Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Návrh nového vzdělávacího programu pro ZŠ je jalový. Kromě ideologie neobsahuje nic. Pojďme hovořit o školství s učitelem

06.05.2024
Návrh nového vzdělávacího programu pro ZŠ je jalový. Kromě ideologie neobsahuje nic. Pojďme hovořit o školství s učitelem

Foto: Pixabay

Popisek: Vzdělávání - ilustrační foto

Přišla mi petice, určená ono Bekovi a ono Fialovi (genderově neutrální označení – nevím, kým se cítí být). Její signatáři žádají zrušení návrhu nového rámcového vzdělávacího programu (dále RVP). Autoři petice uvádějí, že je ideologický a nejasný. Obojí je pravda. Já dodávám, že je především jalový. Neobsahuje žádné konkrétní učivo. Autoři programu bájí o nadpozemských cílech, ale neuvádějí, jak jich dosáhnout, ani nepíší, co by pro jejich dosažení žáci měli umět.

Kdo jsou autoři návrhu RVP, není v dokumentu uvedeno. Národní pedagogický institut ČR (NPI) uvádí, že se na návrhu podílelo 600 lidí. To je opravdu hodně, uvážíme-li, že má návrh 83 strany. Na každého „pracanta“ vychází zhruba pět řádků textu. Že by měli úlevy? Možné to je. Zdravě uvažující člověk by se pod takový blábol nepodepsal. Možná proto pod návrhem chybí podpisy.

Co čekat od autorů, kteří nedokáží srozumitelně formulovat ani vlastní motto?

Jak jsem uvedl, návrh vzdělávacího programu má rozsah 83 strany. Až do strany 46 se fakticky zabývá výchovnými otázkami (není to totéž, co vzdělávání) a dále postupy, jak mají školy moudra z nového RVP začlenit do svých školních vzdělávacích programů.

Bohužel, text je hloupý od samého počátku. Tímto vyjádřením nesleduji dehonestaci autorů, ale holé konstatování faktu. I přesto se pokusím o věcné posouzení návrhu vzdělávacího programu. Za jízlivost se omlouvám. Ale uznejte – lze psát jinak o dokumentu, jehož autoři nedokážou srozumitelně napsat ani své vlastní motto? Posuďte sami:

 

„Aby mohli žáci dosáhnout úspěchu ve vzdělávání, napomáháme ředitelům škol, učitelům, žákům i jejich zákonným zástupcům k žádoucím změnám ve školách ve smyslu aktualizace, redukce a zdůraznění kompetenčního pojetí vzdělávacího obsahu.“

 

První otázka je, čím nepodepsaní „odborníci“ školám, rodičům… a jiným „napomáhají“. Především je třeba uvést, že nenapomáhají. Napomáhat můžeme jen v tom, co ti, jimž pomáháme, chtějí. Opravdu výše uvedení o tyto změny žádali? Ve skutečnosti NPI jmenované aktéry někam tlačí a manipuluje je. To není pomoc. Je to diktát. NPI určil cíl, ale neříká, jak jej dosáhnout. Neříká ani, co by žáci k dosažení těchto cílů měli umět. Připomíná mi to pořekadlo: „Žena neví, co chce, ale nedá pokoj, dokud to nedostane.“ Rozdíl je v tom, že pořekadlo je myšleno jako vtip, zatímco „odborníci“ z NPI svůj výplod myslí vážně.

Lživé je i tvrzení, že jsou tyto změny „žádoucí“. Kdo o ně žádal? Rodiče? Žáci? Učitelé? Nebo jen lobbisté z neziskovek, které z prosazovaných nesmyslů profitují, případně OECD, EU a UNESCO, které indoktrinované či dotačně korumpované aktivisty podporují? Myslel jsem, že žijeme v demokracii, kde rozhoduje většina. Nebo u nás prostřednictvím státních úředníků vládnou nikým nevolené zájmové skupiny?

Tato krkolomná věta je chybná také gramaticky a v konečném důsledku i významově. Opravdu má být aktualizováno a redukováno kompetenční pojetí vzdělávacího obsahu? Kdyby to byla pravda, zaplať pán Bůh za to, ale mám obavu, že soudruzi z NPI měli na mysli redukci množství učiva. Nebo se mýlím, pane Jupo? (Ivo Jupa je ředitel NPI.)

Proč je tento „dokument“ tak bezobsažný a nekonkrétní?

Důvodů je více. NPI dostal politické (a tedy nevědecké) zadání v podobě Strategie 2030+. Co je tato strategie zač, si můžete přečíst ZDE. Na jejím „základě“ v NPI vytvořili další neurčitý dokument. Autoři asi doufají, že jej zkonkretizují na školách. Přesně podle zákona padajícího ho…

Zadání bylo neuchopitelné, ale je vidět, že se „odborníci“ z NPI opravdu snažili. Zopakovali nesmysly ze Strategie 2030+, část textů ukradli ze SERR (Společný evropský referenční rámec) – ukradli proto, že neuvádějí, kde začínají a končí citace. Část textů také zkopírovali sami od sebe – metodou CtrlC – CtrlV jsou namnoženy celé odstavce. Je evidentní, že „autoři“ neměli čím návrh RVP naplnit. Možná ne ani tak pro svou prázdnotu, ale ze strachu, že za něco konkrétního budou kritizováni.

Podmínkou dobrého výsledku bývá jasné zadání

Každý manažer ví, že kvalita výsledné práce závisí na kvalitě zadání. Z neurčitého zadání vytvoří něco kvalitního jen velice tvůrčí člověk. Těmi však NPI nedisponuje. Je to dáno samotnou povahou a kulturou této organizace, která je dokonalým podhoubím pro konformní žvanily. Vím, co píši. S několika z nich jsem měl, jako autor učebnic, možnost jednat. Třeba tehdejší vedoucí oddělení pro cizí jazyky měla zásadní neznalosti z didaktiky výuky cizího jazyka, nedokázala odlišit řečové dovednosti (čtení, psaní, poslech, hovor) od tematických okruhů (škola, rodina, zařízení pokoje, lidské tělo). Mimochodem, chybné označení řečových dovedností se opakuje i v navrženém RVP. A pro jistotu neobsahuje žádné tematické okruhy.

Proč v NPI ČR nepracují skutečné osobnosti?

Duchovní orly NPI neláká. Mám obavu, že NPI takové lidi ani nechce. Bojí se jich. Organizace jako NPI upřednostňují poslušné soudruhy, kteří dělají to, co se jim řekne. Bývalý ředitel Fordu, později Chrysleru, Lee Iacocca (duchovní otec Fordu Mustang) říkával, že jen „áčkoví“ vedoucí přijímají „áčkové“ podřízené. Silný šéf hledá silné lidi, kteří umějí víc než on. Slabí vedoucí upřednostňují slabší podřízené, kteří je nepřevyšují.

„Béčkoví“ šéfové berou „céčka“, protože se „áček“ a „béček“ bojí. Právě proto NPI postrádá skutečné osobnosti, schopné jít proti proudu a vyslovit nepříjemnou pravdu. Jen díky tomu však NPI může plnit tak náročný úkol, jako šít císařovy nové šaty. Návrh nového RVP není nic jiného než císařovy nové šaty, protože neobsahuje ŽÁDNÉ UČIVO. 

Zde se sešli nekompetentní zadavatelé s nekompetentními, ale poslušnými podřízenými. Návrh úprav RVP je výsledkem. Jak vidno, stále platí, že kde nic není, tam ani čert nebere.

Co je to kompetenční vzdělávání a proč nefunguje?

Tolik k příčinám, proč má návrh RVP pro základní vzdělávání tak nízkou úroveň. Je to kombinace nereálného zadání a nekompetentních lidí, kteří nemají odvahu říci, že zadání je nesmyslné. Pominu-li politicko-ideologické vlivy, jako je inkluze (označovaná „společné vzdělávání“), wellbeing, „důkazy o učení“ a jiné nesmysly, existuje ještě jeden důvod, proč nový RVP nemá šanci uspět. Uspět v tom smyslu, aby naše školy dokázaly konkurovat asijským vzdělávacím systémům.

Tím důvodem je samotné pojetí kompetenčního vzdělávání, jak je už od roku 2006 pojímáno v českém školství a jak jej chápe nový RVP. Cílem kompetenčního učení je vybavit žáka potřebnými kompetencemi = schopností samostatně řešit různé situace. Slovo kompetence znamená „dovednost“. Na tom by nebylo nic špatného. Dokonce je to žádoucí.

Kompetence neboli dovednosti získáváme procvičováním

Problém je, že politici a ideologové chtějí získávání kompetencí docílit bez „zbytečného“ učení a procvičování. To ovšem nejde. Získání jakékoliv kompetence (dovednosti) je vrcholem procesu, který sestává z několika fází, z nichž žádnou nelze „přeskočit“. Obvykle se uvádí, že je pět úrovní kompetencí, od naprostého laika až po experta. Tyto fáze bývají vztahovány jak k výkonu určité odborné činnosti, tak také k procesu učení žáka. Zaměřím se na žáka.

Když se žák seznamuje s něčím novým, tak nejprve zjistí, že to existuje. Potom si věc, třeba kružítko, prohlédne a vyzkouší, jak se používá. Po několika pokusech nakreslí kruh. Dalším procvičováním získá v této činnosti takovou jistotu, že dokáže naučit kreslit kružítkem i někoho jiného. Časem pracuje s takovou jistotou, že si ani neuvědomuje, jak to dělá – získal potřebnou ZRUČNOST. To ale není vše. K rýsování kruhu jsou nezbytné také ZNALOSTI – minimálně je nutné vědět, co je průměr a poloměr, aby žák porozuměl zadání. Třetí složkou dovednosti (kompetence) jsou ZKUŠENOSTI. Žák například zjistí, že lépe než na list papíru na stole se rýsuje do sešitu, neboť hrot lépe drží a „neujíždí“.

Teprve po získání těchto tří komponent se žák propracuje ke kompletní dovednosti, zvané KOMPETENCE, k níž žádná zkratka nevede.

Dnes jsem popsal koncepční výhrady, příští týden se zaměřím na obsahové nedostatky jednotlivých vyučovacích předmětů. Pro představu připojuji strukturu návrhu nového RVP. Dnes se loučím, za týden na shledanou!

 

1 Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

2 Cíle, hodnoty a pojetí základního vzdělávání
2.1 Cíle a hodnoty vzdělávání
2.2 Pojetí základního vzdělávání
2.3 Profil absolventa základního vzdělávání

3 Podmínky k realizaci Rámcového vzdělávacího programu
3.1 Kultura a prostředí školy
3.1.1 Aktéři vzdělávání – péče o vztahy ve škole
3.1.2 Vytváření a rozvoj personálních kapacit
3.1.3 Organizace výuky a vzdělávací strategie
3.1.4 Reflexe a hodnocení kvality výuky
3.1.5 Propojování formálního a neformálního vzdělávání
3.1.6 Organizační, prostorové a materiální, hygienické, bezpečnostní a jiné podmínky
3.2 Společné vzdělávání – podpora žáků ve vzdělávání

4 Vzdělávací obsah
4.1 Klíčové kompetence
4.2 Základní gramotnosti
4.3 Průřezová témata
4.4 Vzdělávací oblasti a vzdělávací obory

5 Rámcový učební plán

6 Pojetí hodnocení žáků

7 Zásady pro zpracování, vyhodnocování a úpravu školních vzdělávacích programů
7.1 Zásady pro zpracování ŠVP
7.2 Zásady pro vyhodnocování ŠVP
7.3 Zásady pro úpravy a změny ŠVP
7.4 Struktura ŠVP pro základní vzdělávání

Základní gramotnost: Čtenářská a pisatelská
Základní gramotnost: Logicko-matematická

Klíčová kompetence k učení
Klíčová kompetence komunikační Klíčová kompetence osobnostní a sociální
Klíčová kompetence k občanství a udržitelnosti Klíčová kompetence k podnikavosti a pracovní
Klíčová kompetence k řešení problémů
Klíčová kompetence kulturní
Klíčová kompetence digitální

Průřezové téma: Péče o wellbeing
Průřezové téma: Společnost pro všechny
Průřezové téma: Udržitelné prostředí

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
           Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura
           Vzdělávací obor: Cizí jazyk Vzdělávací obor: Další cizí jazyk
            Vzdělávací oblast a obor: Matematika a její aplikace

Vzdělávací oblast a obor: Informatika
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
            Vzdělávací obor: Dějepis
            Vzdělávací obor: Výchova k občanství
Vzdělávací oblast a obor: Geografie
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
            Vzdělávací obor: Fyzika
            Vzdělávací obor: Chemie
            Vzdělávací obor: Přírodopis
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná a filmová výchova
Vzdělávací obor: Hudební, taneční a dramatická výchova
Vzdělávací oblast: Člověk, zdraví a bezpečí
            Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví a bezpečí
            Vzdělávací obor: Tělesná výchova
Vzdělávací oblast: Člověk, jeho osobnost a svět práce
            Vzdělávací obor: Osobnostní a sociální výchova
            Vzdělávací obor: Polytechnická výchova a praktické činnosti

 

Zdroje: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Odmítáme ideologizaci nových TVP (petice ZDE), Politická přípravka do škol schválena v tichosti, skoro na tajňačku. Také není divu (ZDE)

 

Stanislav Korityák

QRcode

Vložil: Stanislav Korityák