Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ošklivá nebyla, ale… Proč vdavekchtivá Dora stín slavné sestry nikdy nepřekročila. Tajnosti slavných

27.12.2017
Ošklivá nebyla, ale… Proč vdavekchtivá Dora stín slavné sestry nikdy nepřekročila. Tajnosti slavných

Foto: repro/ČT

Popisek: Dana Hlaváčová v pohádce Tři oříšky pro Popelku

Do pražské kariéry sestra slavné Jany Hlaváčové již před pár lety rázně zabodla vidle a odstěhovala se z Prahy. Života v metropoli, která je snem statisíců turistů z celého světa, prý už měla tak akorát plné zuby. „Chci ještě žít, a ne se udřít,“ prohlásila.

Při natáčení legendární pohádky Tři oříšky pro Popelku jí bylo osmadvacet let a právě byla v šestém měsíci. Očekávala narození jediné dcery Lucie Matouškové, která se brzy ‘nakazila‘ rodinnou tradicí a odmalička chtěla hrát divadlo. To její matka Dana Hlaváčová se zprvu do uměleckého světa příliš nehrnula. Osud ji nakonec nasměroval úplně jinak, celý život strávila na divadelních prknech a má na kontě zhruba osm desítek filmových a televizních rolí. Přesto prožila celou kariéru ve stínu o sedm let starší sestry Jany a její slávu nedokázala nikdy překonat.

Sen ustoupil realitě

Narodila se 20. června 1945 v Suchdole u Prahy do rodiny, v níž se to milovníky lehkých múz přímo hemžilo. Její rodiče byli nadšení ochotníci, takže svou zálibou rychle nakazili i obě dcery. Dana hrála ochotnické divadlo již během studií na gymnáziu. Ve čtrnácti letech poprvé stanula před kamerou úspěšného tvůrčího tandemu Jaroslav Dudek – Jaroslav Dietl v televizní komedii Útěk, v níž si zahrála s Danou Medřickou a Petrem Kostkou. V roce 1963 dostala coby osmnáctiletá první filmovou vedlejší roličku v komedii režiséra Josefa Macha Tři chlapi v chalupě, která navázala na úspěšný televizní seriál. Tím se takzvaně zachytila drápkem, a přestože měla o své budoucnosti původně úplně jinou představu – chtěla studovat matematiku, nakonec se přihlásila ke studiu herectví na pražské DAMU.

Zajímavá studentka

Krátce nato si ji vyhlédl režisér František Filip a nabídl jí postavu Zuzany v historicky prvním českém seriálu Eliška a její rod. Její seriálovou sestru hrála starší Jana a k volbě sourozenecké dvojky prý tenkrát přispěl právě Jaroslav Dietl, který společně s Jiřím Hubačem napsal scénář. V roce 1967 Dana úspěšně absolvovala a o její další životní dráze bylo definitivně rozhodnuto. První stálé angažmá totiž získala již během studií v pražském Divadle E. F. Buriana, na jehož jevišti hrála až do jeho zrušení v roce 1991.

Sestřičky k nerozeznání

Po zániku své domovské scény pak už do stálého angažmá nikdy nenastoupila, účinkovala pouze pohostinsky na různých divadelních scénách a zaměřila se hlavně na pedagogickou činnost v dramatickém oddělení ZUŠ v pražské Libni. Působila také v dabingu, mimo jiné v animovaných filmech, její hlas je ale snadno zaměnitelný se sestřiným. „To už od mládí a také máme podobné oči. Jinak ale nejsme to samé. Ona velká, já malá, ona štíhlá, já taková zakulacená. Máme se ale moc rády,“ dodala před časem v rozhovoru pro blesk.cz.

Životní role

Přestože stín slavnější sestry nikdy nedokázala překročit, k nesmrtelné slávě Daně stačila jedna jediná role – Popelčina zlá nevlastní sestra Dora. Režisér slavné pohádky Tři oříšky pro Popelku Václav Vorlíček prý měl právě s obsazením této postavy dost velké potíže. „Na Hlaváčové mě fascinovalo, že přijala roli, o níž bylo ve scénáři doslova napsáno, že je ošklivá. Takových hereček je málo,“ zavzpomínal v knize Tři oříšky pro Popelku. Dana s tím ale problém neměla, koneckonců si Popelčinu sestru zahrála již o čtyři roky dříve ve stejnojmenné televizní inscenaci, v níž ztvárnila hlavní postavu Eva Hrušková.

Definitivní konec

V roce 2010 dospěla Dana k radikálnímu rozhodnutí. Hereckou kariéru definitivně ukončila, dala výpověď v základní umělecké škole a odstěhovala se k dceři do Mladé Boleslavi. Jakmile to tamní umělecká scéna zjistila, okamžitě dostala nabídku angažmá v boleslavském divadle, rázně ji ale odmítla. „Chci ještě žít, a ne se udřít,“ prohlásila s tím, že jí hlavní město ani trošku nechybí. „Praha už mě tak neuvěřitelně srala, že jsem si řekla: Buď chceš žít, anebo půjdeš pod kytky! A já pod kytičky ještě nechci, tak jsem v Praze zabodla prostě vidle a odstěhovala se.“

Jen jednomu by řekla ano

Navzdory předsevzetí se v roce 2012 přece jen ještě před kameru vrátila, prý nedokázala odolat šarmu režiséra Tomáše Magnuska, který ji ukecal, aby ztvárnila postavu domovnice v třetím pokračování jeho kontroverzní filmové série Bastardi. Loni pak neodolala ani Dušanu Kleinovi a mihla se před kamerou v dalším dílu jeho slavné ‘básnické‘ série Jak básníci čekají na zázrak. Nabídek sice dostává hodně, ale… „Jinak to jsou pěkné hrůzy, co se teď točí. A i když nabídky dostávám, a to poměrně často, odmítám. Vypadá to zpočátku slibně, ale bojím se, co se z toho vyklube,“ povzdychla si. Nyní už prý zbývá pouze jeden jediný režisér, kterému by určitě nedokázala odolat: „Jediný, komu řeknu vždycky ano, je Václav Vorlíček a jeho pohádka.“

 

Božoňka2

Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste nebo viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .

QRcode

Vložil: Adina Janovská