Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Putování kolem hráze Orlické přehrady. K rozhledně Milada, kterou postavili rovnou na Krchově… Český poutník

17.11.2018
Putování kolem hráze Orlické přehrady. K rozhledně Milada, kterou postavili rovnou na Krchově… Český poutník

Autor: René Flášar

Popisek: Orlická přehrada v její poetické podobě

FOTOGALERIE Na dnešní putování se vydáme ke hrázi Orlické přehrady, respektive do jejího okolí. Čeká na nás nejen prohlídka impozantní stavby, ale také například cesta na rozhlednu Milada, která stojí na kopci zvaném Krchov.

Z autobusu vystupuji na zastávce Milešov Hřebeny a vydávám se po zelené turistické značce k osadě Přední Chlum. Kousek za místem, kde se zelená značka spojuje s červenou, se mezi keři prodírám k památníku Antonína Selnára a Jaroslava Bölla, dvojice pilotů, kteří v těchto místech zahynuli při závěrečném taktickém cvičení 2. a 5. pěší divize dne 5. září 1929. Pokud se vám zdá, že už jste o tomto pomníku četli, máte pravdu jen částečně. V minulém putování po Krásné Hoře nad Vltavou jsme se zastavili u památníku, který byl věnován všem třem letcům, kteří při této nehodě zahynuli. Pomník třetího letce Josefa Pekárka se nachází u silnice mezi osadou Milešov Hřebeny a Orlickou přehradou.

Rozhledna na Krchově

Ale zpět k naší dnešní cestě. Od pomníku dvou pilotů pokračuji po neznačené cestě k nedaleké rozhledně Milada. Protože je dnes mlha hustá tak, že by se dala krájet, jak se pravilo v jednom známém českém večerníčku, do devítipatrové dřevěné rozhledny stojící na příhodně pojmenovaném vrcholu Krchov, ani nestoupám. Pouze dole zakupuji pohledy a turistickou známku a slibuji sobě i obsluze, že se na rozhlednu, která byla slavnostně otevřena teprve nedávno – v roce 2017, vrátím na jaře příštího roku. Tak uvidíme, zda na jaře něco uvidíme. Rozhledna je otevřena od jara do začátku listopadu, proto nyní už s její návštěvou nepočítejte.

Vracím se do Předního Chlumu a po červené značce se vydávám k Solenici. Přecházím silniční most, kochám se pohledem na hráz Orlické přehrady a po žluté značce mířím k monumentální stavbě osobně.

Světově unikátní lodní výtah

Betonová tížní hráz jedné z největších, nejvyšších a nejmohutnějších vltavských přehrad je dlouhá 450 metrů a v koruně dosahuje výšky 91 metrů. U její paty se nachází vodní elektrárna, která byla uvedena do provozu v letech 1960-61. Součástí hráze Orlické přehrady je i originální lodní zdvihadlo.

Lodní výtah na Orlíku je unikátní nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Překonává výšku více než 70 metrů a přepravení lodi po 277 m dlouhé kolejové dráze trvá bezmála 20 min. Výtah byl postaven při výstavbě orlické přehradní hráze a způsob přepravy lodi se od té doby výrazně nezměnil. Vozík je ve stanici zanořen do vody tak, aby loď do něj vjela. Následně je přivázána, takže po jeho vynoření visí na kurtách. Přeprava po kolejích probíhá na sucho. V horní části dráhy je vozík vždy otočen, aby byla loď při zanoření vozíku v koncové stanici schopna pohodlného vyplutí. Po rekonstrukci v roce 2012 nyní vozík převeze lodě do rozměrů 8,5 x 3 metry a hmotnosti 3,5 tuny.

Výletní loď už na přehradě nepotkáte…

Na závěr svého dnešního putování se ještě vydávám k přístavišti Orlík – přehrada. Žádnou loď zde ale už neuvidím, lodní doprava bude znovu zahájena až na jaře příštího roku. Potkávám tak pouze několik rybářů a jeden zamilovaný pár. Vracím se zpět k silnici vedoucí přes hráz a na autobusové zastávce vyhlížím svůj zpáteční spoj. Užívejte si krásné podzimní dny a putování zdar!

 

Reportáž vznikla ve spolupráci se Středočeským krajem.

Vložil: René Flášar

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace