Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kdo je největším škůdcem českého školství? Pojďme hovořit o školství s učitelem

07.04.2025
Kdo je největším škůdcem českého školství? Pojďme hovořit o školství s učitelem

Foto: Stanislav Korityák

Popisek: Škůdci českého školství - ilustrační foto

Donald Trump ihned po dosednutí na prezidentské křeslo spustil celou řadu nejrůznějších kroků, kterými někoho potěšil, jiné šokoval. Většina z nich bývá mainstreamem označována slovem „kontroverzní“. Najdou se i jadrnější výrazy, ale to není podstatné. Důležité je, že se ozývají ony pověstné „postřelené husy“. Trump zasáhl cíl.

Jedním z těchto sporných kroků je zrušení amerického Ministerstva školství. Sice jen federálního, školské úřady jednotlivých států zůstanou zachovány, ale berme to jako symbolické gesto. Americké Ministerstvo školství nebylo lobbisty z neziskovek prorostlé o nic méně než to naše. Pan premiér by řekl, že Donald Trump vyslal „signál“.

Bylo by zrušení českého Ministerstva školství dobrý nápad?

S ohledem na to, že české MŠMT dělá jednu „bejkárnu“ za druhou, by to asi bylo dobré řešení, minimálně v tom smyslu, že by nemohlo nadále škodit.

Z mého pohledu je české Ministerstvo školství největším škůdcem českého vzdělávacího systému. MŠMT škodí na mnoha úrovních. Na úrovni výuky prosadilo inkluzi, rámcové vzdělávací programy, v jejichž důsledku mnoho českých dětí nedostává kvalitní vzdělávání, a také zavedlo diskriminaci dětí na základě sociálního původu  rodičů – to je kádrování na úrovni komunistů v padesátých letech. Aby ne, když na Hradě sedí komunista a MŠMT vede svazák.

V oblasti financí MŠMT odklání prostředky, určené školám a dětem, do neziskovek a do spřátelených komerčních firem. Tyto subjekty společně parazitují na veřejných penězích a navzájem se propojují – říkají tomu síťování. Odsáté peníze pak chybí jinde.

Jeden příklad za všechny: MŠMT odmítlo můj návrh na vytvoření státního klasifikačního systému, který by nahradil produkty firem Bakaláři, Microsoft a Google. Proč by to dělalo, když tyto společnosti společně s MŠMT a s neziskovkami vytvořily tzv. Digikoalici. To by bylo brzy po kamarádství, kdyby je ministerstvo připravilo o kšefty. Na oplátku jsou tyto společnosti „společensky odpovědné“ a financují neziskovky, které do škol tlačí politickou agendu a ideologie. Kruh se uzavírá.

Ministerstvo školství potřebuje „odbřemenit“ a „provzdušnit“

Tyto dva hloupé výrazy jsem nevymyslel já, ale Plagovi experti, kteří navrhli, že je nutné odbřemenit a provzdušnit Rámcové vzdělávací programy, tedy vyházet z nich učivo, aby se mohly uplatnit moderní metody výuky. Výsledkem jsou Rámcové vzdělávací programy bez učiva. Otázkou je, k čemu potřebujeme moderní výukové metody, když nemáme učivo. Já vím, odborníci mi vysvětlí, že děti mají získávat kompetence. Ale o tom, že nelze získat kompetence bez znalostí, už jsem psal…

Myslím, že ten, kdo potřebuje „odbřemenit“ a „provzdušnit“, je Ministerstvo školství. Řekl bych, že by mu prospělo zeštíhlení na jednu třetinu současného personálního stavu. Odtučňovací kúru by zasloužily i Česká školní inspekce a Národní pedagogický institut. Ani jedna z těchto institucí nedělá to, co je potřeba a k čemu je určena.

ČŠI místo systematické kontroly vzdělávacích výsledků žáků dělá honicího psa MŠMT při prosazování progresivistických změn ve školství. NPI zase uznává existenci více než dvou pohlaví. To není v souladu se současným stavem vědeckého poznání. Stejně jako ČŠI ani NPI neplní to, k čemu je určen. Místo vytváření kvalitních vzorových vzdělávacích programů předložili jejich „odborníci“ jen jakýsi nástřel, který se prý „doladí“ na základě zkušební výuky. To v NPI nemají profesionály, kteří své práci rozumí a vědí, co dělají? Asi byste se nechtěli dostat do rukou chirurga, který bude váš apendix průběžně „ladit“.

Donald Trump není žádný blázen

Ač to tak nemusí vypadat, Donald Trump ví, co dělá. Měl čtyři roky na to, aby se připravil a promyslel, co je potřeba udělat k ozdravení americké, a nejen americké společnosti. Velmi dobře pochopil, že je nutné rázně ukončit woke culture a zastavit financování politických či ideologických neziskovek z veřejných zdrojů.

Historickou kontinuitu má i jeho požadavek na připojení Grónska k USA. Nejen v tom smyslu, že o to už dříve USA neúspěšně usilovaly, ale také proto, že Grónsko je součástí USA na tzv. Gombergově mapě z roku 1942. Ta zobrazuje návrh na uspořádání světa po 2. světové válce.

Součástí USA je dle této mapy nejen Grónsko, Kanada a Panama, ale také Island a Tchaj-wan (jako protektorát). Naopak naše země je součástí Sovětského svazu stejně jako Írán a Mongolsko. Na mapě najdete Evropskou unii a také Izrael, označený jako Hebrewland.

Tím neříkám, že je to tak dobře nebo špatně. Jen chci upozornit, že připojení Grónska k USA není nápad Donalda Trumpa. Mapa vznikla ještě před útokem na Pearl Harbor:

 

Gombergova mapa

(zdroj: Wikimedia.org - volné dílo, Maurice Gomberg) 

MŠMT zrušit nemůžeme, potřebujeme jej k nápravě škod, které napáchalo

Ministerstvo školství by se mělo proměnit na malý úřad, který bude připravovat rozpočet, přidělovat školám peníze na provoz a investice, na platy zaměstnanců atd. Dále by mělo zajišťovat schvalování učebnic a připravovat školskou legislativu. Rozhodně by nemělo několikrát za měsíc posílat do škol své dobré rady a doporučení, jak je tomu nyní.

NPI by připravoval vzdělávací programy, vytvářel učebnice, digitální učební pomůcky a také by pořádal kurzy pro další vzdělávání učitelů. ČŠI by kontrolovala spíše než papíry reálné znalosti žáků. Nic víc. Vše ostatní by mělo fungovat samostatně formou autopilota, na základě kvalitně zpracovaných vzdělávacích programů s jasně definovanými výsledky.

Domnívám se, že není potřeba MŠMT rušit. Jednak je jeho existence přímo dána zákonem, jednak potřebujeme silnou centrální instituci, která dá zdevastované školství do pořádku.

(zdroje: Radek Štěpán: Zrušení ministerstva školství v České republice? Trump ho ruší a u nás by se asi zas tak moc také nestalo - ZDE, Nástin poválečné mapy Nového světa – Wikipedie ZDE)

 

Stanislav Korityák

QRcode

Vložil: Stanislav Korityák