Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Chybí 78 milionů. Budou se ve Středočeském kraji rušit vlakové spoje?

25.03.2013
Chybí 78 milionů. Budou se ve Středočeském kraji rušit vlakové spoje?

Foto: ČD

Popisek: Opoziční ODS se domnívá, že se vlakové spoje rušit budou muset, ilustrační foto

Podle zprávy opoziční ODS k tomu není daleko. Pokud hejtmanství nenajde 78 milionů korun na navýšení rozpočtové kapitoly na dopravu, skutečně snížení spojů středočeskému kraji hrozí.

Čísla podle opoziční ODS prý mluví jasně: Na železniční dopravu letos v rozpočtu připadá 975 miliony korun. Účty za loňský rok se přitom vyšplhali k 1,4 miliardě, státní dotace ve výši 473 milionů přitom pokryly jen část. Dotace kraj letos dostane ve stejné výši, na ztrátě ČD se ale podepíše inflace, náklady na nové železniční vozy a pro osobní dopravce se zvýší částka za používání kolejí. „Pokud se nenajdou peníze na tyto výdaje, tak to bude znamenat zrušení provozu na 11 tratích a omezení dalších spojů, řekl novinářům opoziční zastupitel ODS Roman Tichovský. ODS tak požaduje navýšení rozpočtové kapitoly na železnici, popřípadě, aby kraj vyjednal s ČD zachování rozsahu dopravy. 

A co na tyto počty vedení Středočeského kraje? To o snížení rozsahu objednávané dopravy na regionálních tratích neuvažuje. „Železniční dopravu považujeme za páteř veřejné dopravy na území našeho kraje a s její redukcí nepočítáme,” uvedl k tiskové zprávě ODS hejtman Středočeského kraje Josef Řihák. „Jsme připraveni pro letošní rok navýšit úhradu prokazatelné ztráty v drážní dopravě o 50 milionů Kč a dále s dopravcem ČD. jednat, ” doplňuje hejtman.

Peníze navýšíme, říká hejtman 

Navýšení rozpočtu musí schválit zastupitelstvo kraje, finanční prostředky by měly být použity na úhradu inflačního navýšení a zvýšeného poplatku za použití dopravní cesty. Rozpočet kraje také není bezedný a ekonomika tohoto státu díky dnešní vládě neskýtá příliš předpokladů pro růst krajských příjmů. Středočeský kraj je připraven plnit smlouvu o zajištění železniční dopravy, kterou má uzavřenou s Českými dráhami. 

Stejně tak plní Memorandum o financování regionální železniční dopravy, které bylo mezi státem a kraji uzavřeno v roce 2009. Ten, kdo memorandum dlouhodobě neplní, je právě stát. Od roku 2010 je soustavně koaliční vládou zpochybňována závaznost memoranda a nejsou plněny dohodnuté finanční parametry. Není například navyšována úhrada státu o inflaci. Tyto finanční prostředky pak Českým drahám samozřejmě chybí. „Je dobře, že pan zastupitel Tichovský chce zachovat a podporuje železniční dopravu v kraji. Věřím, že v tomto duchu bude také hlasovat na zasedání zastupitelstva a podpoří navýšení rozpočtu pro dopravu. Měl by ale také vyzvat svého stranického kolegu a ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, aby vláda ODS a TOP 09 nestrkala hlavu do písku a nepřenášela v rámci své politiky rádoby rozpočtové odpovědnosti břemeno financování na kraje,” dodává hejtman Řihák.

Stát je zdražuje a pro karje nic nedělá 

Chystané zvyšování poplatku za použití železniční dopravní cesty v případě osobní dopravy od poloviny letošního roku a v dalších letech je dalším příkladem nesystémových kroků Ministerstva dopravy. Dopad to bude mít buď na zdražení jízdného, což odmítáme, nebo v případě dotované regionální železniční dopravy to budou právě kraje, které musí navýšit úhradu ze svých rozpočtů. Jen v letošním roce činí dopad tohoto kroku pro rozpočet Středočeského kraje 18 milionů Kč. „Vláda lepí díry ve státním rozpočtu a jen zdražuje a zvyšuje daně, už ji ale nezajímá, kdo to zaplatí,” uzavírá hejtman Josef Řihák. 

Jana Vlková

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace