Nádražní budova v Poděbradech se ani letos rekonstruovat nebude
28.03.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: Unikátní nádražní budova v Poděbradech
České dráhy opravu skvostné nádražní budovy v Poděbradech slibují už dva roky, investici ale stále odkládají. Není totiž jisté, zda všechna nádraží v majetku drah i nadále zůstanou.
Unikátní budova poděbradského vlakového nádraží ve tvaru parní lokomotivy byla ve třicátých letech považována dokonce za nejkrásnější v republice. Ve funkcionalistickém stylu ji vyprojektoval architekt Vojtěch Krch a do provozu byla uvedena 29. července 1931. Podle serveru wikipedie stála stavba nádražní stanice přes šest milionů korun. Časy dávné slávy jsou ale pryč. Dnes tento historický skvost chátrá.
Před třemi lety se zčásti podařilo opravit střechu a místní prosklenou restauraci, zaměstnanci ale tvrdí, že pohled zvenčí podniku moc velkou reklamu nedělá. Turisty, kteří do Poděbrad přijíždějí vlakem, jen stěží napadne, že za nevzhlednými dveřmi do restaurace se nachází zrekonstruovaná kavárna v prvorepublikovém stylu. „Od roku 2011 usilujeme o to, aby toto nádraží, které je v dost zbídačelém stavu, bylo zrekonstruováno,“ posteskl si starosta Poděbrad, Ladislav Langr, který se v této věci angažuje už několik let.
Mělo se začít už před dvěma lety
Vedení města bylo už před dvěma roky drahami informováno, že práce na nádraží začnou do poloviny roku 2011. „V dopise uvedlo, že projekt zařadili mezi neodkladné investice pro rok 2011,“ dodává. Rekonstrukce se v té době měla týkat celého objektu včetně nástupiště. A jaká je situace téměř dva roky poté? „Na opravu fasády, výměnu oken a další práce je zapotřebí zhruba 10 milionů korun, které jsme zatím v rozpočtu nenašli,“ prohlásil mluvčí Českých drah, Radek Joklík.
Ani letos se ale nádražní budova rekonstrukce nedočká. V této chvíli probíhá diskuse o budoucnosti nádraží v rámci liberalizované železniční sítě. Tam je třeba se rozhodnout, kdo bude vlastníkem budovy a železničních stanic.“ Ministerstvo dopravy uvažuje o tom, že by nádraží z majetku Českých drah převedlo do vlastnictví Správy železniční dopravní cesty, k čemuž by mohlo dojít příští rok.
Jana Vlková