Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kádrovák dětí Plaga se chce opět stát ministrem školství. Pojďme hovořit o školství s učitelem

16.12.2024
Kádrovák dětí Plaga se chce opět stát ministrem školství. Pojďme hovořit o školství s učitelem

Foto: Hans Štembera

Popisek: Býalý ministr školství Robert Plaga, absolvent oboru hospodářská politika a správa na brněnské Mendelově univerzitě

Když jsem se dočetl, že se Robert Plaga chce znovu stát ministrem školství, upřímně jsem se zděsil. Nejen z toho, že by mohl tento člověk vést MŠMT, ale hlavně z diskuse pod článkem. V ní je Robert Plaga vnímán jako rozumný ministr. Vědí diskutující, že za Roberta Plagy začalo kádrování dětí na základě sociálního původu rodičů? Nalijme si čistého vína!

Diskuse pod článkem mě překvapila o to víc, že Roberta Plagu za rozumného označil i ředitel jedné ze základních škol. Pan ředitel zapomněl, že za pana Plagy dostal manuál, podle kterého měly na doučování po covidu nárok jen ty děti, které se v době covidu neúčastnily výuky a neplnily zadané úkoly? Pro děti, které se poctivě učily a jejichž rodiče měli vyšší než základní vzdělání, nebylo doučování určeno…

Peníze pro poslušné, ty za Plagy byly

Musím uznat, že jsem jako učitel nikdy nedostával tolik peněz jako za Roberta Plagy v době covidu. Možná právě proto mnozí učitelé a ředitelé Roberta Plagu považují za nejlepšího ministra školství. Nepopírám, že se mi zvýšený přísun peněz líbil, ale to neznamená, že bych se za tyto peníze nechal koupit a zapomněl na všechny špinavosti, kterých se MŠMT pod vedením Roberta Plagy dopustilo na dětech z obyčejných rodin.

Nemám na mysli uzavřené školy, to bylo rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví a Babišovy vlády. Mám na mysli diskriminaci dětí na základě sociálního původu, která je součástí Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Ta za ministrování Roberta Plagy vznikla. Za touto strategií stojí i neúspěšný pokus o úpravu Rámcových vzdělávacích obsahů, za něž je je dnes kritizován Mikuláš Bek. Paradoxně samotným Plagou. Přitom, jak zjistíte níže, Plagova expertní skupina připustila, že nedokáže popsat kompetence, jichž mají děti dosáhnout. Jedna věc je vytyčit božské cíle, druhá věc je jich dosáhnout.

Chyba Mikuláše Beka spočívá v tom, že nekriticky pokračoval v díle Plagy

Nikdy bych neřekl, že se budu zastávat Mikuláše Beka, ale mám-li být poctivý, nic jiného mi nezbývá. V článku z 9. 12. 2024 Robert Plaga prohlásil: „Moje chuť se vrátit k opravdové školské politice roste s tím, jak sleduji výkon současného ministra školství Mikuláše Beka (STAN), protože ten je tragický.“

Stav českého školství opravdu tragický je, ale viníkem rozhodně není pouze ministr Bek. Ten jen pokračuje v realizaci Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, kterou schválila vláda Andreje Babiše na návrh Roberta Plagy.

Národní plán doučování – Plagova diskriminace v českém školství

Ministerstvo školství dnes pod vedením Mikuláše Beka prosazuje změnu školského zákona, v jejímž rámci mají být školy rozděleny do čtyř kategorií podle počtu znevýhodněných dětí. Každá škola dostane odlišné množství peněz, aby některým dětem stát platil všechno včetně výletů, hor i kroužků, zatímco jiným dětem budou vše platit rodiče.

Šílené, ale vězte, že toto rozdělení škol v rámci Národního plánu doučování zavedl právě Robert Plaga už v roce 2021. Nebyla to náhoda. Plán „vyrovnat šance dětí“ vypracoval „expertní tým“, jmenovaný Robertem Plagou.

Toto je citace z dokumentu „Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+“, který vytvořila expertní komise, jmenovaná Robertem Plagou (strana 37): „Kromě posílení podpůrných pozic doporučujeme vyšší podporu doučování žáků ze znevýhodněného prostředí (financování pedagogů či neziskových organizací), které bude opět zajištěno institucionálně nikoli prostřednictvím dotací (velká administrativní náročnost pro školy a nízká stabilita). Doporučujeme také vymáhat zákaz připlácení rodičů za doučování žáků pedagogy příslušné školy, které je využíváno bohatšími rodiči pro zvýšení připravenosti na přechod do jiných škol a vede k posilovaní nerovností. Reálně lze tento zákaz obcházet, takže je kromě restrikce nutné zároveň pedagogům financovat doučování žáků ze znevýhodněného prostředí.“ Takže jedněm dětem doučování zaplatíme, druhým zakážeme. Výborně, pane Plago!

Toto navrhli lidé, které Robert Plaga pověřil vytvořením vzdělávací koncepce pro české školství, a „rozumný“ pan ministr je za to nevyhodil! Z následujícího dokumentu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ už slovo „zákaz“ zmizelo, ale nerovný přístup k doučování dětí podle původu rodičů zůstal zachován jak ve strategii, tak později i v praxi za covidu.

Ne pro všechny děti byly za covidu zavřené školy

Robert Plaga diskriminoval děti i při distanční výuce. Tušili jste, že ne všechny děti seděly doma u počítačů? „Znevýhodněné děti“ chodily v době, když byly ty vaše zavřené doma, do škol na osobní konzultace a fakticky dostávaly individuální výuku. K tomu MŠMT svolilo pod nátlakem neziskovek. Aby toho nebylo málo, lidé z neziskovek chodili tyto děti učit také domů. U vás doma nebyli? U nás také ne. Ale někde ano.

Je zajímavé, že i tento krok, individuální výuku pro „znevýhodněné děti“, doporučila jako cestu k vyrovnání šancí Plagova expertní komise. To je ta, která vytvořila „Strategii“ a „Hlavní směry“ s oním vymáháním zákazu doučování některých dětí.

Náhoda? Asi těžko. Titíž lidé navrhli, že by měly mít děti z nepodnětného prostředí přednostně a zdarma školku, a ještě by stát měl těmto dětem zajistit vodění do školky. Také tento moudrý návrh posvětil Robert Plaga, coby ministr školství za ANO.

Robert Plaga schválil pokračování inkluze

Slovo „inkluze“ nenajdete v žádném z uvedených dokumentů, je nahrazeno souslovím „společné vzdělávání“, které znamená totéž. Toto sousloví se tam vyskytuje velice často, přičemž oproti paní Valachové pan Plaga ještě přitvrdil. Ve Strategii 2030+ se výslovně píše, že děti budou mít právo chodit do běžných škol bez ohledu na to, jaké jsou ony samy.

Myslel pan Plaga na bezpečnost ostatních dětí ve třídě, když se pod tento záměr podepsal? Silně o tom pochybuji. Nebyla to jen inkluze, kterou Plaga schválil. Ve Strategii 2030+ najdete také wellbeing, návrh na nahrazení známek formativním hodnocením, a jiné moderní výdobytky. Třeba návrh, aby o tom, co se bude učit, rozhodovali mladí aktivisté ze žákovských parlamentů (Strategie str. 34). Je hrozné, když domyslíme, že o vzdělávání vašeho dítěte bude rozhodovat jeho „aktivní“ spolužák, kterému to správně politicky myslí.

Podle Plagových expertů mají žáky na základních školách učit studenti středních škol a středoškoláky zase mají učit vysokoškolští studenti (Hlavní směry, str. 41). Prý to pro ně bude cenná zkušenost a dobrý přivýdělek. Konec konců odpovědnost za výsledky ve vzdělávání má být přenesena na žáka (Strategie, str. 28). Rodiče se nám nějak vytratili, že ano? I tyto vynikající nápady pan Plaga přijal.

Robert Plaga byl možná vynikající ministr neziskovek, ale ne školství

Pro úplnost doplním pár informací o Strategii 2030+. Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ není ani tak o vzdělávání dětí, jako spíš o plnění cílů, k nimž se ČR zavázala. Těmto cílům se říká Globální rozvojové vzdělávání a patří k nim Green Deal, gender, inkluze, podpora migrace atd. Pro všechny tyto věci mají mít děti pochopení.

Strategie vzdělávací politiky ČR (schválená 19. 10. 2020) vznikla na základě Strategie udržitelného rozvoje ČR 2030, která byla schválena 17. 10. 2018. Tam najdeme vše, o čem se píše ve Strategii vzdělávací politiky, a ta je fakticky jen splněním zadaných úkolů.

A tak snaživec Plaga, poslušný bruselské vrchnosti, jmenoval komisi, vedenou Arnoštem Veselým. Tato komise byla zvláštní tím, že se v  ní nevyskytoval žádný učitel, který by učil děti na ZŠ. Jediný normální pedagog (ne vysokoškolský) byl ředitel jedné střední školy. S učiteli Plagovi experti obecně moc nekomunikovali, protože věděli, že se nedočkají velkého pochopení.

Proto experti vycházeli z materiálů, které jim připravily neziskové organizace, jako Romea, Člověk v tísni, SKAV, EDUIn, Eduzměna a jiné. Dalšími hodnotnými zdroji informací byly kulaté stoly a panelové diskuse v rámci festivalů Anifilm 2019, Bea Game a jiné (Hlavní směry str. 72).

Jak moc schopné lidi Robert Plaga do expertní skupiny jmenoval, se dočteme v Hlavních směrech na str. 56. Tam se experti pokusili popsat očekávané kompetence, kterých by měli žáci dosáhnout. Svůj výtvor komentují slovy: „Kvalitní zpracování takového úkolu vysoce přesahuje možnosti pracovní skupiny.“

Opravdu je tento pán vhodným kandidátem na českého ministra školství?

Zdroje: Novinky.cz, Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, Implementační plán Strategického rámce Česká republika 2030

Stanislav Korityák

QRcode

Vložil: Stanislav Korityák