Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Expert: Naše školy kladou na děti tak nesmyslné nároky, že přestanou být zvídavé, naopak, začne je to štvát. V otázce nespokojených dětí jsme předposlední na světě

18.06.2014
Expert: Naše školy kladou na děti tak nesmyslné nároky, že přestanou být zvídavé, naopak, začne je to štvát. V otázce nespokojených dětí jsme předposlední na světě

Autor: Eduin

Popisek: Ondřej Šteffl

Ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl se v pořadu Hydepark vyjadřoval k tomu, zda škola ztrácí svůj základní smysl, připravit žáky na jejich budoucí život. Je zastáncem toho, aby děti chodily do škol rády. Děti by se pak měly připravovat na život a nemělo by se do nich prát co nejvíce znalostí. Prohlásil, že školy často kladou tak nesmyslné nároky, že u dětí potlačí zvědavost.

Bývalý ministr školství Josef Dobeš rozjel plošné testování žáků, aby pomohl zjistit úroveň jejich vzdělání. Šteffl je ale spíše proti takovému způsobu zjišťování úrovně znalostí a dovedností.

Jsme posedlí Mezinárodním šetřením. Jinde se od PISA odvrací

„Čím jsou děti starší a čím déle jsou ve škole, tím méně je to baví. Ve všech těch testech na prvním místě ve čtenářské a v matematické gramotnosti byla Šanghaj. Víte, co ona řekla? Nás to nezajímá. Oni zavádí vlastní způsob evaluace a zjišťují něco jiného,“ uvedl ředitel společnosti Scio a dodal, že šanghajské školy se zaměřují na individuálnost každého dítěte a na jeho praktické dovednosti.

Štefflovi vadí, že v České republice jsou všichni posedlí Mezinárodním šetřením PISA, pomocí kterého se srovnávají znalosti dětí různých národností.

„Pořád žijeme v představě, že škola je tady pro školu. Vzdělávají se naše děti pro život? Zjistili jsme, zda jsou dobře připraveny pro život? Já si myslím, že nezjistili,“ obává se Šteffl.

Nevím, jestli je srovnávání k něčemu dobré. Mělo by se zjišťovat, zda jsou děti spokojeny ve škole

„Něco srovnávat? Já nevím, jestli je to k něčemu dobré,“ zamyslel se ředitel Šteffl. Přesto připustil, že něco zjišťovat je dobré. „Naše děti jsou předposlední v nespokojenosti ve škole. To by mělo být předmětem šetření, protože z nespokojených dětí jsou nespokojení občané. A panuje blbá nálada ve společnosti,“ upozornil.

Možná bychom se měli starat o to, zda dítě umí komunikovat a zda se vyzná v lidech

Podle něj by bylo třeba vyjasnit si, co je dobrá škola. „Jsou lidé, kteří si myslí, že taková škola by měla do dětí naprat co nejvíce matematiky, fyziky a dalších předmětů. Jsou ale rodiče, kterým záleží na tom, zda jsou děti ve škole spokojené a zda se chtějí zapojovat do dění ve škole,“ vysvětlil a pokračoval: „Možná, že bychom se měli starat o to, zda dítě umí komunikovat, zda se vyzná v lidech.“

Podle Šteffla je nejdůležitější, aby to děti ve školách bavilo. Poukázal na to, že děti mají dnes úžasné vzdělávací příležitosti mimo školu jako internet, sociální sítě nebo kroužky.

Moderátor se pak zeptal, zda si malé děti dokážou dobře vybrat, co je pro ně dobré. „Čím jsou děti menší, tím větší potřebují vedení. Mnohem větší péči by bylo potřeba věnovat dětem ze sociálně slabých rodin. V Americe jsou školy, kde se vyvíjí individuální práce s dětmi ve školách. Chodí do škol jenom v určité dny,“ poukázal na podle svých představ ideální způsob výuky.

Škola  na děti klade často nesmyslné nároky a ony přestanou být zvídavé

Šteffl se pak v Hydeparku pokusil vyvrátit představu, že většina dětí je líná. „Strašná spousta lidí si myslí, že děti jsou od přírody líné. Ne, děti jsou od přírody zvídavé. Kdyby ne, tak bychom dnes nebyli tam, kde jsme. Problém je v tom, že dětem nabízíme něco, co je nezajímá,“ upozornil.

„Motivovat děti můžeme tím, že jim nabídneme opravdu to, co je zajímá. Často ta škola klade na děti tak nesmyslné nároky, že přestanou být zvídavé,“ míní šéf Scia.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace