Rekonstrukce nymburského nádraží v ohrožení. Dráhy nechtějí přispět
05.04.2013
Foto: Jiří Salik Sláma, Mafra, Profimedia.cz
Popisek: Rekonstrukce nymburského nádraží je v ohrožení
Středočeský kraj spolufinancoval prostřednictvím Regionálního operačního programu Střední Čechy nákup železničních kolejových vozidel pro České dráhy. České dráhy však celou částku nevyužily a rekonstrukci nádraží prý nechtějí spolufinancovat.
Alokované a nevyužité prostředky ve výši 300 milionů korun proto měly být použity na revitalizaci několika železničních stanic. Bylo vybráno celkem osm měst – Nymburk, Kolín, Zdice, Příbram, Kutná Hora, Mladá Boleslav a Hořovice. Jedná se o vlakové stanice, které na opravy marně čekají řadu let a jsou velmi vytížené – většina cestujících je využívá na cesty do a ze zaměstnání. Dotace měla být, po udělení souhlasu Evropské komise, přidělena přímo ČD a. s. a pokryla by 85% předpokládaných nákladů.
Akce v ohrožení
Podle místostarosty Zdeňka Vocáska (ODS) je plánovaná akce vážně ohrožena. „Je to skutečně tak. Vedení Českých drah nechce rekonstrukci železničních stanic spolufinancovat. To znamená, že ze strany kraje pak tato investiční akce padá a předmětných 300 milionů bude použito na opravy komunikací. To je jistě chvályhodné, ale bohužel velmi krátkozraké. Udržitelnost projektů nádražních budov je daleko delší a pro obyvatele, obce, kraj i stát je z dlouhodobého hlediska výhodnější. Je to investice do budoucnosti – opravené budovy budou sloužit desítky let,“ konstatoval místostarosta Vocásek.
Vedení nymburské radnice se s tímto stavem rozhodně nechce smířit bez boje. „Oslovil jsem vedení dalších obcí a se žádostí o pomoc jsem se obrátil na vládu. Pokud se nepodaří rekonstrukci realizovat nyní, budou nádražní budovy dále chátrat. ČD a. s. opravy financovat nebudou, obce a ani kraj na ně také nemají (a ani nemohou investovat do majetku, který není v jejich vlastnictví) a Evropská unie bude v dalším období podporovat spíše měkké projekty,“ vysvětlil Zdeněk Vocásek.
Nová čekárna i restaurace
V rámci rekonstrukce za zhruba 80 milionů korun mělo dojít k obnově všech vnitřních sítí, povrchovým úpravám, opravě střech, zateplení objektu, výměně oken a úpravě přednádražních prostor. Vzhledem k zamýšlenému sloučení autobusové a železniční dopravy se měla výrazně rozšířit nádražní hala. Vzniknout měla také nová čekárna, restaurace a úschovna zavazadel.
Jana Vlková