Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Středočeské obce ničí kamiony, pomoc žádná

14.03.2013
Středočeské obce ničí kamiony, pomoc žádná

Autor: Profimedia.cz

Popisek: Kamiony jsou zhoubou mnoha obcí ve středních Čechách.

Hluk, prach, rychlost projíždějících vozidel o dalších dopadech na životní prostředí ani nemluvě.

O tom, jaké to je, když si vám to pod okny domu sviští jeden kamion za druhým, ve Středočeském kraji ví stále více lidí. Řidiči se vyhýbají placení mýtného a cestu si zkracují přes malé obce, které na takový nápor nejsou stavěny.

Jen ve Středočeském kraji se tento problém týká hned několika obcí: Cerhovice, Žebrák, Zdice, Kutná hora, Nymburk a můžeme pokračovat, byť z výčtu obcí, které tento problém tížil ještě minulý rok, některé již zmizely. Oddechli si obyvatelé Sadské na Nymbursku, Jesenice u Pražského okruhu a Benátek nad Jizerou, jejichž inkriminované oblasti byly osázeny značkami se sníženou tonáží. „Tato místa byla vytipována podle intenzity dopravy a na základě skutečnosti, jestli podél nich vede dálnice či rychlostní komunikace,“ řekl tenkrát novinářům náměstek hejtmana Robin Povšík.

Sadská bojovala pět let

Dotyčným obcím omezení tonáže skutečně prospělo a po několikaletém boji skončily na vítězné čáře. Jen obyvatelé Sadské na Nymbursku se v problému angažovali více než pět let. „Petice kvůli provozu ale byla sepsána před třemi lety a k tažení na odbor dopravy Středočeského kraje se spojilo několik dotčených obcí najednou. Obce Starý Vestec, Velenka, Hradišťko, Sadská, Kostelní Lhota a Písková Lhota začaly spolupracovat se Středočeským krajem coby vlastníkem komunikace a výsledkem snažení je zákaz průjezdu kamionů,“ pochválila si starostka Sadské, Cecilia Pajkrtová. Dalším krokem podle jejích slov je dosáhnout zákazu průjezdu těžké kamionové dopravy směrem na Nymburk a Pečky.

Sadská u Nymburka se spolu s několika dalšími obcemi ocitla na seznamu těch, kde je problém kamionové dopravy když ne zcela, tak alespoň částečně vyřešen. Co ale ostatní obce? „Před několika lety někdo rozhodl o výstavbě dálnice, aby se zlepšila průjezdnost obcí. Poté někdo rozhodl o zavedení mýta. Co se stalo? Doprava se vrátila do obcí - navýšila se hustota dopravy, relativní klid v obci zmizel,“ posteskl si starosta Cerhovic Petr Frei.

Mýto je ten důvod

Příslušné kroky tuto situaci změnit obec ve spolupráci s podobně postiženými obcemi jako Žebrák a Zdice podniká už od roku 2005. S jakým výsledkem? „Žádným,“ odpovídá pro Krajské listy.cz téměř rezignovaným tónem. „V průběhu několika let jsme oslovili úřady od MěÚ Hořovice, ref. dopravy, Policii ČR a skončili jsme na ministerstvu dopravy. Máme několik rozborů, stanovisek, ale řešení žádné. “ Angažovat se prý přestali i obyvatelé. Vzdali to.  

Velkotonážní doprava zatěžující středočeské obce se tak stále ukazuje jako velmi vážný problém a vyvstává otázka, co s tím. Jistým řešením se například nabízejí opatření, která v rámci vyhlášky může vyhlásit sama obec. Na ta však ve většině obcí nejsou finance. „Omezení tonáže můstků, propustků, zákazové značky, to všechno stojí nemalé peníze, ale nejde jen o to,“ pokračuje Petr Frei. „Dodržování zákazů musí někdo kontrolovat. Myslím si, že tento problém, který se netýká jen nás, ale prakticky celé České republiky, by se měl řešit komplexně, systémově, protože se jedná všech obcí, kterými vede dálnice i silnice pro motorová vozidla (tedy doprovodná). Jediným východiskem dle mého názoru je urychleně zavést mýtné i na silnicích nižších kategorií, prvních i druhých.“ 

Středočeský kraj, který problém prý řeší s ministerstvem dopravy, uznává, že zabránit vjezdu kamionů na silnice nižších tříd se mu nedaří. Pracuje ale na metodice s ministerstvem dopravy a obyvatelům dotčených obcí tak v současné době nezbývá nic jiného, než doufat, že se v dohledné době najde řešení a kamiony budou moci poslat na dálnice, kam dle mínění většiny obyvatel patří. 

Jana Vlková

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace