Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Přefeminizovaná škola je vysoce kastrační prostředí, dělá z kluků holčičky. Pojďme hovořit o školství s učitelem

18.03.2024
Přefeminizovaná škola je vysoce kastrační prostředí, dělá z kluků holčičky. Pojďme hovořit o školství s učitelem

Foto: Stanislav Korityák

Popisek: Školní dílny mají jedno specifikum, svým manuálním založením umožňují prodiskutovat osobní věci. Při práci rukama totiž výborně funguje hlava.

O tom, že v českém školství vládnou ženy, asi nikdo nepochybuje, ale jen málokdo si do důsledků uvědomuje, jak zhoubně feminizované školství na muže působí. Nejen na žáky, ale i na učitele. I ti postupně přebírají ženské modely chování a komunikace. Na dorůstající hochy má absence mužských vzorů ve škole důsledky přímo katastrofální. Mají totiž jen dvě možnosti. Stát se hodnou holčičkou, nebo zlobivým klukem.

Dobrá zpráva je, že „zlobiví kluci“ nevymizeli. Špatná zpráva je, že „zlobivých učitelů“, kteří si udrželi svou mužnost, je výrazně méně než zlobivých kluků. Všimli jste si, jak málo učitelů má odvahu pochválit ženě šaty? Ještě méně je těch, kteří dokážou „bouchnout do stolu“ a zjednat si pořádek. Proč muži ve školách přestávají být muži?

Ve školách se muži mění v ženy

To, že se muži ve školách přizpůsobují ženskému živlu, který je obklopuje, je přirozené. Jinak to ani být nemůže. Tak jako se člověk, žijící v muslimské zemi, obvykle stává muslimem, osoba, žijící v křesťanské komunitě, bývá křesťanem. Stejně tak muž, žijící mezi ženami, musí být tak trochu ženou (pokud chce přežít). Viděl jsem ale i opačný případ. Ve slévárně ženy užívaly stejný slovník jako chlapi, zvláště ty, které pracovaly v hale.

Jako slévárenský technolog jsem slévárenské prostředí znal a jadrná komunikace pro mne nebyla ničím novým. Přesto jsem byl při přechodu ze školy do slévárny šokován, jak silně feminizovaní učitelé jsou. Dříve jsem to nevnímal, ale ten kontrast byl propastný. Neprojevuje se to jen vyjadřováním a vnějšími projevy, ale i absencí mužského „haurství“, mužské bojovnosti a mužské pospolitosti. Učitelé nejsou bojovníci ani hauři. Když jsem chtěl s kolegy ze školy uspořádat mužský wellbeing u piva, učitelé neměli čas, nebo spěchali domů.

Kolik mužů učí na školách u nás a kolik v zahraničí?

Na českých základních školách tvoří muži pouhých 15 procent pedagogických sborů. Na středních školách se počet mužů pohybuje okolo čtyřiceti procent. V zahraničí vyučuje na všech typech škol podle informací OECD v průměru 32 procenta mužů, takže je situace obdobná jako u nás. Zato na ředitelských postech muži kralují. Celých 55 procent ředitelů tvoří muži.

Vzhledem k tomu, že na učitelských místech sedí 85 procent žen, považují „genderisté“ dominanci mužů v ředitelských křeslech za diskriminaci, neboť zastoupení žen na vrcholových pozicích prý neodpovídá celkovému zastoupení žen ve školství. Ovšem nad tím, že ženy tvoří více než ¾ pedagogických sborů, se nikdo z aktivistů nepozastavuje. Není na čase zavést pro muže ve školách – dnes tak módní – „pozitivní“ diskriminaci? To byl jen pokus o vtip. Neberte to vážně. Nechtěl bych být upřednostňován jen za to, co mám tam dole.

Muže nedělá mužem mužské tělo, ale mužské myšlení

Totéž platí o ženách. I ženu dělá ženou její ženství, což není nic jiného, než aplikace ženského nazírání na svět. Zatímco ženy bývají pečlivé, puntičkářské a důsledné, čímž se utápějí v detailech, muži se na mnohé věci dívají z větší dálky, s nadhledem a detaily v podstatě přehlížejí. Ne záměrně, ale jsou mimo jejich rozlišovací schopnosti (spíše rozlišovací ochotu). Muže zajímá celek, ženy detail. To je také příčinou, proč muži špatně vedou evidence a nedbale vyplňují třídní knihy. Ženy obvykle mívají „papíry“ v pořádku, ale řeší každou hloupost.

Ženy mívají v pořádku i děti – čisté, upravené, a hlavně v bezpečí. Projevuje se to také v jejich slovníku: „Nechoď tam, neumaž se, nespadni, dávej pozor, nenachlaď se…“ Muži vystačí s univerzální frází: „To je dobrý…“ Necháme-li děti pouze v péči žen, udusí je svou láskou, kterou muži vnímají jako „pedantérii“. Bude-li se o děti starat jen muž, netroufám si hádat, jak to dopadne. Nejspíš budou špinavé, „svobodné“, ale naprosto soběstačné.

Muž a žena jsou dva doplňující se prvky

Jak muži, tak i ženy mají dětem co předat. To platí v rodině i ve škole. S jistou nadsázkou si troufám tvrdit, že by pedagogické sbory měly také fungovat jako rodina, především ve smyslu vyváženosti mužského a ženského elementu. Rodina je jako houpačka, má-li se houpat, musí na každém konci někdo sedět, a ještě se odrážet nohama. Pokud je obsazena jen jedna strana, nikdy nedosáhneme ladného houpání.

Kromě výše uvedených charakteristik (pečlivost vs. „nezodpovědnost“) mají muži a ženy ve všech institucích, pečujících o děti, ještě jeden důležitý úkol – dávají dětem vzory. S ohledem na krizi rodin, spočívající nejen v rozvodovosti, ale také v neschopnosti rodičů podřídit svá „práva“ potřebám rodiny, jsou silné vzory ve školách důležitější než dřív.

Obzvláště dětem z neúplných rodin a dětských domovů chybí mužské vzory. Tyto děti postrádají pevnou ruku, která dává, ale také požaduje. Přiznávám, že ji některým dětem externě také poskytuji. A jsou za to vděčné.

Školní dílna – místo pro uvolněnou komunikaci

Jedním z míst, kde mohou kluci v rámci školy realizovat své mužské potřeby, je školní dílna. Pochopitelně záleží na tom, kdo učí dílny. Alespoň na mých hodinách se kluci scházejí, přinášejí své návrhy prací, diskutují jejich výrobu a následné použití. Já jim k tomu obvykle řeknu své a rozhodnutí přenechám na nich. Někdy natvrdo přikážu, ale je-li to možné, vedu k převzetí zodpovědnosti žáka.

Dílny mají ještě jedno specifikum, svým manuálním založením umožňují prodiskutovat osobní věci, které žáky zajímají. Při práci rukama výborně funguje hlava. Komunikace je pro děti velice důležitá, pravidelná ventilace problémů předchází jejich hromadění. Žáci se ptají většinou sami od sebe. Já začínám jen zcela výjimečně. Například když vidím, že je žák rozespalý, tak se jej zeptám, co dělal v noci. Opakuje-li se to pravidelně, dám mu nevyžádanou radu.

Muž má u kluků autoritu ne pro fyzickou převahu, ale protože jim má co předat

Mnoho lidé si myslí, že učitel (muž) má u kluků autoritu, protože je fyzicky silnější a žáci se ho bojí. Tak to není. Mnozí muži u žáků žádnou autoritu nemají. Viděl jsem muže (ne jednoho), kterým při výuce žáci seděli na lavicích a vesele se bavili. Zažil jsem situaci, kdy žáci učitele fyzicky šikanovali (vešel jsem do třídy a zasáhl). Jinému učiteli v hodině žákyně tak dlouho strkala do stolu, dokud mu na něm nepřevrhla kávu! Jsou učitelé, kteří mají strach otočit se zády ke třídě!

Ale není to jen o pohlaví. Znám rázné (a při tom slušné) učitelky, které dokážou suverénně srovnat o hlavu větší studenty. V čem spočívá jejich autorita? Především v sebejistotě. Pokud člověk učí to, čemu opravdu rozumí, umí to předat, a ještě k tomu si je vědom svého úkolu posunout svěřené žáky vpřed, pak si je jistý sám sebou. Žáci z něj tuto sebejistotu vycítí. Se stejnou neomylností však děti vycítí i učitelovu nejistotu. A to je „průšvih“.

Přesto má učitel-muž oproti učitelce-ženě jednu obrovskou výhodu. Může si s kluky popovídat jako „chlap s chlapem“. Věřte nebo ne, ale opravdu to pomáhá. Kluci se totiž rádi podřídí tomu, o kom vědí, že jim má co předat. Kluci rádi poslouchají autority, pokud je za autority považují. Muž k získání autority potřebuje „jen“ pevné postoje a rovná záda. To není mnoho. Pochopitelně se neobejde bez znalostí a zkušeností.

Síla muže spočívá v jeho duchu, ne v jeho síle

Letos v zimě jsem se rozhodl jet autem na zahradu. Co na tom, že padal sníh, že jsem cestou potkal tři auta zapadlá ve sněhu a že jsem po odbočení ze silnice musel projet 800 metrů přes louku, která nebyla prohrnutá. Patřím k těm tvrdohlavým chlapům, kteří si vůbec nepřipouštějí, že by něco mohli nezvládnout. Takže jsem při sněhové kalamitě odbočil na zasněženou louku.

Na zahradu jsem opravdu dojel. Zpátky jsem se však nedostal. Sníh padal celý den a hlubokým sněhem auto nemělo šanci projet. Popojel jsem několik metrů a zapadl do sněhu. Vyházel jsem auto lopatou, popojel dalších deset metrů a čekalo mě další vyhrabávání. Když jsem byl v polovině cesty, sklouzla Astra bokem z protipovodňového náspu (naštěstí ne do vody) a už jsem s ní nehnul. Zavolal jsem manželce, aby si přijela na nedaleké parkoviště pro svého statečného muže. Žena je zkušená. Už si mě vyzvedávala i na policii. Astra nocovala na louce.

Druhý den jsem telefonoval našemu panu školníkovi, zkušenému pánovi s šedým vousem, který ví všechno (co se týče technických otázek), a zeptal se ho, zdali nemá kontakt na někoho s traktorem. Nikoho takového neznal, ale – dal mi sněhové řetězy. Natrénoval jsem na parkovišti na manželčině autě jejich nasazování a vyrazil do boje. Šlo to překvapivě dobře. Během hodiny bylo auto doma. 

Uvědomil jsem si, že síla muže nespočívá v jeho svalech a odhodlání, ale v jeho zkušenostech. To, co jsem já nedokázal překonat silou, vyřešil starší muž důvtipem. Nebát se požádat někoho zkušenějšího o radu je přesně to, co děti potřebují – a čeho se jim nedostává.

Když jdou na mužskýho léta…

Naprosto dokonale popisuje mužskou duši geniální textař Eduard Krečmar v písni „Když jdou na mužskýho léta“. Touto písní v podání Waldemara Matušky se s vámi pro dnešek rozloučím:

 

Zdroje: YouTube, OECD, archiv autora

 

Stanislav Korityák

 

QRcode

Vložil: Stanislav Korityák