Zatopené dálniční mosty protektorátní dálnice a Vodní svět na Želivce. Český poutník
09.02.2019
Foto: René Flášar
Popisek: Zatopené mosty u Hulice
FOTOGALERIE Vodní nádrž Švihov, některým též známá jako Želivka, podle řeky, na které vyrostla, zásobuje pitnou vodou část středočeského kraje i hlavního města Prahy. Ukrývá však v sobě i místo pro zakázané dobrodružné výpravy. Tím místem jsou takzvané Zatopené mosty, které se měly stát součástí protektorátní dálnice.
První zastávku naší cesty činíme ale u Vodního domu na okraji Hulic. Jde o projekt Českého svazu ochránců přírody se sídlem ve Vlašimi, který přibližuje nejen výstavbu přehrady, ale také dřívější život v této oblasti.
Co žije ve vodě
„Návštěvníci zde naleznou ale i moderní expozici, která je seznámí s dvěma tvářemi vody. Ukazuje vodu jako životní prostředí vodních rostlin a živočichů, ale také jako nezbytnou součást našeho života. Vodní dům nabízí dvě expozice. Jednu uvnitř domu a jednu v jeho atriu,“ dozvídám se od paní u vstupu do „vodního muzea.“
Expozice jsou navrženy tak, aby učily prostřednictvím neobvyklých zážitků a zajímavých pozorování, jejichž iniciátorem je návštěvník. Proto hrají v expozici významnou roli všechny lidské smysly – vedle zraku zapojí návštěvníci svůj sluch, hmat i chuť! První část je nazvaná Vodní mikrosvět. V ní návštěvníci uvidí vodní organismy, které nejsou pozorovatelné pouhým okem. Umožní jim to zvětšené modely, mikroskopy a makrofotografie.
Vytvořte si vlastní mrak
Druhá část, nazvaná Pod vodní hladinou, představí návštěvníkům vodní rostliny a zvířata. V akváriích se prohání ryby, do sluchátek zní zurčení vody, strop se stal hladinou vody se svou hrou světel a stínů a pozorovat můžete dokonce i to, co se děje na dně expoziční nádrže. Mokřadní život vám nabídne přírodní scenérii na břehu řeky Želivky včetně zvukové kulisy hlasů ptáků a žab.
Část expozice, nazvané Nekonečná cesta vody, nás přenáší z přírody do našeho světa. Návštěvníci v ní zjistí, že většinu jejich těla tvoří voda a při ochutnávce ve vodním baru také to, že každá voda má jinou chuť. Mladí vědátoři, ale i ti starší, si pak mohou vytvořit z páry svůj vlastní mrak.
Smutný konec Dolních Kralovic
Poslední část expozice nazvaná Výlet do historie je instalována v projekčním sále. Návštěvníkům nabízí možnost prohlédnout si originály nástěnných maleb z doby Karla IV., které byly zachráněny při demolici kostela v Dolních Kralovicích před tím, než bylo toto městečko zaplaveno přehradou. K dispozici je také plazmová televize se čtyřmi filmy o životě ve starých Dolních Kralovicích a jejich nevyhnutelném zániku. U některých záběrů se člověk neubrání slzám smutku, zvláště pak při loučení starousedlíků se svými rodnými domy.
Včelí svět
Unikátní expozice zaměřená na život včel se nachází v centru obce v budově bývalé školy. Slavnostně byla otevřena 1. července 2012. Projekt ukazuje návštěvníkům pomocí moderních technologií způsob života včelstva. Návštěvníci se projdou velkým včelím úlem s obřími plástvemi, na dotykových monitorech si prohlédnout anatomii včely. Mohou si také zahrát kvíz ze života včel anebo si pustit zvuky úlu. Svým rozsahem je tato expozice největší svého druhu ve střední Evropě. Otevřeno zde je ale až od dubna.
Zatopené mosty lákají
Za poslední část dnešní výpravy asi nebudu úplně pochválen, ale být v Hulicích a nezajít se podívat k Zatopeným mostům protektorátní dálnice, tak to bych si vážně nikdy neodpustil. Takže zákaz, nezákaz, nechávám auto na okraji Hulic a vyrážím do lesa směrem kde podle mapy v mobilu tuším ony tajemné mosty.
Přestože je sem vstup zapovězen, neboť mosty končí nad švihovskou vodní nádrží, která je pitným zdrojem pro část středních Čech a Prahy, zabloudit se nedá, k mostům vedou zřetelně vyšlapané cestičky. Přibližně po patnácti minutách chůze stojíme před impozantním dílem.
Dálnice se posunula na jih
Stavba mostů, které se měly stát součástí první dálnice, u nás započala v roce 1939, proto se jí někdy říká protektorátní. Po skončení války byla ale v roce 1950 výstavba dálnic zastavena. Na místě stojících mostů bylo navíc rozhodnuto postavit pitnou vodní nádrž. Výstavba přehrady Švihov probíhala v letech 1965-75 a oba mosty byly při ní zatopeny téměř po úroveň mostovky. Projekt dálnice D1, dokončené nakonec až v roce 1977, byl právě kvůli vodní nádrži přepracován a nejfrekventovanější česká dálnice tak vede o několik stovek metrů jižněji.
Mosty jsou oficiálně zatím nepřístupné, ale možná už v letošním roce bude možné si je v klidu a bezpečí prohlédnout pod odborným dohledem. Právě Vodní dům chystá k mostům jeden ze svých turistických okruhů. Tak, a to je pro dnešek vše, přeji krásnou sobotu a zítra se těším na setkání při dalším putování.

Reportáž vznikla ve spolupráci se Středočeským krajem.
Vložil: René Flášar