Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Přímý prodej je v ohrožení, podvodníčci se smějí

23.10.2013
Přímý prodej je v ohrožení, podvodníčci se smějí

Foto: Jan Zátorský, Mafra, Profimediacz

Popisek: Ilustrační foto

Kauza kritiky předváděcích akcí a následného přímého prodeje zeslabuje, ale zřejmě nekončí! Styl se nemění: Zakažte přímý prodej, okrádají se zde důchodci. Stát je vyzýván k dalším omezením svobodného obchodu, místo podvodníků, bude omezován jeden z nejstarších druhů obchodu vůbec!

„Postup je osvědčený: Média vyvolají emoce, lidé podepisují petice, těmi opět média tlačí na politiky – a brzy zase máme nové zákony... Přímý prodej patří k tradičním obchodním metodám. Předváděcí akce pro seniory s ním spojené jsou zase standardní marketingový nástroj jako každá reklama. To platí v obecné rovině právě tak jako fakt, že v každé lidské činnosti najdeme poctivce i podvodníky. Není rovněž pochyb, že stát krok za krokem omezuje svobodný trh, svobodné podnikání. V poslední dekádě to platí, ať je ve vládě levice či pravice. Tento trend sice primárně přichází spolu s tisíci dalšími zákony z EU, ale u nás si tu bažinu příkladně prohlubujeme dalšími specifickými zákazy, omezeními, regulacemi a buzerací podnikatelů. Pak naopak žasneme, jak špatně funguje ekonomika, proč lidé nenakupují, proč se šíří obavy a strach,“ tak popsal kampaň proti šmejdům v červnu na svém webu Protiproud bývalý vicekancléř prezidenta Václava Klause Petr Hájek.

Zákon se dotkne i slušných prodejců

Dnes po více jak čtyřech měsících mu i jeho odpůrci musí dát za pravdu. Zákony jsou připraveny, omezení se dotkne i těch slušných prodejců. Místo aby se podle dnes platných zákonů trestali podvodníci, trestat se budou všichni, kteří se snaží o normální obchod běžný po celém světě.

Mezi ta nová nařízení například patří, že každá předváděcí akce se bude natáčet, aby se předešlo nekalým praktikám... Vzhledem k tomu, že u nás je v přímém prodeji aktivních kolem čtvrt milionů lidí, každý si dovede představit dlouhé hodiny záznamů, které každý den poputují na příslušné ministerstvo k příslušným úředníkům, aby vše pozorně prohlédli a  odhalili, kde se stala chyba. Kolik to bude vše stát nikoho zřejmě nezajímá.

šmejdi dělají ostudu poctivým prodejcům

„Zatímco v televizi se budou dál vysílat reklamy zaměřené hlavně na důchodce o „nenahraditelných“ potravinových doplňcích, a nebo vitamínech se „zázračnými“ účinky, které nikdy až tak zázračné nejsou a v kupujících vyvolávají po vyzkoušení velké zklamání. Tisíce takových oklamaných starších lidí televizní reklamou či teleshoppingy nikomu nevadí a nikdo se jich nezastává!,“ řekl nám Josef Bárta, šéf firmy Home Tech zabývající se přímým prodejem. Pokračuje  v činnosti bývalé společnosti Beck International německého podnikatele Jense Beckhäusera, který pod tlakem jednostranné mediální kampaně, kdy neměl možnost se bránit, ukončil svoji  činnost a zakázal pro kohokoliv v tomto oboru používat jmého Beck. 

„Já nejsem určitě proti tomu, aby každý, kdo poruší na předváděcích akcí zásady slušného a neetického chování, byl tvrdě potrestán. Nechápu ale, proč se u nás vše dělá tak složitě. V sousedním Slovensku i Německu, když se prodejce dopustí na prodávajících jakéhokoliv nátlaku, lží, a nebo jiného zakázaného postupu, dostává on sám pokutu a záznam na živnostenském úřadě, který mu zakazuje v této práci kdekoliv a pod jakoukoliv hlavičkou pokračovat. U nás je potrestána společnost, která často nemá ani žádné sídlo, je fakticky anonymní a není kdo by pokuty platil, i když vše bude stokrát zdokumentováno filmovými záběry. Šmejd prodejce si tak obratem může založit novou firmu s ukrytými vlastníky a dál v klidu škodit a dělat ostudu poctivým prodejcům, kteří vyřizují reklamace, mají pevné a známé sídlo a dodržují podmínky pětiletých i víceletých záručních podmínek,“ popisuje Josef Bárta současný stav v odhalování a trestání skutečných šmejdů, kteří u nás ničí pověst přímého prodeje jako běžného druhu obchodu. 

Asociace přímých prodejců se snaží o nápravu

O nápravu špatné pověstí tohoto druhu prodeje se nyní snaží i Asociace přímých prodejců.  V stanovách mimo jiné jasně charakterizuje přímý prodej jako: prodej zboží nebo služeb přímo zákazníkům formou osobního kontaktu prodávajícího nebo jeho obchodního zástupce či distributora nebo při skupinových prezentacích, a to mimo stálé obchodní provozovny prodávajícího.

Činnost Asociace přímých prodejců chce také podporovat zájmy přímého prodeje tím, že laické i odborné veřejnosti bude objasňovat jeho existenci, formy, hospodářský význam a výhody pro spotřebitele a obchodní zástupce nebo distributory. Chce spolupracovat  se školami a vzdělávacími institucemi s cílem zvýšit informovanost o přímém prodeji mezi studenty a pedagogy.

To je snaha o to cennější, kdy zásluhou snad nejdelší mediální kampaní v naší novodobé historii se některá média snaží zakázat přímý prodej jako takový a nechtějí účinně trestat podvodníky, kteří touží bez pravidel vydělávat rychle a za každou cenu, nemají se slušným obchodem nic společného a jsou to spíše vyděrači než obchodníci.

Jaroslav Michal

Vložil: Anička Vančová