Žhavá část kampaně se blíží

Prezidentův klaun dostal metál. Proč nastalo mnoho povyku pro nic? Vždyť už od dob Masaryka čeští prezidenti odměňovali své přátele a oblíbence. Tento je navíc velmi úspěšný

02.11.2015

Autor: TV Prima

Popisek: Bubeník, zpěvák, textař, herec, komik, moderátor, politik, publicista, scenárista, dramatik, naivní malíř a spisovatel František Ringo Čech má za sebou velmi bohatou kariéru

Letošní rituál udělování státních vyznamenání opět vyvolal mnoho povyku pro nic. Prezident Miloš Zeman totiž neudělal nic jiného než jeho předchůdci, udělil metály nejen různým hrdinům a dalším úctyhodným osobnostem, ale také svým přátelům a oblíbencům. Jedním z nich je i svérázný umělec, muzikant, malíř, dramatik, textař, herec a politik František Ringo Čech.

Na to, že má za sebou skutečně nepřehlédnutelnou uměleckou kariéru, se při tom povyku téměř zapomnělo. Zatímco například národem zbožňovaná a prezidentem rovněž vyznamenaná herečka Libuše Šafránková se proslavila převážně rolemi v populárních pohádkách a filmech, on se dokázal prosadit hned v několika uměleckých disciplínách. Dnes už si málokdo uvědomuje, že Ringo například spoluzakládal legendární skupinu Olympic. Jako bubeník studoval u vynikajícího amerického muzikanta Herbera Warda, poté v Americe vystupoval s jazzovou elitou (Budy Rich, Oscar Peterson, Lionel Hampton) a hrál rovněž v řadě evropských jazzových klubů. U nás zase spolupracoval se skvělým českým jazzmanem Pavlem Smetáčkem. V roce 1965 byl vyhlášen vůbec nejlepším československým hráčem na bicí.

S Jiřím Schelingerem a svojí skupinou Shut Up

S Jiřím Schelingerem a skupinou Shut Up!, kterou František Ringo Čech (vpravo) založil v roce 1968

Rekordní Dívčí válka

Další zajímavé angažmá získal v celosvětově proslulém Černém divadle Jiřího Srnce, s nímž odjel také na turné po Spojených státech. A následovalo účinkování v dalším legendárním pražském souboru, v Semaforu. V roce 1983 založil divadlo vlastní, Čechovo prozatímní divadlo, s nímž dosáhl nebývalé popularity. Hra Dívčí válka, kterou uvedl v roce 1986, se řadí počtem 2600 repríz k bezkonkurenčně nejhranějším titulům současnosti nejen u nás, ale i v Evropě. Vystřídalo se v ní více než tři sta herců a výjimečná je i tím, že průběžně reaguje na aktuální politickou situaci. Kdykoliv a kdekoliv se hraje, je beznadějně vyprodaná. „Mně samotného to udivuje,“ přiznává Čech. Možná je to ale tím, že hru napsal na míru českému publiku. Podobně velmi úspěšný je i jako naivní malíř. Zúčastnil se celé řady výstav a jeho obrazy vlastní celebrity, sběratelé i galerie naivního umění po celém světě. Mimo jiné i Národní galerie.

František Rindo Čech: Generace Beatles

František Rindo Čech: Generace Beatles

Jediná zásluha?

Při výčtu pouhého zlomku aktivit a úspěchů, které má F. R. Čech za sebou, se soudný člověk musí divit, proč fakt, že mu prezident Miloš Zeman udělil medaili Za zásluhy, vyvolal takovou nevoli. V případě jiných ‘normálních‘ a bezproblémových umělců, oceněných metály, je doslova ticho po pěšině. A to přesto, že jenom v oblasti hudby odvedl Čech nesrovnatelně více práce než například letos rovněž oceněný Václav Neckář. Z četných reakcí, které se po letošním ceremoniálu ke státnímu svátku objevily, je zřejmé, že většina lidí buď úplně ztratila paměť, nebo zkrátka nic nevědí. Kritizují, že byl Čech vyznamenán za zásluhy, a přitom prý jedinou jeho zásluhou zůstává, že je kamarád prezidenta. Na pováženou ale je, když ztrácejí paměť i novináři, například hudební kritik Jan Rejžek. Ten se prezidentovi vysmál, že ocenil „socdemáckého papouška kakadu Ringo Čecha“. Možná by si měli prostudovat seznam osobností, oceněných Václavem Havlem nebo Václavem Klausem. Mimo jiné v něm figurují nejen jejich oblíbení umělci, přátelé a partneři, ale třeba také mnozí bývalí členové KSČ. T. G. Masaryk dokonce udělil metál řidiči vlaku pouze za to, že ho jednou svezl.

Hra Dívčí válka, kterou  uvedl v roce 1986, se řadí počtem 2600 repríz k bezkonkurenčně nejhranějším titulům současnosti nejen u nás, ale i v Evropě

Hra Dívčí válka, kterou  František Ringo Čech uvedl v roce 1986, se řadí počtem 2600 repríz k bezkonkurenčně nejhranějším titulům současnosti nejen u nás, ale i v Evropě

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.