Středočeské obce ničí kamiony, pomoc žádná
14.03.2013
Autor: Profimedia.cz
Popisek: Kamiony jsou zhoubou mnoha obcí ve středních Čechách.
Hluk, prach, rychlost projíždějících vozidel o dalších dopadech na životní prostředí ani nemluvě.
O tom, jaké to je, když si vám to pod okny domu sviští jeden kamion za druhým, ve Středočeském kraji ví stále více lidí. Řidiči se vyhýbají placení mýtného a cestu si zkracují přes malé obce, které na takový nápor nejsou stavěny.
Jen ve Středočeském kraji se tento problém týká hned několika obcí: Cerhovice, Žebrák, Zdice, Kutná hora, Nymburk a můžeme pokračovat, byť z výčtu obcí, které tento problém tížil ještě minulý rok, některé již zmizely. Oddechli si obyvatelé Sadské na Nymbursku, Jesenice u Pražského okruhu a Benátek nad Jizerou, jejichž inkriminované oblasti byly osázeny značkami se sníženou tonáží. „Tato místa byla vytipována podle intenzity dopravy a na základě skutečnosti, jestli podél nich vede dálnice či rychlostní komunikace,“ řekl tenkrát novinářům náměstek hejtmana Robin Povšík.
Sadská bojovala pět let
Dotyčným obcím omezení tonáže skutečně prospělo a po několikaletém boji skončily na vítězné čáře. Jen obyvatelé Sadské na Nymbursku se v problému angažovali více než pět let. „Petice kvůli provozu ale byla sepsána před třemi lety a k tažení na odbor dopravy Středočeského kraje se spojilo několik dotčených obcí najednou. Obce Starý Vestec, Velenka, Hradišťko, Sadská, Kostelní Lhota a Písková Lhota začaly spolupracovat se Středočeským krajem coby vlastníkem komunikace a výsledkem snažení je zákaz průjezdu kamionů,“ pochválila si starostka Sadské, Cecilia Pajkrtová. Dalším krokem podle jejích slov je dosáhnout zákazu průjezdu těžké kamionové dopravy směrem na Nymburk a Pečky.
Sadská u Nymburka se spolu s několika dalšími obcemi ocitla na seznamu těch, kde je problém kamionové dopravy když ne zcela, tak alespoň částečně vyřešen. Co ale ostatní obce? „Před několika lety někdo rozhodl o výstavbě dálnice, aby se zlepšila průjezdnost obcí. Poté někdo rozhodl o zavedení mýta. Co se stalo? Doprava se vrátila do obcí - navýšila se hustota dopravy, relativní klid v obci zmizel,“ posteskl si starosta Cerhovic Petr Frei.
Mýto je ten důvod
Příslušné kroky tuto situaci změnit obec ve spolupráci s podobně postiženými obcemi jako Žebrák a Zdice podniká už od roku 2005. S jakým výsledkem? „Žádným,“ odpovídá pro Krajské listy.cz téměř rezignovaným tónem. „V průběhu několika let jsme oslovili úřady od MěÚ Hořovice, ref. dopravy, Policii ČR a skončili jsme na ministerstvu dopravy. Máme několik rozborů, stanovisek, ale řešení žádné. “ Angažovat se prý přestali i obyvatelé. Vzdali to.
Velkotonážní doprava zatěžující středočeské obce se tak stále ukazuje jako velmi vážný problém a vyvstává otázka, co s tím. Jistým řešením se například nabízejí opatření, která v rámci vyhlášky může vyhlásit sama obec. Na ta však ve většině obcí nejsou finance. „Omezení tonáže můstků, propustků, zákazové značky, to všechno stojí nemalé peníze, ale nejde jen o to,“ pokračuje Petr Frei. „Dodržování zákazů musí někdo kontrolovat. Myslím si, že tento problém, který se netýká jen nás, ale prakticky celé České republiky, by se měl řešit komplexně, systémově, protože se jedná všech obcí, kterými vede dálnice i silnice pro motorová vozidla (tedy doprovodná). Jediným východiskem dle mého názoru je urychleně zavést mýtné i na silnicích nižších kategorií, prvních i druhých.“
Středočeský kraj, který problém prý řeší s ministerstvem dopravy, uznává, že zabránit vjezdu kamionů na silnice nižších tříd se mu nedaří. Pracuje ale na metodice s ministerstvem dopravy a obyvatelům dotčených obcí tak v současné době nezbývá nic jiného, než doufat, že se v dohledné době najde řešení a kamiony budou moci poslat na dálnice, kam dle mínění většiny obyvatel patří.
Jana Vlková