Chybí 78 milionů. Budou se ve Středočeském kraji rušit vlakové spoje?
25.03.2013
Foto: ČD
Popisek: Opoziční ODS se domnívá, že se vlakové spoje rušit budou muset, ilustrační foto
Podle zprávy opoziční ODS k tomu není daleko. Pokud hejtmanství nenajde 78 milionů korun na navýšení rozpočtové kapitoly na dopravu, skutečně snížení spojů středočeskému kraji hrozí.
Čísla podle opoziční ODS prý mluví jasně: Na železniční dopravu letos v rozpočtu připadá 975 miliony korun. Účty za loňský rok se přitom vyšplhali k 1,4 miliardě, státní dotace ve výši 473 milionů přitom pokryly jen část. Dotace kraj letos dostane ve stejné výši, na ztrátě ČD se ale podepíše inflace, náklady na nové železniční vozy a pro osobní dopravce se zvýší částka za používání kolejí. „Pokud se nenajdou peníze na tyto výdaje, tak to bude znamenat zrušení provozu na 11 tratích a omezení dalších spojů, řekl novinářům opoziční zastupitel ODS Roman Tichovský. ODS tak požaduje navýšení rozpočtové kapitoly na železnici, popřípadě, aby kraj vyjednal s ČD zachování rozsahu dopravy.
A co na tyto počty vedení Středočeského kraje? To o snížení rozsahu objednávané dopravy na regionálních tratích neuvažuje. „Železniční dopravu považujeme za páteř veřejné dopravy na území našeho kraje a s její redukcí nepočítáme,” uvedl k tiskové zprávě ODS hejtman Středočeského kraje Josef Řihák. „Jsme připraveni pro letošní rok navýšit úhradu prokazatelné ztráty v drážní dopravě o 50 milionů Kč a dále s dopravcem ČD. jednat, ” doplňuje hejtman.
Peníze navýšíme, říká hejtman
Navýšení rozpočtu musí schválit zastupitelstvo kraje, finanční prostředky by měly být použity na úhradu inflačního navýšení a zvýšeného poplatku za použití dopravní cesty. Rozpočet kraje také není bezedný a ekonomika tohoto státu díky dnešní vládě neskýtá příliš předpokladů pro růst krajských příjmů. Středočeský kraj je připraven plnit smlouvu o zajištění železniční dopravy, kterou má uzavřenou s Českými dráhami.
Stejně tak plní Memorandum o financování regionální železniční dopravy, které bylo mezi státem a kraji uzavřeno v roce 2009. Ten, kdo memorandum dlouhodobě neplní, je právě stát. Od roku 2010 je soustavně koaliční vládou zpochybňována závaznost memoranda a nejsou plněny dohodnuté finanční parametry. Není například navyšována úhrada státu o inflaci. Tyto finanční prostředky pak Českým drahám samozřejmě chybí. „Je dobře, že pan zastupitel Tichovský chce zachovat a podporuje železniční dopravu v kraji. Věřím, že v tomto duchu bude také hlasovat na zasedání zastupitelstva a podpoří navýšení rozpočtu pro dopravu. Měl by ale také vyzvat svého stranického kolegu a ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, aby vláda ODS a TOP 09 nestrkala hlavu do písku a nepřenášela v rámci své politiky rádoby rozpočtové odpovědnosti břemeno financování na kraje,” dodává hejtman Řihák.
Stát je zdražuje a pro karje nic nedělá
Chystané zvyšování poplatku za použití železniční dopravní cesty v případě osobní dopravy od poloviny letošního roku a v dalších letech je dalším příkladem nesystémových kroků Ministerstva dopravy. Dopad to bude mít buď na zdražení jízdného, což odmítáme, nebo v případě dotované regionální železniční dopravy to budou právě kraje, které musí navýšit úhradu ze svých rozpočtů. Jen v letošním roce činí dopad tohoto kroku pro rozpočet Středočeského kraje 18 milionů Kč. „Vláda lepí díry ve státním rozpočtu a jen zdražuje a zvyšuje daně, už ji ale nezajímá, kdo to zaplatí,” uzavírá hejtman Josef Řihák.
Jana Vlková