale zpět k naší dnešní cestě. Od pomníku dvou pilotů pokračuji po neznačené cestě k nedaleké rozhledně Milada. Protože je dnes mlha hustá tak, že by se dala krájet, jak se pravilo v jednom známém českém večerníčku, do devítipatrové dřevěné rozhledny stojící na příhodně pojmenovaném vrcholu Krchov, ani nestoupám. Pouze dole zakupuji pohledy a turistickou známku a slibuji sobě i obsluze, že se na rozhlednu, která byla slavnostně otevřena teprve nedávno – v roce 2017, vrátím na jaře příštího roku. Tak uvidíme, zda na jaře něco uvidíme. Rozhledna je otevřena od jara do začátku listopadu, proto nyní už s její návštěvou nepočítejte.
Vracím se do Předního Chlumu a po červené značce se vydávám k Solenici. Přecházím silniční most, kochám se pohledem na hráz Orlické přehrady a po žluté značce mířím k monumentální stavbě osobně.
Světově unikátní lodní výtah
Betonová tížní hráz jedné z největších, nejvyšších a nejmohutnějších vltavských přehrad je dlouhá 450 metrů a v koruně dosahuje výšky 91 metrů. U její paty se nachází vodní elektrárna, která byla uvedena do provozu v letech 1960-61. Součástí hráze Orlické přehrady je i originální lodní zdvihadlo.
Lodní výtah na Orlíku je unikátní nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Překonává výšku více než 70 metrů a přepravení lodi po 277 m dlouhé kolejové dráze trvá bezmála 20 min. Výtah byl postaven při výstavbě orlické přehradní hráze a způsob přepravy lodi se od té doby výrazně nezměnil. Vozík je ve stanici zanořen do vody tak, aby loď do něj vjela. Následně je přivázána, takže po jeho vynoření visí na kurtách. Přeprava po kolejích probíhá na sucho. V horní části dráhy je vozík vždy otočen, aby byla loď při zanoření vozíku v koncové stanici schopna pohodlného vyplutí. Po rekonstrukci v roce 2012 nyní vozík převeze lodě do rozměrů 8,5 x 3 metry a hmotnosti 3,5 tuny.
Výletní loď už na přehradě nepotkáte…
Na závěr svého dnešního putování se ještě vydávám k přístavišti Orlík – přehrada. Žádnou loď zde ale už neuvidím, lodní doprava bude znovu zahájena až na jaře příštího roku. Potkávám tak pouze několik rybářů a jeden zamilovaný pár. Vracím se zpět k silnici vedoucí přes hráz a na autobusové zastávce vyhlížím svůj zpáteční spoj. Užívejte si krásné podzimní dny a putování zdar!

Reportáž vznikla ve spolupráci se Středočeským krajem.
Vložil: René Flášar