Letiště ve Vodochodech získalo kladný posudek EIA, okolní obce se brání
17.05.2013
Foto: Letiště Vodochody
Popisek: Vizualizace terminálu letiště Vodochody
Projekt letiště ve Vodochodech je o další krok blíže k realizaci. Po několika letech získal takzvanou EIA, tedy posudek v procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Ten ale zpochybňují zástupci okolních obcí, kteří s výstavbou od začátku nesouhlasí. Konečné slovo bude mít Ministerstvo životního prostředí.
„Autor se s řadou připomínek vypořádal ledabyle nebo dokonce přezíravě,“ hodnotí posudek starosta Líbeznic Martin Kupka (ODS). „V našich připomínkách jsme například upozornili na nedostatečné zdůvodnění potřeby tohoto záměru. O stavbě ve veřejném zájmu nemůže být řeč,“ dodává. Podrobnější zdůvodnění potřeby záměru požadovalo v rámci doplnění původní dokumentace EIA i Ministerstvo životního prostředí.
Přesto posudek konstatuje, že „zdůvodnění potřeby záměru je dle zákona č. 100/2001 Sb. zcela věcí oznamovatele a nijak nevstupuje do procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí.“ Takový závěr je podle starosty Líbeznic i s ohledem na přímý požadavek ministerstva neobhajitelný.
Praha potřebuje druhé letiště
Projekt vodochodského letiště patřící do skupiny Aero, kterou v roce 2007 za tři miliardy korun koupila společnost Penta, která se následně rozhodla vybudovat ve Vodochodech mezinárodní letiště sloužící především nízkonákladovým a charterovým přepravcům. Přednosti projektu jsou evidentní: „Hlavní město Praha by jako mnoho jiných světových měst disponovalo druhým letištěm, které podpoří další rozvoj metropole a regionu," stojí například na stránkách vodochodyairport.cz.
Letiště by mělo vytvořit více než 3000 nových pracovních míst, nové možnosti cestování pro české občany a nižší ceny letenek. Dále by mělo odbourat jednostrannou dopravní zátěž na vzletových a přistávacích koridorech na západě Prahy a dlouhodobě vyřešit rostoucí poptávku po letecké dopravě bez nutnosti dalších státních investic.
Stop letišti Vodochody
Přesvědčit se autorům projektu nedaří především obyvatele okolních obcí, jejichž představitelé v červnu roku 2009 v Kralupech nad Vltavou ustanovili Sdružení proti letišti. V memorandu svůj nesouhlas vyjadřují obce: Dolany, Chvatěruby, Kozomín, Kralupy nad Vltavou, Líbeznice, Máslovice, Měšice, Nelahozeves, Panenské Břežany, Postřižín, Užice, Veltrusy a Zlončice. Jejich starostům se nelíbí, že nové veřejné mezinárodní letiště je umísťováno do hustě obydlené oblasti s přímými dopady.
„Dokumentace zpracovaná investorem letiště předpokládá 3,5 mil, odbavených cestujících za rok a 141 odbavených letadel v charakteristickém letovém dni. Občané budou v průběhu celého dne obtěžováni hlukem z přistávajících a vzlétajících letadel, dalšími emisemi z leteckého provozu a vystavení riziku leteckých havárií," stojí v memorandu. Parlamentu a vládě, která bude mít v rozhodování, zda letiště vznikne či nikoliv také slovo, je připravena petice STOP LETIŠTI VODOCHODY, jež je dostupná na veřejných místech, obecních či městských úřadech.
Vedení letiště se brání
Zmíněné obavy se vedení letiště snaží vyvrátit. „Přísné hygienické předpisy v celé Evropě dnes chrání obyvatele oblastí přilehlých k letištím, hygienické normy určují míru přípustné hlukové zátěže," argumentuje vedení letiště. Letecké společnosti jsou podle něj proto povinny dodržovat stanovené protihlukové postupy a tratě, které dokonce určují výšku, do které je možné využít vzletový tah motorů nebo podmínky použití zpětného tahu po přistání. Pro letiště navíc platí striktní omezení nočního provozu. Porušení protihlukových postupů je monitorováno a trestáno vysokými pokutami.
Co tedy bude dál? „Občané i obce teď mají lhůtu 30 dnů na zpracování a odeslání připomínek k posudku. V termínu do 20. června by pak mělo proběhnout veřejné projednání záměru v rámci procesu EIA,“ uzavírá první místostarosta Líbeznice František Závorka.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.