Plaga chce vyhazovat zkušené učitele. O školství s učitelem
16.06.2025
Foto: Hans Štembera
Popisek: Robert Plaga
Možná jste i vy zaznamenali článek, pojmenovaný Učitelé se těší na Plagu, žáci na Zajíčkovou, který vyšel 28. 5. 2025 na SeznamZprávách.
Nechci být škarohlíd, ale troufám si tvrdit, že ani jedno tvrzení není pravdivé. Paní Zajíčkovou žáci neznají a pan Plaga má v plánu zkušené učitele ze škol dostat pryč, jak přiznal v rozhovoru pro server Insider. Nač by se tedy jedni i druzí měli těšit?
Paní Zajíčkovou ponechám stranou, její plán zkrátit základní školu na osm let nevnímám jako zásadní a ani si nemyslím, že by tím nadchla žáky. V reálu je totiž budou čekat další dva roky povinné docházky na střední škole. Mnohem zajímavější je plán páně Plagy.
Opravdu má Plaga v plánu vyhazovat ze škol učitele?
Fakticky ano, i když užívá jemnější výraz „vystrnadit“. Výsledek je stejný, učitelé ze škol odejdou nebo budou odejiti. V rozhovoru pro server Insider ze 7. 4. 2025, čas 2:53, se vyjádřil zcela jednoznačně:
„Ve školství máme 150 000 učitelů, a pokud chceme, aby naše děti učili ti nejlepší z nás, tak se to nestane za dva roky. To znamená, je tam určitá skupina učitelů, kteří, i když byste jim přinesli jakoukoliv podporu ze strany Ministerstva školství, Národního pedagogického institutu, tak prostě už to nebudou dělat jinak. Tyhle učitele z tohoto systému musíme postupně vystrnadit, a dostat tam ty mladý, motivovaný, který budou učit moderně.“
Co znamená „podpora“ a „moderně učit“ v podání Roberta Plagy?
Pan Plaga zmiňuje, že tito lidé nebudou učit jinak (moderně), ať dostanou jakoukoliv podporu. První otázka je, co znamená učit moderně. Plagova Strategie 2030+ se výroky o moderní výuce hemží, ale žádné „moderní metody výuky“ neuvádí. Na školách jsou takto označovány různé projekty (což jsou věci, které byly i za komunistů), tandemová výuka, kdy jsou ve třídě dva učitelé, distanční výuka (víme jak dopadla) atd.
Povinné využívání výpočetní techniky při výuce všech předmětů se dostalo do takové absurdity, že jsou školy, kde učitelé museli zapisovat do sdílené tabulky, že použili IT. Na základě této tabulky se pak rozdělovaly odměny za kvalitu výuky. Ačkoliv jsem už v roce 2016 vydal učebnici, která pomocí QR kódů komunikuje s mobilními telefony, do tabulky jsem se nepodepsal ani jednou. Z principu. Jsem zpátečník, kterého je nutné „vystrnadit“? Asi ano. Neposlouchal jsem, ačkoliv mí žáci IT na hodinách užívali už přes deset let. Je to o modernosti, nebo o poslušnosti?
Obdobné to je s „podporou“. Jedná se o pouhé „kecy“ lidí, kteří tomu, co učí, jen málokdy rozumí. Praktický přínos minimální.
Kdo jsou učitelé, které je potřeba ze škol „vystrnadit“?
Jsou to ti, kteří se nepodřídili Plagově Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+, kterou v roce 2020 schválila Babišova vláda a na jejíž realizaci pokračuje vláda současná – pokračování v této strategii má ve svém programovém prohlášení.
Převážně se jedná o zkušené učitele, kteří vědí, čeho lze jakými postupy při výuce dosáhnout a za svými odbornými znalostmi si pevně stojí. Jsou to učitelé, kteří si dovolí říci: „Toto je nesmysl!“ Může se jednat o inkluzi, o tandemovou výuku, kdy v jedné třídě „učí“ dva učitelé současně, a jiných „moderních postupech“.
Takový výrok dokáže obhájit jen profesionál s praxí. Učitel z ulice bez učitelského vzdělání takovou pozici nemá. Obdobně je na tom mladý, motivovaný plagosvazák, kterého nenapadne ani to, že je to nesmysl, ani že nemá dostatečné zkušenosti.
Vytlačování nepohodlných lidí tu bylo za komunistů i za covidu
Plagův výrok mi připomíná komunistickou kolektivizaci v padesátých letech. I tehdy byli lidé ničeni za neochotu podřídit se udanému politickému směru. Zde musím poopravit současnou propagandu, která tvrdí, že se tak dělo násilím.
Připouštím, že se mohly udát excesy, kdy byl někdo stíhán po útoku na aktivní soudruhy, ale v drtivé většině případů se tak dělo „dobrovolně“, pouhým nátlakem, obdobně jako pod nátlakem, nikoliv příkazem, probíhalo dobrovolné očkování za covidu.
Vím to zcela přesně. Můj děda byl soukromým zemědělcem až do roku 1964. Skončil až ve chvíli, kdy nebyl schopen plnit tzv. kontingent, tedy odvody vypěstovaných produktů státu, „vykupovaných“ za směšné ceny, které mu nepokryly ani výrobní náklady.
Takže alespoň víte, kde má kořeny moje vzpurnost. Ovšem „drsnosti“ svého dědy nedosahuji, sám už ve škole nejsem. Právě proto, že jsem se nepodřídil.
Kde jsou učitelé, když ne ve školách?
Novináři pod vlivem „odborníků z neziskovek“ neustále opakují mantru, že je učitelů málo, a proto že potřebujeme „učitele z praxe“, což jsou lidé ve školách bez vzdělání, pro něž oni neziskoví odborníci připravují kurzy.
Pravda je jinde. Vystudovaní pedagogové jsou, ale ne ve školách. Já osobně jezdím s míchačkou na beton, ačkoliv jsem plnohodnotně vzdělaný učitel v pětiletém magisterském studiu. Asi vás to překvapí, ale nejsem jediný učitel, který vozí beton. Jen na Mladoboleslavsku jezdíme s „mixem“ (slangové označení pro vůz na beton) tři učitelé. Já, angličtinář a češtinář. Celý jeden kabinet. Všichni s titulem a s dlouholetou praxí. Přitom na školách „učí“ lidé bez vzdělání.
Nebudu zde rozebírat finance, ačkoliv jsem si polepšil, ale ani jeden z nás neodešel kvůli penězům. Kolegy ze škol „vystrnadila“ inkluze, mne neochota podřídit se Strategii 2030+. Nepochybuji, že i v jiných oborech pracují tisíce učitelů, kteří odmítli plnit nesmysly. Jejich místo zaujali lidé bez vzdělání, označovaní eufemismem „učitelé z praxe“ (často bez praxe), kterým doplňují vzdělání právě oni odborníci z neziskovek. Jak prosté. Sledujme cestu peněz.
Proč učitelé ze škol utekli?
Skuteční učitelé ze školství utekli vinou Kateřiny Valachové a Roberta Plagy. Pro mne, jako pro plnohodnotně vystudovaného učitele, je principiálně nepřijatelné, abych se o odborných otázkách bavil s nějakým „hovnoznajem“ z neziskovky. Tak jako lékař o odborných otázkách nediskutuje s léčitelem, tak se skutečný profesionál ze školy neradí s aktivistou.
Na odchodu profesionálů ze škol se podepsala také inkluze. Skutečný učitel chce učit. Ne se starat o to, že jeden žák potřebuje vyměnit plenu (takové žáky už ve školách máme), že druhý žák v hodině štěká (vlastní zkušenost, přičemž dotyčný za to nemohl), a zohledňovat potřebu bít jiné děti u žáka s „poruchou chování“. V takové třídě o nějakém vzdělávání nemůže být ani řeč.
Pro mne, jako profesionála, je obojí nepřijatelné jak poslouchat rady „dobroserů“, tak být sluhou potřebných dětí. Jsem učitel, ne pečovatel. Ne že bych se s žáky nechtěl bavit o jejich osobních problémech, ale inkludované děti potřebují odbornou péči. Ne si „vylít srdce“.
Může ředitel školy přikazovat učiteli, jaké má použít výukové metody?
Podle Školského zákona a podle mezinárodních úmluv, k jejichž dodržování se Česká republika zavázala, nemůže. § 2 (1) f) zákona č. 564/2004 Sb. (Školský zákon) říká následující: „Vzdělávání je založeno na zásadách zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod.“
Zákon píše o účinným moderních přístupech a metodách. Pokud by chtěl něco takového ředitel vyžadovat, musel by mít doloženo, že se jedná o metody účinné. Nejsem si vědom, že by někdo účinnost „moderních metod“ ověřoval. Naopak, kvůli uplatnění moderních metod má být zredukováno učivo. Účinné tedy asi moc nebudou.
Učitel si může volit sám výukové metody i přes to, že věta, která mu toto právo zaručovala, byla před rokem ze Školského zákona vypuštěna. Česká republika je totiž signatářem mezinárodní Charty učitelů UNESCO. Podle ní by učitelé měli mít svobodu ve výběru vyučovacích metod a učebních pomůcek: „61. Učitelské povolání by mělo mít akademickou svobodu při plnění profesionálních povinností. Protože učitelé jsou speciálně kvalifikovaní, aby rozhodli, které učební pomůcky a vyučovací metody jsou pro jejich žáky nejvhodnější...“
Zdroje: Seznam Zprávy (ZDE a ZDE), 561/2004 Sb. Školský zákon (ZDE), Charta učitelů (ZDE)
,
_20250101.jpg)
Vložil: Stanislav Korityák