Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jestliže jsou znalosti klíčové, měly by být definovány. Pojďme hovořit o školství s učitelem

14.04.2025
Jestliže jsou znalosti klíčové, měly by být definovány. Pojďme hovořit o školství s učitelem

Foto: Pixabay

Popisek: Znalosti - ilustrační foto

Národní pedagogický institut se rozhodl obhajovat neobhajitelné a rozjel kampaň, která má umést cestičku k nekontrolovatelnému systému, ve kterém si každý – včetně politických neziskovek – bude moci dělat, co se mu zachce, aniž by o tom rodiče měli tušení. Ačkoliv ředitel NPI Ivo Jupa v článku z 2. 4. 2025 tvrdí, že „znalosti zůstávají klíčové, ale samy o sobě nestačí“, zůstává faktem, že nový Rámcový vzdělávací program žádné znalosti neobsahuje.

Odstranění povinně osvojených znalostí ze vzdělávacích programů je podstatou celé Plagovy a Babišovy reformy. Nejsou-li jasně definovány povinné znalosti, mohou si učitelé dovolit dětem předkládat indoktrinační materiály z neziskovek (obvykle útočící na emoce), aniž by hrozilo, že žáky nenaučí to, co je naučit musí. Nemusí je totiž naučit nic. Důležité jsou postoje.

Snaživci z NPI si chtějí zasloužit odměny

Větu „znalosti zůstávají klíčové, ale samy o sobě nestačí“ nenajdeme jen v textu ředitele NPI, neziskovkáře Jupy. Tuto větu papouškují i jeho snaživí podřízení, jako třeba Matěj Bulant. Obdobně věty velkých učitelů opakovali mladí komunisté. Zajímalo by mne, zdali si zaměstnanci NPI zapisují do deníčků výroky svého šéfa se stejnou oddaností, jako to dělají „nohsledové“ Kim Čong-una. Ale to asi ne. My jsme dál a správné odpovědi jsou pravděpodobně distribuovány v rámci strategické komunikace.

Ovšem nesnaží se jen pan Bulant. Státní peníz si chtějí zasloužit i paní Cibulková, Splavcová, Bezděková a také pánové Neumajer a Bohuněk. Posledně jmenovaný je sice novinář, ale publikuje pod hlavičkou NPI. Změny jsou mu prý sympatické. Příště by se mohl zaangažovat třeba v oblasti kardiochirurgie, stačí-li mu k řešení odborných otázek pouhé sympatie. Ale není to jen o panu Bohuňkovi. Za odborníka z výše jmenovaných nepovažuji nikoho, všichni pracují na základě politického zadání. Je smutné, že odborným pracovištím vládne dotační prostituce. Na co je dotační titul (grant), tomu se věnují.

Jak k této shodné potřebě opakovat jednotný správný názor tito lidé došli, nemohu vědět, ale je možné, že to dostali „befelem“,  obdobně, jako jsou příkazem „motivováni“ učitelé. Pardon, ne příkazem, ale závazným doporučením. To je taková ta povinná dobrovolnost. Nebo dobrovolná povinnost? Tu si pamatuji z osmdesátých let. Povinné to není, ale nikdo si nedovolí odmítnout. Tento trend pozoruji na školách už několik let. Ať tak či onak, tito lidé mají právo psát si, co chtějí, ale ať nepíší nepravdy a hlouposti, například tvrzení paní Splavcové, že ve školkách je třeba zmírnit tlak na výkon dětí. Na jaký „výkon“ je vyvíjen tlak?! Mohla by nám to paní Splavcová z NPI vysvětlit?

Znalosti jsou klíčové? Ať jsou tedy definovány!

Je komické, že se všichni na NPI shodnou, že jsou znalosti klíčové, ale do Rámcového vzdělávacího programu žádné nezařadili. Jestliže jsou znalosti klíčové, měly by být přesně definovány. Klidně ať je společně s nimi definována i oblast praktického uplatnění. Zatleskám. Ale je potřeba jasně říci, co má každý žák po absolvování základní školy umět.

Ani jeden z uvedených odborníků nezmínil, že žákům nebudou znalosti přidělovány rovným dílem – nedostanou stejnou míru znalostí. Děti mají právo na rovný přístup a rodiče mají právo vědět, co se děti ve škole učí. Ne obecné Jupovy „kydy“. Nejsou totiž znalosti jako znalosti. Znalostí je Pythagorova věta, stejně tak je znalostí postup balení jointu. I to je znalost.

Ještě horší však je, že znalosti neobsahují ani modelové školní vzdělávací programy, které NPI zveřejnil. Příznačné je, že před tiskovkou tyto materiály MŠMT ani NPI nedali novinářům k prostudování. Možná právě proto, aby nemuseli odpovídat na otázku, zdali modelové ŠVP mohou učitelé vzít a začít podle nich učit. Odpovím za ně. Nemohou. Některé předměty obsahují učivo, ale bez rozložení do jednotlivých ročníků, jako třeba matematika. Jiné předměty neobsahují učivo vůbec a najdeme v nich jen kolem dokola zkopírované metodou Ctrl C – Ctrl V „kompetence k učení, k občanství...“, a to i v takových předmětech, jako třeba „pracovky“. Tam toho občanství bude. Anebo tam bude občanství, ale ne práce.

Uzlové body jsou také bez definovaných znalostí

Snad by nás mohlo uklidnit, že žáci budou kontrolováni v tzv. uzlových bodech ve třetím, pátém a devátém ročníku, ale ani v těchto bodech není stanoveno, co by žáci měli na dané úrovni umět. Opět se jedná o neuchopitelné „kecy“. Cituji:

 

Vzdělávací obsah je v RVP ZV vymezen očekávanými výsledky učení (OVU) klíčových kompetencí, základních gramotností, průřezových témat a vzdělávacích oborů. OVU jsou závazné a stanovují výsledky, kterých mají žáci dosáhnout v uzlových bodech, tedy v 5. a 9. ročníku, u základních gramotností také ve 3. ročníku. Jsou podkladem pro tvorbu ŠVP.
Každý uzlový bod zahrnuje tři fáze zvládnutí OVU:
•    Začátek: Fáze, ve které žák zvládl základní aspekty dané problematiky. Jeho postoje, dovednosti a znalosti nejsou zatím plně rozvinuté.
•    Na cestě: Fáze, ve které žák postupuje k úplnému zvládnutí obsahu vzdělávání, přičemž dále rozvíjí své postoje, dovednosti a znalosti.
•    Splněno: Fáze, ve které žák dosáhl očekávaného výsledku učení v daném uzlovém bodě a má plně zvládnuté požadované postoje, dovednosti a znalosti.

 

Z pěti stupňů se klasifikační škála smrskla na tři, přičemž všichni jsou dobří – neexistuje kategorie „nesplnil“. Trochu mi to připomíná označování velikostí návleků na penis k močení pro kosmonauty (aby tekutina bez gravitace neodletěla do prostoru), které začínají rozměrem „velké“, následují extra velké atd. Malé rozměry tam nemají. Za pozornost stojí i fakt, že na prvním místě jsou postoje, a teprve po nich přicházejí dovednosti a znalosti. Hlavně mít správný postoj, soudruzi!

Že za změnami ve školství stojí armáda diletantů z neziskovek, je fakt

Pan Bohuněk se v článku z 10. 4. 2025, patřícímu k propagandistické kampani NPI, snaží čtenáře přesvědčit, že za změnami ve vzdělávání nestojí úředníci a aktivisté z neziskovek, ale podíleli se na nich pedagogové, přičemž argumentuje různými kulatými stoly a jinými akcemi, kde vše projednali „odborníci“.

Rád bych nepřesnou informaci pana Bohuňka uvedl na pravou míru. Na tato „odborná“ setkání učitelé nedostali pozvánky, a navíc se uskutečnila v době, kdy skuteční učitelé učili. Je krásné říci, že učitelé se mohli zapojit, když v té době museli pracovat.

Ten, kdo měl čas na tyto akce chodit, byli „dobroseři“ z neziskovek, pro něž je politický lobbing pracovní náplní, za niž jsou placeni. Dal bych ruku do ohně za to, že většina lidí, kteří se těchto akcí účastnili, měla nějakou vazbu na neziskový sektor. My ovšem nežijeme v neziskokracii, ale v demokracii. Tyto zástupce neziskovek nikdo nevolil ani jim nedal právo vměšovat se do výchovy našich dětí.

Dotazy pro politiky

Milí čtenáři, rád bych před volbami položil politikům z jednotlivých politických stran soubor strukturovaných otázek na téma školství, abychom věděli, co od nich můžeme očekávat. Určitě mě bude zajímat zrušení inkluze, zastavení vzdělávací reformy bez vzdělání, zavedení jednotných vzdělávacích programů, působení neziskovek ve školách, diskriminace dětí pracujících rodičů a jiná témata. Napište mi, prosím, do formuláře níže, na co byste se chtěli politiků zeptat. Předem děkuji, mějte se všichni krásně!

 


Zdroje: Ivo Jupa: Revize školních osnov: znalosti zůstávají klíčové, ale samy o sobě nestačí (ZDE), Národní pedagogický institut (ZDE)

 

Stanislav Korityák

QRcode

Vložil: Stanislav Korityák