Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ošklivá nebyla, ale… Proč vdavekchtivá Dora stín slavné sestry nikdy nepřekročila. Tajnosti slavných

27.12.2017
Ošklivá nebyla, ale… Proč vdavekchtivá Dora stín slavné sestry nikdy nepřekročila. Tajnosti slavných

Autor: repro/ČT

Popisek: Dana Hlaváčová v pohádce Tři oříšky pro Popelku

Do pražské kariéry sestra slavné Jany Hlaváčové již před pár lety rázně zabodla vidle a odstěhovala se z Prahy. Života v metropoli, která je snem statisíců turistů z celého světa, prý už měla tak akorát plné zuby. „Chci ještě žít, a ne se udřít,“ prohlásila.

Při natáčení legendární pohádky Tři oříšky pro Popelku jí bylo osmadvacet let a právě byla v šestém měsíci. Očekávala narození jediné dcery Lucie Matouškové, která se brzy ‘nakazila‘ rodinnou tradicí a odmalička chtěla hrát divadlo. To její matka Dana Hlaváčová se zprvu do uměleckého světa příliš nehrnula. Osud ji nakonec nasměroval úplně jinak, celý život strávila na divadelních prknech a má na kontě zhruba osm desítek filmových a televizních rolí. Přesto prožila celou kariéru ve stínu o sedm let starší sestry Jany a její slávu nedokázala nikdy překonat.

Sen ustoupil realitě

Narodila se 20. června 1945 v Suchdole u Prahy do rodiny, v níž se to milovníky lehkých múz přímo hemžilo. Její rodiče byli nadšení ochotníci, takže svou zálibou rychle nakazili i obě dcery. Dana hrála ochotnické divadlo již během studií na gymnáziu. Ve čtrnácti letech poprvé stanula před kamerou úspěšného tvůrčího tandemu Jaroslav Dudek – Jaroslav Dietl v televizní komedii Útěk, v níž si zahrála s Danou Medřickou a Petrem Kostkou. V roce 1963 dostala coby osmnáctiletá první filmovou vedlejší roličku v komedii režiséra Josefa Macha Tři chlapi v chalupě, která navázala na úspěšný televizní seriál. Tím se takzvaně zachytila drápkem, a přestože měla o své budoucnosti původně úplně jinou představu – chtěla studovat matematiku, nakonec se přihlásila ke studiu herectví na pražské DAMU.

Zajímavá studentka

Krátce nato si ji vyhlédl režisér František Filip a nabídl jí postavu Zuzany v historicky prvním českém seriálu Eliška a její rod. Její seriálovou sestru hrála starší Jana a k volbě sourozenecké dvojky prý tenkrát přispěl právě Jaroslav Dietl, který společně s Jiřím Hubačem napsal scénář. V roce 1967 Dana úspěšně absolvovala a o její další životní dráze bylo definitivně rozhodnuto. První stálé angažmá totiž získala již během studií v pražském Divadle E. F. Buriana, na jehož jevišti hrála až do jeho zrušení v roce 1991.

Sestřičky k nerozeznání

Po zániku své domovské scény pak už do stálého angažmá nikdy nenastoupila, účinkovala pouze pohostinsky na různých divadelních scénách a zaměřila se hlavně na pedagogickou činnost v dramatickém oddělení ZUŠ v pražské Libni. Působila také v dabingu, mimo jiné v animovaných filmech, její hlas je ale snadno zaměnitelný se sestřiným. „To už od mládí a také máme podobné oči. Jinak ale nejsme to samé. Ona velká, já malá, ona štíhlá, já taková zakulacená. Máme se ale moc rády,“ dodala před časem v rozhovoru pro blesk.cz.

Životní role

Přestože stín slavnější sestry nikdy nedokázala překročit, k nesmrtelné slávě Daně stačila jedna jediná role – Popelčina zlá nevlastní sestra Dora. Režisér slavné pohádky Tři oříšky pro Popelku Václav Vorlíček prý měl právě s obsazením této postavy dost velké potíže. „Na Hlaváčové mě fascinovalo, že přijala roli, o níž bylo ve scénáři doslova napsáno, že je ošklivá. Takových hereček je málo,“ zavzpomínal v knize Tři oříšky pro Popelku. Dana s tím ale problém neměla, koneckonců si Popelčinu sestru zahrála již o čtyři roky dříve ve stejnojmenné televizní inscenaci, v níž ztvárnila hlavní postavu Eva Hrušková.

Definitivní konec

V roce 2010 dospěla Dana k radikálnímu rozhodnutí. Hereckou kariéru definitivně ukončila, dala výpověď v základní umělecké škole a odstěhovala se k dceři do Mladé Boleslavi. Jakmile to tamní umělecká scéna zjistila, okamžitě dostala nabídku angažmá v boleslavském divadle, rázně ji ale odmítla. „Chci ještě žít, a ne se udřít,“ prohlásila s tím, že jí hlavní město ani trošku nechybí. „Praha už mě tak neuvěřitelně srala, že jsem si řekla: Buď chceš žít, anebo půjdeš pod kytky! A já pod kytičky ještě nechci, tak jsem v Praze zabodla prostě vidle a odstěhovala se.“

Jen jednomu by řekla ano

Navzdory předsevzetí se v roce 2012 přece jen ještě před kameru vrátila, prý nedokázala odolat šarmu režiséra Tomáše Magnuska, který ji ukecal, aby ztvárnila postavu domovnice v třetím pokračování jeho kontroverzní filmové série Bastardi. Loni pak neodolala ani Dušanu Kleinovi a mihla se před kamerou v dalším dílu jeho slavné ‘básnické‘ série Jak básníci čekají na zázrak. Nabídek sice dostává hodně, ale… „Jinak to jsou pěkné hrůzy, co se teď točí. A i když nabídky dostávám, a to poměrně často, odmítám. Vypadá to zpočátku slibně, ale bojím se, co se z toho vyklube,“ povzdychla si. Nyní už prý zbývá pouze jeden jediný režisér, kterému by určitě nedokázala odolat: „Jediný, komu řeknu vždycky ano, je Václav Vorlíček a jeho pohádka.“

 

Božoňka2

Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste nebo viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .

Vložil: Adina Janovská

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace