Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

V Holandsku s agentem za volantem. Komentář Štěpána Chába

komentář 25.07.2024
V Holandsku s agentem za volantem. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Výfuk

Holanďané jdou vstříc své budoucnosti rychlým krokem kupředu. Nově od prvního července musí firmy nad 100 zaměstnanců kontrolovat, kolik jejich zaměstnanci ujeli v autě kilometrů a jak tím poškodili klima. Následně výsledky hlásit vyšším místům.

„Pokud má vaše organizace 100 a více zaměstnanců, máte od 1. července 2024 povinnost hlásit pracovní cesty a dojíždění vašich zaměstnanců,“ informuje Nizozemská podniková agentura, ke které sběr informací o ujetých kilometrech v budoucnosti poputuje. A doplňuje, které údaje od společností a firem požaduje: „Celkový počet kilometrů ujetých vašimi zaměstnanci za kalendářní rok za účelem podnikání a dojíždění. Roční celkové kilometry rozdělené podle druhu dopravy a druhu paliva.“ Jako bonus pro malé firmy připravilo Holanďanům jejich Ministerstvo infrastruktury a vodního hospodářství možnost, že můžou nahlašovat své zaměstnance i dobrovolně. No, není to krásný nový svět?

Podnikání a dojíždění dohromady podle odhadů tvoří více než polovinu počtu ujetých kilometrů a téměř polovinu emisí z osobní mobility. Holandská vláda chce tyto emise CO2 zmapovat ohlašovací povinností a do roku 2030 snížit emise z pracovní mobility osob o 1,6 megatuny. Nějak se k tomu ráji musíme propracovat. Nejdřív zmapovat, pak zredukovat.

K čemu taková praxe povede?

Zásadní je otázka toho, zda k tomu, aby mohla firma někomu nahlížet na tachometr a zjišťovat počet ujetých kilometrů, má právo. Nejedná se v tomto případě o služební cesty, ale o prostou cestu do práce, kde je zaměstnanec ještě „svobodný občan“, který neprošel přes píchačky, takže zaměstnavatel nemá vlastně právo mu nakukovat přes rameno.

A povede to jen k dalšímu tlaku, kdy zaměstnavatel bude hnát své zaměstnance, aby se jízd vozem vzdal. Už vidím tu hrdou parádu (anglicko-německy Pride Parade, to jen aby se vědělo), kdy budou celotovární průvody s mávátky a s heslem, „kdo jezdíš autem, nesmíš mezi nás“, přijde penalizace za nadlimitní vypouštění emisí (a i nastartovat bude sakra nadlimitní), zaražený postup v práci, pokud se zaměstnanec odmítne přidat k akci „jogging do práce i při minus dvaceti stupních“ a další milé nejapnosti.

Odváží se někteří zaměstnanci podvádět, přijedou autem, jen si ho zaparkují 100 metrů od práce? A zbytek dojdou pěšky? Logicky, zaměstnavateli je do jeho tachometru kulové. A nevznikne kasta udavačů? Ale o ty by nám v takovém systému možná mělo jít přednostně. Ti v tuhém režimu vždycky fungují jako vysoce kvalitní lepidlo různých demagogů a politicky exponovaných fanatiků. Zaparkují 200 metrů od práce? 500 metrů? Bude jim nakonec co k čemu vůbec vyjíždět z garáže, když za záclonkou sousedního domu bude sedět soudružka s notýskem a touhou zapsat se do análů státu svou angažovanou službou lidu?

Copak tohle už vyloženě nebije do očí? Jdeme cestou restrikcí a zákazů, namísto toho, abychom si zvolili cestu inovací. V roce 1990 byly Krušné hory umírající hordou sušiny kvůli uhelným elektrárnám, za pár let už se zelenaly. Nepotřebovali jsme k tomu restrikce. Jen nový přístup. Nezlikvidovali jsme průmysl, jen jsme šli cestou zlepšování a inovací. To až v poslední době jsme zjistili, že nám bude zase příjemněji v bříšku režimu s totalitními manýry. Ale právě restriktivní režim a totalitní manýry vedou k lámání charakteru člověka. Mnozí propadnou tomu, že mají jedinou možnou pravdu. A že vy ji nemáte.

Je holandská cesta skutečně cestou do budoucnosti, nebo do minulosti?

Zdroje: Auto Živě, RVO.nl

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb