Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Přímý prodej je v ohrožení, podvodníčci se smějí

23.10.2013
Přímý prodej je v ohrožení, podvodníčci se smějí

Autor: Jan Zátorský, Mafra, Profimediacz

Popisek: Ilustrační foto

Kauza kritiky předváděcích akcí a následného přímého prodeje zeslabuje, ale zřejmě nekončí! Styl se nemění: Zakažte přímý prodej, okrádají se zde důchodci. Stát je vyzýván k dalším omezením svobodného obchodu, místo podvodníků, bude omezován jeden z nejstarších druhů obchodu vůbec!

„Postup je osvědčený: Média vyvolají emoce, lidé podepisují petice, těmi opět média tlačí na politiky – a brzy zase máme nové zákony... Přímý prodej patří k tradičním obchodním metodám. Předváděcí akce pro seniory s ním spojené jsou zase standardní marketingový nástroj jako každá reklama. To platí v obecné rovině právě tak jako fakt, že v každé lidské činnosti najdeme poctivce i podvodníky. Není rovněž pochyb, že stát krok za krokem omezuje svobodný trh, svobodné podnikání. V poslední dekádě to platí, ať je ve vládě levice či pravice. Tento trend sice primárně přichází spolu s tisíci dalšími zákony z EU, ale u nás si tu bažinu příkladně prohlubujeme dalšími specifickými zákazy, omezeními, regulacemi a buzerací podnikatelů. Pak naopak žasneme, jak špatně funguje ekonomika, proč lidé nenakupují, proč se šíří obavy a strach,“ tak popsal kampaň proti šmejdům v červnu na svém webu Protiproud bývalý vicekancléř prezidenta Václava Klause Petr Hájek.

Zákon se dotkne i slušných prodejců

Dnes po více jak čtyřech měsících mu i jeho odpůrci musí dát za pravdu. Zákony jsou připraveny, omezení se dotkne i těch slušných prodejců. Místo aby se podle dnes platných zákonů trestali podvodníci, trestat se budou všichni, kteří se snaží o normální obchod běžný po celém světě.

Mezi ta nová nařízení například patří, že každá předváděcí akce se bude natáčet, aby se předešlo nekalým praktikám... Vzhledem k tomu, že u nás je v přímém prodeji aktivních kolem čtvrt milionů lidí, každý si dovede představit dlouhé hodiny záznamů, které každý den poputují na příslušné ministerstvo k příslušným úředníkům, aby vše pozorně prohlédli a  odhalili, kde se stala chyba. Kolik to bude vše stát nikoho zřejmě nezajímá.

šmejdi dělají ostudu poctivým prodejcům

„Zatímco v televizi se budou dál vysílat reklamy zaměřené hlavně na důchodce o „nenahraditelných“ potravinových doplňcích, a nebo vitamínech se „zázračnými“ účinky, které nikdy až tak zázračné nejsou a v kupujících vyvolávají po vyzkoušení velké zklamání. Tisíce takových oklamaných starších lidí televizní reklamou či teleshoppingy nikomu nevadí a nikdo se jich nezastává!,“ řekl nám Josef Bárta, šéf firmy Home Tech zabývající se přímým prodejem. Pokračuje  v činnosti bývalé společnosti Beck International německého podnikatele Jense Beckhäusera, který pod tlakem jednostranné mediální kampaně, kdy neměl možnost se bránit, ukončil svoji  činnost a zakázal pro kohokoliv v tomto oboru používat jmého Beck. 

„Já nejsem určitě proti tomu, aby každý, kdo poruší na předváděcích akcí zásady slušného a neetického chování, byl tvrdě potrestán. Nechápu ale, proč se u nás vše dělá tak složitě. V sousedním Slovensku i Německu, když se prodejce dopustí na prodávajících jakéhokoliv nátlaku, lží, a nebo jiného zakázaného postupu, dostává on sám pokutu a záznam na živnostenském úřadě, který mu zakazuje v této práci kdekoliv a pod jakoukoliv hlavičkou pokračovat. U nás je potrestána společnost, která často nemá ani žádné sídlo, je fakticky anonymní a není kdo by pokuty platil, i když vše bude stokrát zdokumentováno filmovými záběry. Šmejd prodejce si tak obratem může založit novou firmu s ukrytými vlastníky a dál v klidu škodit a dělat ostudu poctivým prodejcům, kteří vyřizují reklamace, mají pevné a známé sídlo a dodržují podmínky pětiletých i víceletých záručních podmínek,“ popisuje Josef Bárta současný stav v odhalování a trestání skutečných šmejdů, kteří u nás ničí pověst přímého prodeje jako běžného druhu obchodu. 

Asociace přímých prodejců se snaží o nápravu

O nápravu špatné pověstí tohoto druhu prodeje se nyní snaží i Asociace přímých prodejců.  V stanovách mimo jiné jasně charakterizuje přímý prodej jako: prodej zboží nebo služeb přímo zákazníkům formou osobního kontaktu prodávajícího nebo jeho obchodního zástupce či distributora nebo při skupinových prezentacích, a to mimo stálé obchodní provozovny prodávajícího.

Činnost Asociace přímých prodejců chce také podporovat zájmy přímého prodeje tím, že laické i odborné veřejnosti bude objasňovat jeho existenci, formy, hospodářský význam a výhody pro spotřebitele a obchodní zástupce nebo distributory. Chce spolupracovat  se školami a vzdělávacími institucemi s cílem zvýšit informovanost o přímém prodeji mezi studenty a pedagogy.

To je snaha o to cennější, kdy zásluhou snad nejdelší mediální kampaní v naší novodobé historii se některá média snaží zakázat přímý prodej jako takový a nechtějí účinně trestat podvodníky, kteří touží bez pravidel vydělávat rychle a za každou cenu, nemají se slušným obchodem nic společného a jsou to spíše vyděrači než obchodníci.

Jaroslav Michal

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace