Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Letiště ve Vodochodech získalo kladný posudek EIA, okolní obce se brání

17.05.2013
Letiště ve Vodochodech získalo kladný posudek EIA, okolní obce se brání

Autor: Letiště Vodochody

Popisek: Vizualizace terminálu letiště Vodochody

Projekt letiště ve Vodochodech je o další krok blíže k realizaci. Po několika letech získal takzvanou EIA, tedy posudek v procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Ten ale zpochybňují zástupci okolních obcí, kteří s výstavbou od začátku nesouhlasí. Konečné slovo bude mít Ministerstvo životního prostředí.

„Autor se s řadou připomínek vypořádal ledabyle nebo dokonce přezíravě,“ hodnotí posudek starosta Líbeznic Martin Kupka (ODS). „V našich připomínkách jsme například upozornili na nedostatečné zdůvodnění potřeby tohoto záměru. O stavbě ve veřejném zájmu nemůže být řeč,“ dodává. Podrobnější zdůvodnění potřeby záměru požadovalo v rámci doplnění původní dokumentace EIA i Ministerstvo životního prostředí.

Přesto posudek konstatuje, že „zdůvodnění potřeby záměru je dle zákona č. 100/2001 Sb. zcela věcí oznamovatele a nijak nevstupuje do procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí.“ Takový závěr je podle starosty Líbeznic i s ohledem na přímý požadavek ministerstva neobhajitelný.

Praha potřebuje druhé letiště

Projekt vodochodského letiště patřící do skupiny Aero, kterou v roce 2007 za tři miliardy korun koupila společnost Penta, která se následně rozhodla vybudovat ve Vodochodech mezinárodní letiště sloužící především nízkonákladovým a charterovým přepravcům. Přednosti projektu jsou evidentní: „Hlavní město Praha by jako mnoho jiných světových měst disponovalo druhým letištěm, které podpoří další rozvoj metropole a regionu," stojí například na stránkách vodochodyairport.cz.

Letiště by mělo vytvořit více než 3000 nových pracovních míst, nové možnosti cestování pro české občany a nižší ceny letenek. Dále by mělo odbourat jednostrannou dopravní zátěž na vzletových a přistávacích koridorech na západě Prahy a dlouhodobě vyřešit rostoucí poptávku po letecké dopravě bez nutnosti dalších státních investic.

Stop letišti Vodochody

Přesvědčit se autorům projektu nedaří především obyvatele okolních obcí, jejichž představitelé v červnu roku 2009 v Kralupech nad Vltavou ustanovili Sdružení proti letišti. V memorandu svůj nesouhlas vyjadřují obce: Dolany, Chvatěruby, Kozomín, Kralupy nad Vltavou, Líbeznice, Máslovice, Měšice, Nelahozeves, Panenské Břežany, Postřižín, Užice, Veltrusy a Zlončice. Jejich starostům se nelíbí, že nové veřejné mezinárodní letiště je umísťováno do hustě obydlené oblasti s přímými dopady.

„Dokumentace zpracovaná investorem letiště předpokládá 3,5 mil, odbavených cestujících za rok a 141 odbavených letadel v charakteristickém letovém dni. Občané budou v průběhu celého dne obtěžováni hlukem z přistávajících a vzlétajících letadel, dalšími emisemi z leteckého provozu a vystavení riziku leteckých havárií," stojí v memorandu. Parlamentu a vládě, která bude mít v rozhodování, zda letiště vznikne či nikoliv také slovo,  je připravena petice STOP LETIŠTI VODOCHODY, jež je dostupná na veřejných místech, obecních či městských úřadech.

Vedení letiště se brání

Zmíněné obavy se vedení letiště snaží vyvrátit. „Přísné hygienické předpisy v celé Evropě dnes chrání obyvatele oblastí přilehlých k letištím, hygienické normy určují míru přípustné hlukové zátěže," argumentuje vedení letiště. Letecké společnosti jsou podle něj proto povinny dodržovat stanovené protihlukové postupy a tratě, které dokonce určují výšku, do které je možné využít vzletový tah motorů nebo podmínky použití zpětného tahu po přistání. Pro letiště navíc platí striktní omezení nočního provozu. Porušení protihlukových postupů je monitorováno a trestáno vysokými pokutami.

Co tedy bude dál? „Občané i obce teď mají lhůtu 30 dnů na zpracování a odeslání připomínek k posudku. V termínu do 20. června by pak mělo proběhnout veřejné projednání záměru v rámci procesu EIA,“ uzavírá první místostarosta Líbeznice František Závorka.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace