Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Propadli jste? Toto vám vzkazuje úřad, který vymyslel otázky pro státní maturity

04.07.2014
Propadli jste? Toto vám vzkazuje úřad, který vymyslel otázky pro státní maturity

Foto: Eduin

Popisek: Státní maturita, ilustrační foto

Před několika dny jsme publikovali článek, založený na ostrém dopisu letošní maturantky, slečny Evy, jejíž příjmení známe, ona si ho ale nepřála zveřejnit. Článek vzbudil velkou pozornost, čtenáři hojně reagovali. Je vidět, že téma státních maturit ve společnosti rezonuje a dopis, nazvaný „Státní maturity - ostuda vzdělávání“, zaujal. Dopis úspěšné maturantky, podotýkáme...

Slečna Eva v dopisu v úvodu píše: „V letošním roce jsem skládala maturitní zkoušku, jejíž součástí byla i povinná státní, neboli společná část. K povinnému českému jazyku jsem si vybrala matematiku, které jsem dala přednost před cizím jazykem, který jsem si vybrala ve školní, profilové, části maturitní zkoušky.“ Oslovili jsme tedy  samotné tvůrce státních maturit, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (dále jen Centrum), jehož ředitel Jiří Zíka se ke kritice z dopisu vyjádřil. Posuďte sami, kdo má podle vás pravdu…

Srovnatelnost neznamená stejnost, tvrdí Cermat

„Dovolte mi reagovat na připomínky, které Vám zaslala anonymní maturantka. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání se před maturitní zkouškou vždy snaží žákům předat veškeré potřebné informace, které jim pomohou připravit se nejen na organizaci maturitní zkoušky, ale rovněž jim dají představu o podobě otázek didaktického testů a zadání písemné práce. K tomuto v minulosti měly sloužit zejména tzv. ilustrační testy. Zkušenosti z předchozích let, kdy mnoho maturantů, ačkoliv byli upozorňováni na to, že tomu tak není, považovalo ilustrační testy za přesný obraz testů maturitních. Ilustrační testy však měly charakter jiný. Měly žákům ukázat, jak může didaktický test vypadat, jaké typy úloh se v něm mohou objevit a jak vypadá test po stránce formální. Srovnatelnost testu však neznamená stejnost,“ píše ředitel Zíka.

Rozčarování, říká maturantka

A jak to bylo podle slečny Evy? „Již od začátku školního roku jsme byli pod tlakem blížící se maturitní zkoušky. Učitelé nás na zkoušku dospělosti připravovali podle svého nejlepšího přesvědčení a svědomí, sami nás odkazovali na oficiální stránky „nové“ podoby maturity novamaturita.cz, kde jsme měli naleznout všechny potřebné informace.  Vzhledem k mému výběru maturitní zkoušky z matematiky jsem si poctivě procházela všechny předchozí testy z let minulých, které byly na výše uvedených stránkách k dispozici. Stejně tak byly k dispozici i testy z českého jazyka, anglického jazyka a dalších jazyků, každý maturant i nematurant si mohl jakýkoli test stáhnout a zkusit vypracovat. Postupně jsem si zkoušela nejen testy z matematiky, ale i z českého jazyka. 

Jenže zhruba v polovině listopadu loňského roku náhle zmizely všechny testy z minulých let a zůstaly zde pouze maturity z roku 2013. Následně se na webu objevil oficiální „Soubor vzorových úloh“ nejen z matematiky, ale také z českého jazyka a cizích jazyků, který obsahoval úlohy, které se údajně objevily v maturitních testech v předešlých letech. Nejen já sama, ale i všichni moji spolužáci jsme byli náhlým zmizením a následnými soubory překvapeni a zaskočeni, nicméně jsem si poctivě stáhla soubory vzorových úloh z českého jazyka a matematiky a doufala jsem, že se s podobnými úlohami setkám i u skutečné zkoušky.

Čtěte také:

Studentka nám popsala státní maturity. Opravdu šílené čtení

Na začátku dubna doručil CERMAT do školy poslední ilustrační test maturity z matematiky, který jsem vypracovala a opravdu jsem v něm poznávala několik úloh, které byly typově stejné, jako ty v již zmiňovaném souboru, který jsem poctivě celý sama vypracovala, stejně jako moji spolužáci. K písemné práci z matematiky jsem proto usedala s vědomím, že jsem pro přípravu učinila vše, co bylo v mých silách, ovšem při otevření testového sešitu přišlo rozčarování.

Test z matematiky obsahoval 26 úloh. Marně jsem v testu hledala úlohu, která by čímkoliv připomínala úlohu ze souboru a žádnou, ano, žádnou úlohu jsem neobjevila. Jediná podobnost byla v tom, že v testu byla úloha s tématem Kocourkova, ale to bylo vše. Jestliže tedy v ilustračním testu byly typově stejné příklady, v ostrém zadání nikoli. I přesto, že jsem maturitu z matematiky úspěšně složila, nepřestávám vycházet z údivu nad tímto testovým sešitem a především úlohami v něm.“

Cermat: Tři týdny na stažení

A ředitel Zíka pokračuje: „Právě to, že žáci často brali ilustrační testy jako to nejdůležitější, co při přípravě k maturitní zkoušce potřebují, vedlo mnohdy k neúspěchu při zkoušce. Proto bylo třeba množství ukázkových testů nahradit něčím, co by maturantům při přípravě mohlo posloužit stejným způsobem, ale bez toho aniž by o tom přemýšleli jako o přesném obrazu maturitní zkoušky. Z tohoto důvodu byl vypracován tzv. Soubor vzorových úloh. V něm se mohou žáci seznámit s typy úloh, které se v maturitním testu mohou objevit. Soubory vzorových úloh byly na web přidány 6. ledna 2014 a v aktualitě byli žáci informováni o tom, že ilustrační testy budou staženy nejdříve 31. ledna 2014. Žáci tak měli minimálně 3 týdny možnost si ilustrační testy stáhnout.

Nejen na webových stránkách www.novamaturita.cz také byli žáci upozorňováni na to, že Soubor vzorových úloh není sestaven jako plnohodnotný maturitní test a stejně jako ilustrační test nemůže sloužit jako jediný podklad pro přípravu k maturitní zkoušce. Jediným relevantním zdrojem informací o obsahu samotných zkoušek jsou ze zákona katalogy požadavků ke zkouškám společné části maturitní zkoušky. V tomto oficiálním dokumentu jsou uvedeny jednotlivé tematické okruhy, které se v příslušných testech mohou objevit. O katalozích požadavků byli a jsou žáci informováni v každém Maturitním zpravodaji, na Facebookovém profilu Udělám maturitu i prostřednictvím aktualit na webu a jiných informačních kanálech.“

Podraz, podle maturantky

Slečna Eva dále píše: „Nejsem schopna pochopit skutečnost, že pokud CERMAT vydá oficiální soubor jakýchsi vzorových úloh a stáhne z webových stránek maturity z let minulých, proč se typově stejné příklady nemohou objevit ve skutečné maturitní zkoušce? O to více tuto skutečnost nechápu v souvislosti s ilustračním testem, ve kterém se typově stejné úlohy (jako příklad uvedu úlohu o společné práci se sbíráním lesních plodů - v souboru úloh jsou jiné číselné hodnoty a jiná jména dětí, než v ilustračním testu, ale způsob řešení je stále stejný) objevit mohly a maturanti tedy, podobně jako já, nabyli dojmu, že velice podobný bude i skutečný test. Nebyl.

Když vyšlo najevo po zveřejnění výsledků, že u maturitní zkoušky z matematiky propadla téměř čtvrtina studentů a hovořilo se o nejhorším výsledku v existenci státních maturit, vzedmula se ve mně vlna odporu k celému testu. Najednou mi ty hodiny strávené nad vzorovými úlohami přišly zcela zbytečné, neboť kdybych si úlohy neprošla, nic bych neztratila a ani nezískala. Naivině jsem doufala v možnou podobnost, ale všichni maturanti byli podvedeni.

Ano, je pravdou, že nikde nebylo psáno, jaké úlohy se v testu objeví, ale zdravý selský rozum mi napovídal, že když jsou to úlohy přímo od tvůrce maturit, od CERMATu, mohly by mi při samotné zkoušce pomoci, zvláště když se objevily v ilustračním testu. Omyl.

Ačkoliv jsem maturitní zkoušku úspěšně složila, s tímto podrazem, nebojím se použít tohle slovo, se jen tak nevyrovnám. Nejde o mě, jde mi o všechny úspěšné i neúspěšné maturanty, neboť jsem přesvědčena, že pokud by se v testu objevila alespoň část typově stejných úloh, neúspěšnost by byla rozhodně nižší a celkový výsledek mnohem lepší.

Myslím si, že všichni maturanti by si zasloužili vědět alespoň to, k čemu soubor vzorových úloh je, když se příklady z něj ve skutečné maturitě vůbec neobjeví. Nejde jen o matematiku, ale i o český jazyk (cizí jazyk jsem nedělala, nemohu proto posoudit). Opravdu by mě zajímalo, jaký důvod měl CERMAT k tomu, aby byl ilustrační test natolik rozdílný od skutečného testu… a to už vůbec nemluvím o ceně celých státních maturit a toho, že zpracování výsledků trvalo téměř čtrnáct dní, ačkoliv didaktické testy zpracovává počítač a ihned po skončení testů se oskenované záznamové archy posílaly přímo do CERMATu ke zpracování…“

Nestačí prý naučit se to, co obsahuje ilustrační test

„Maturitní zkouška má za sebou čtyři ročníky. To je jistě dost dlouhá doba, aby dospělý člověk rozeznal, co je jejím cílem a co je nutné pro úspěšné složení udělat. Maturitní zkouškou jsou ověřovány vědomosti a dovednost v rozsahu stanoveném Katalogem požadavků. Je proto chybné podlehnout iluzi, že se stačí naučit cosi obdobného, co obsahuje ilustrační test. A právě proto, že se tak stávalo, sáhlo Centrum k tomu, že ilustrační testy nehradilo souborem vzorových úloh,“ zakončuje Jiří Zíka, ředitel CZVV. Tak co myslíte, kdo má pravdu?

Státní maturity? Nejhorší od svého vzniku

V reakci na to, že výsledky letošních státních maturit byly nejhorší od jejich zavedení v roce 2011, plánuje ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) velké změny. Učňové by místo maturity skládali jen mistrovské zkoušky, další střední školy by pak měly dvě úrovně maturit. Informuje o tom sobotní vydání Mladé fronty Dnes. Jí oslovení odborníci nemají na chystané opatření jednotný názor.

U státní maturity letos propadlo o 2,5 % více žáků než v loňském roce. Nejvíce neúspěšných žáků bylo na středních odborných učilištích, kde maturitu nesložilo 37,9 % žáků, naopak nejlépe si vedli studenti gymnázií, kde neuspělo jen 3,3 % maturantů.

Podle listu Chládek plánuje, že učni by místo maturity skládali mistrovskou zkoušku. Učeň by se k ní mohl přihlásit po dvou letech praxe, kterou by absolvoval po škole. Mistrovská zkouška by zároveň měla sloužit jako předpoklad pro vstup na vysokou školu. „Ministr by také zavedl jinou úroveň maturitní zkoušky pro gymnázia a pro odborné školy,“ poznamenaly noviny s tím, že Chládek chce tohoto svého záměru dosáhnout ještě do konce volebního období.

Špatná úroveň škol?

Ministrovy plány ocenil předseda Asociace učňovských zařízení Jan Štursa. Naopak expert na vzdělávání z organizace EDUin Tomáš Feřtek v rozhovoru pro list uvedl, že ministrova představa o tom, že by se měl zvýšit počet lidí bez maturity, je chybná. „Náš problém je přesně opačný, jsme země s vysokým počtem lidí v nematuritních oborech a měli bychom studentům poskytovat více všeobecného vzdělání, ne méně,“ uvedl Feřtek.

Kritizoval také Chládkův záměr zavést dvě úrovně státních maturit. Naznačil, že současná úroveň maturit není příliš obtížná. „...a pokud ji tolik studentů z učňovských škol nezvládne, je úroveň těch škol asi špatná.... Když tu zkoušku rozdělíme a budeme zkoušet učivo, zmizí smysl celé investice (myšleno do státních maturit - pozn. red.),“ uvedl Feřtek.   

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová