Středočeská Kamenice řeší chodník. Už osm let
15.03.2013
Foto: archiv
Popisek: Takto vypadá na mapě ulice Ringhofferova v Kamenici.
Ulice Ringhofferova spojuje části Kamenice – Olešovice, Struhařov, Novou Hospodu, Štiřín a Všedobrovice. Je také spojovací tepnou pro chodce – ovšem bez chodníku a vzhledem k velmi silnému místnímu provozu se „procházení“ se po ní mění v riskování s holým životem.
Starosta obce proto začal uvažovat, jak provoz omezit, popřípadě nechat podél cesty nechat vybudovat chodník. Problém je ovšem v tom, že cesta je úzká a vybudování chodníku při ponechání obousměrného provozu a stávajících jízdních pruhů, je nemožné, bez ohledu na stoleté lípy, které by v případě jeho vybudování musely být pokáceny. Co tedy s tím?
Podle starosty obce, ing. Pavla Čermáka, tato otázka ještě není zcela zodpovězena. „Uvědomujeme si povinnost zklidnit dopravu v této oblasti a to nejen z pohledu dotace, kterou jsme získali pro záchranu lipové aleje, ale hlavně s ohledem na to, že se postupně z této ulice stal jediný pěší koridor celé oblasti. Je to jediná cesta do školy, obchodu i na autobus. Nejde ale jen o zklidnění dopravy v této ulici ale chceme dosáhnout toho, aby nedošlo ke zhoršení bezpečnosti v jiné ulici nebo oblasti. Proto znovu prověřujeme vstupní data a sbíráme názory z místa samotného,“ konstatuje starosta.
Obyvatelé se nemohou dohodnout
A jak na problém nahlížejí samotní obyvatelé? Ti by se podle kamenického starosty dali rozdělit do tří táborů. „První chtějí více chodit pěšky a bojí se aut na Ringhofferově ulici, kde se jezdí rychle a je tam málo místa. Druhým táborem jsou ti, kteří se obávají, že omezením dopravy na Ringhofferově se zhorší jejich osobní domácí pohoda – tedy zvýší se doprava u nich před domem. To jsou lidé, kteří bydlí uvnitř oblasti ohraničené Ringhofferovou, Želiveckou a Pražskou ulicí. A poslední velkou skupinou jsou ti obyvatelé, kteří se obávají zvýšení zátěže na ulici Želivecká a na křižovatce na Želivci, kam tato ulice ústí a kříží se s Pražskou. Tady je obava o chodce v oblasti horní Nové Hospody a Želivce.“
Vyhovět všem evidentně nebude možné a dalším problémem, se kterým se starosta Kamenice potýká, je, že členové jednoho tábora většinou nechtějí slyšet argumenty toho druhého. „Nedávno jsme uspořádali veřejnou prezentaci projektu řešení dopravně bezpečnostní studie, která ale dopadla dosti neslavně,“ pokračuje starosta. „Chtěli jsme se hned v začátcích našich úvah seznámit s názory veřejnosti na připravovaný projekt. Nechtěli jsme dokončit nějaké dílo a pak se dozvědět, že jsme šli špatným směrem. Lidé, kteří přišli na veřejné projednání, projevili velmi malou míru trpělivosti a naopak veliký temperament. Setkání bylo bouřlivé a bylo těžké se se dostat ke slovu. Mnozí už přišli s jasným názorem na to, jak má vypadat to jejich jediné správné řešení. Projekční ateliér nebyl schopen dokončit prezentaci až do konce a tak se veřejnost nedozvěděla detaily toho, co plánujeme. Pro mne to ale bylo veliké poučení, že tato problematika potřebuje mimořádnou pozornost a je nutné s velikou trpělivostí objasňovat jednotlivé postupové kroky, které bychom rádi zrealizovali.“
Řešení je ulici zjednosměrnit
A jaké postupové kroky vlastně připadají v úvahu? Jedním z řešení se podle ing. Pavla Čermáka ukázalo silnici zjednosměrnit, což se nesetkalo s vřelým přijetím. „Plno argumentů pramení z neznalosti řešení, zjednosměrnění je od prvopočátku navrženo ve velmi krátkém úseku ulice Ringhofferova a má za úkol odvést tranzitní dopravu a zachovat stávající dopravní obslužnost pro Struhařov, kde by byla ulice pořád obousměrná, ale užší s výhybnami, aby se tam dal umístit chodník. Argumenty odpůrců jsou legitimní, ale hodně vycházejí ze strachu z neznámého. Hlavním argumentem je obava z přenesení nebezpečného úseku ze Struhařova na Želivec anebo Novou Hospodu,“ říká ing. Pavel Čermák. „Každý z návrhů, tedy i ten co obsahuje krátký jednosměrný úsek, obsahuje zúžení vozovky a dílčí zábor jednoho jízdního pruhu, tak aby se zde mohl umístit normový chodník, který zabere z pěti metrů necelé dva metry. Pokud bych měl jít k jádru problému, tak spor není o to, zda jednosměrka nebo ne, ale zda postavit chodník nebo ne. Pokud bude chodník, tak se vždy omezí doprava v oblasti a netrpěliví řidiči se přesunou na jiné silnice.“
Požadavek na chodník v ulici Ringhofferova se podle ing. Čermáka projednává skoro osm let.
Současný stav je neudržitelný
„Obec na něj neměla peníze a silnice nebyla obce, a proto tento záměr nemohla realizovat. Nyní, kdy se zdá, že by k realizaci mohlo dojít, a projekt dostává reálné obrysy, se začínají ozývat ti, kteří přijdou o svoji oblíbenou zkratku a ti, kteří se bojí zhoršení situace jinde.“ Vyvstává otázka, zda je v dohlednu nějaký kompromis? „Ano jsem o tom přesvědčen, jinak bych musel projekt opustit a vše nechat tak, jak je to nyní. Současný stav je, ale také dlouhodobě neudržitelný a to si i ti největší odpůrci změny musí také uvědomit.“
A vidí sám Pavel Čermák nějaké řešení? „Ano, jedno realistické řešení může vypadat následovně. V rámci rekonstrukce ulice Pražské (stará Benešovská) musíme prosadit vybudování nyní vyprojektovaného malého kruhového objezdu na Želivci a tím vyřešit velmi zatížené křížení. Toto pomůže i výjezdu aut z Kostelce u Křížku v ranních špičkách a zklidní to dopravu v obci Sulice – Želivec. V tomto velmi spoléháme na podporu Krajského úřadu Středočeského kraje. Dalším krokem je vybudování části chodníku mezi Želivcem a Štiřínem (resp. částí Nové Hospody). Tím ochráníme chodce v této oblasti i při vyšší hustotě dopravy a zajistíme bezpečný přechod při přestupu na autobus. Nakonec pak vybudujeme chodník ze Štiřína do Olešovic přes Struhařov v ulici Ringhofferova. Tento chodník pak budou provázet zklidňující prvky, které by měli učinit méně atraktivní průjezd celou oblastí, tedy nejen ulicí Ringhofferova, pro tranzitní dopravu. Na papíře to vypadá snadné, ale je to plno na sebe navazujících kroků a je nutná dohoda mnoha subjektů. Jakékoliv selhání může narušit celý projekt. Veřejnost jak Kamenice, tak Sulic budeme průběžně informovat, a jakmile bude definitivní studie dopracována, svoláme opět veřejné jednání,“ uzavírá starosta Kamenice, ing. Pavel Čermák.
Jana Vlková