Výrobce legendární Jawy nejspíš trpěl rozvinutou paranoiou. Vilu měl prošpikovanou štěnicemi. Český poutník
15.12.2018
Foto: René Flášar
Popisek: Pohledná vila výrobce motocyklu Jawa
FOTOGALERIE Minulý víkend jsem vás vzal na výlet ke zřícenině hradu Zbořený Kostelec nedaleko Týnce nad Sázavou. Dnes tedy nadešel čas projít se městečkem samotným. Vítejte ve městě, které nás proslavilo po celém světě motocykly Jawa.
Železniční zastávku Týnec nad Sázavou znají všichni milovníci romantiky a trampingu, leží totiž na trati legendárního Posázavského pacifiku. Vystupuji z lokálky a vydávám se po mostě přes řeku Sázavu do historické části městečka. Tato část má hned několik dominant. Jako první se zastavuji u hotelu Týnec, který svým zjevem připomíná zámek. Tím ale nikdy nebyl. Původně se jednalo o manufakturu na kameninu.
Kamenina
Výroba této suroviny byla v Týnci zahájena počátkem devadesátých let 18. století. Nejprve probíhala v objektech areálu týneckého hradu, ale v roce 1812 byla z důvodu rozšíření výroby postavena nová jednopatrová budova obdélníkového půdorysu. V nové továrně se produkovala kamenina až do roku 1866, kdy byla výroba pozastavena a budova zůstala opuštěná.
Z opuštěné továrny hotel
Na lepší časy se objektu začalo blýskat v roce 1887, kdy koupil konopišťské panství, včetně budovy bývalé továrny, arcivévoda František Ferdinand d´Este. Ten nechal na přelomu 19. a 20. století bývalou továrnu postupně přestavět na hotel, nejprve s kapacitou 8, později 23 pokojů. A tomuto účelu slouží honosná budova až do dnešních dnů.
Současný majitel v hotelu provozuje také informační centrum, turistickou ubytovnu a soukromou mateřskou školu. Právě ve zdejším „íčku“ se ptám na nedalekou Janečkovu vilu, dům, který si nechal postavit zakladatel továrny Jawa František Janeček.
Vila prošpikovaná monitorovacím a odposlouchávacím zařízením
Od obsluhy dostávám obsáhlý textový materiál o historii vily, z něhož si část dovolím odcitovat: „František Janeček si nechal postavit letní sídlo za 2,8 milionu korun na bývalém Korbelově vršku v roce 1928. Dům se stal rázem dominantou kraje místo staré hradní věže. Když v roce 1949 došlo k jeho konfiskaci, noví majitelé zjistili, že ve dvou místnostech, které Janeček nejvíc obýval, tedy v pracovně a ložnici, visí obrazy, po jejichž odklopení se objevila rozvodná deska s plánem domu posetá žárovičkami a zdířkami pro sluchátka. Celá stavba byla propojena vedením, každé otevření dveří či okna rozsvítilo žárovičku. Majitel tak mohl monitorovat pohyb osob po domě, navíc každá místnost disponovala zabudovaným tajným mikrofonem, takže bylo možné poslouchat, kdo o čem hovoří.“
Poněkud zvláštní výbava rodinného domu, asi se František Janeček bál zcizení nějakého svého vynálezu. Dnes vila patří podnikateli a fotografovi Antonínu Herbeckovi, který ji nechal razantně přestavět. Místní se na jeho počin dívají dvojím metrem, jedni oceňují záchranu vily, druzí mu vyčítají devastaci původního vnitřního vzhledu.
Muzeum na hradě
Od vily Františka Janečka, vlastně teď už Antonína Herbecka, se vracím do starého centra. Zastavuji se u místního hradu, v němž sídlí městské muzeum. Bohužel v den mé návštěvy je zavřeno, ale vy se sem můžete vydat hned zítra (neděle 16. prosince), kdy v prostorách hradu proběhne tvořivá vánoční dílna, bude vyhlášena soutěž o nejlepší vánoční cukroví a proběhne tradiční vánoční koncert.
Hrad z 11. století?
První zmínky o existenci hradu jsou z počátku 14. století, ale archeologické nálezy z přelomu 70. a 80. let 19. století potvrdily existenci hradu již v 11. století. Původně na místě stál pouze dřevěný hrad až později byl postaven kamenný hrad s románskou rotundou. Rotunda samotná je nejstarší dochovaná památka v Týnci nad Sázavou.
Téměř naproti hradu stojí původně gotický kostel svatého Šimona a Judy ze 14. století. V roce 1755 byl barokně upraven a doplněn o plochostropé kněžiště. Kostel je druhou nejvýraznější dominantou města na řece Sázavě.
Nejslavnější český motocykl se stále vyrábí
Od kostela se vydávám ještě po silnici ke slavné továrně. Ze své původní velikosti už mnoho ztratila, zadní část továrny byla před lety zbořena, ale výroba známých motocyklů Jawa zde pokračuje dál.
V současnosti se na trhu prodávají modely Jawa 350/640 (Style/Retro) s dvoudobým motorem, Jawa 350 OHC se čtyřdobým motorem a Jawa 660 (Sportard/Vintage). V roce 2017 zde bylo podle dostupných informací vyrobeno 1331 motocyklů, z toho 1157 jich mířilo k zahraničním odběratelům. U továrny mé dnešní putování končí. Prožijte klidný třetí adventní víkend, mějte se rádi a výletujte s radostí!

Reportáž vznikla ve spolupráci se Středočeským krajem.
Vložil: René Flášar