Beroun dostal 52 milionů na přesun autobusového nádraží
09.12.2013
Foto: profimedia.cz
Popisek: Peníze, ilustrační foto
Jedním z hlavních bodů posledního letošního zasedání berounského zastupitelstva, které se bude konat 18. prosince, bude schválení rozpočtu pro rok 2014. Současně s ním bude zastupitelstvo schvalovat i III. úpravu letošního rozpočtu.
Stejně jako v letošním roce chce město Beroun investovat do oprav mateřských a základních škol. Pokračovat chce i v rekonstrukcích místních komunikací. Rozpočet pro rok 2014 ale vytváří zejména možnosti nalezení prostředků potřebných pro spoluúčasti v případě získání dotací.
Sestavování rozpočtu je rok od roku těžší
Berounu se podařilo v rekordním čase zpracovat a podat hned pět žádostí o dotace v celkové výši přes 80 milionů korun. Jde přitom o dotace Evropské unie z ROP Střední Čechy na vybudování Muzea hrnčířství, vybavení mateřských škol a na rekonstrukci několika ulic z projektu Bezpečně do školy. Město se pokusí získat finance na kompletní rekonstrukce částí ulic Kollárova a Preislerova, druhá část žádosti se týká ulic Hlavní, U Kapličky a U Rybníka v městské části Jarov. Ze Státního fondu životního prostředí žádal Beroun na zateplení a výměnu oken dvou školních objektů ZŠ Preislerova a MŠ Hlinky.
„Z tohoto důvodu nebylo sestavování rozpočtu vůbec snadné. Rok od roku je těžší naplnit jej na příjmové straně. Podstatné pro nás bylo, abychom v případě získání dotací měli připravenou variantu krytí potřebné spoluúčasti,“ uvedla berounská starostka Šárka Endrlová. Podle ní jsou totiž podmínky získání dotací natolik výhodné, že by byla škoda je nevyužít. „Případná spoluúčast je kolem 20 procent. To znamená, že pět milionů z dotace by město stálo pouhý jeden milion,“ uvedla Endrlová.
Navíc se v roce 2014 naplno rozjede největší investiční akce posledních let – stavba a přesun autobusového nádraží. Výběrové řízení na stavební firmu, které bude vyhlášeno v prvním čtvrtletí roku 2014, pro město zpracoval specialista v tomto oboru, společnost Gordion. „Podmínky výběrového řízení jsme museli konzultovat s ministerstvy financí i životního prostředí. Následně bylo potřeba pořídit překlad a ten nechat odsouhlasit švýcarskou stranu,“ popsala městská architektka Dana Vilhelmová.
Složitá realizace
V souvislosti s přesunem autobusového nádraží se plánují i další nezbytné opravy, přeložky sítí či rekonstrukce přístupových cest k budoucímu centrálnímu dopravnímu uzlu. Ze směru od centra jde o výstavbu nové lávky přes Litavku. Ze směru od Zavadilky se zase plánuje rozšíření chodníku přes silniční most nad železniční tratí. Cílem je zajistit větší bezpečnost na frekventované silnici. Realizace bude ale složitá, neboť se jedná o krajskou komunikaci a most je také majetkem kraje. Mimo získání nezbytných souhlasů majitele bude nutné provést investici z vlastních prostředků, neboť na tuto akci nelze využít žádný dotační titul.
Město na přesun autobusového nádraží získalo dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce přes 52 milionů korun. Celkové náklady ale přesáhnou 60 milionů korun a spoluúčast města, kterou již odsouhlasili zastupitelé, činí necelých deset milionů korun.
Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.
Vložil: Redaktor KL