Učitelé se domohli vyšších platů? O žádné nežádali! Pojďme hovořit o školství s učitelem
08.05.2023
Foto: Pixabay
Popisek: Výplata, ilustrační foto
Rád čtu na serveru Newstream články pana Dalibora Martínka. Vůbec mi nevadí jeho kritický pohled na učitelskou práci, pohled do zrcadla potřebujeme všichni. Ovšem k článku z 21. 4. 2023, nazvanému „Učitelé se domohli vyšších platů, kdy my se domůžeme lepší výuky?“, si dovolím doplnit pár informací. Ne vše je tak, jak si představuje pan Martínek. Mimo jiné proto, že pod pojmem „kvalita výuky“ si MŠMT představuje něco zcela jiného než já, pan Martínek a také mnozí rodiče.
Pan Martínek reagoval na schválení novely Zákona o pedagogických pracovnících Poslaneckou sněmovnou, přičemž se zaměřil na fixaci průměrných učitelských platů. Naprosto však opomněl, že zákon obsahoval více problematických bodů.
Veřejná korýtka pro neziskovky a dotační firmy
Pokud zákon projde Senátem, budou moci učitelské vzdělání vedle vysokých škol poskytovat také neziskovky a komerční firmy, „produktem“ budou „pedagogové“ bez vysoké školy. Dále vznikne sorta tzv. školských logopedů, tedy bez lékařského vzdělání. Obojí je „kšeft“ z veřejných peněz, bez jakékoliv garance kvality, postavený na pochybných kurzech.
Pár kurzů z neziskovek jsem zažil a inspirovaly mě k vytvoření slova „ho*noznaj“. V onom konkrétním případě však byla mojí prvotní múzou „ho*noznajka“. Mužskou verzi jsem odvodil později. Vidíte, jak se svět zrovnoprávňuje? Dříve se ženské varianty slov odvozovaly od mužských, v naší pokrokové době už je tomu naopak!
Sám sobě kontrolorem – to je vynález!
Jaká další dobrodiní novela zákona přináší? Neziskovky a komerční firmy budou moci bez akreditace pořádat kurzy pro učitele, placené z veřejných peněz. Aby toho nebylo málo, budou samy sobě kontrolním orgánem! Ano, poskytovatel služby bude tím, kdo má dohlížet na to, že státu (škole) byla předána dobrá práce. V smlouvách bývá uvedeno, kdo práci převzal (ve smyslu kontroly kvality převzaté práce). Bude na obou stranách pomyslného přebíracího protokolu podepsána tatáž osoba? Dovedete si představit lepší kšeft? Jistě by takovou „inovaci“ ocenily i jiné firmy, třeba stavební. To by se pod naše cesty navezlo odpadků! Kdepak zvlněná dálnice u Ostravy… A azbest? Ten jsme poctivě zlikvidovali!
Vrcholem je ustanovení, které má chránit „učitele“ bez vzdělání před plnohodnotně vystudovanými učiteli. Tím není myšlena ochrana učitelů před nespokojenými rodiči, kteří musí sami doučovat své děti. Cílem je zajistit, aby na místo, kde už jednou člověk bez vzdělání „sedí“, nemohl nastoupit skutečný učitel, a tím tohoto nadějného zájemce připravit o místo.
Buďme opatrní na svá přání – mohla by se splnit
Pan Martínek vidí cestu k zvýšení kvality výuky v pravomoci ředitelů lépe finančně ohodnotit kvalitní učitele: „Teze, že dokud nebude dost peněz na učitele, tak se tato země nikam neposune, je letitá. Klíčem by však možná byla větší volnost ředitelů v oceňování kvalitních pedagogů. (…) Místo toho alibisticky ustanovíme paragraf, který nadále rozvíjí motiv učitelů jako jakýchsi nadlidí, nezávislých na okolním dění.“
S tím bych souhlasil. Problém je, že pod pojmem „kvalitní pedagog“ a „kvalitní výuka“ si pan Martínek, já a také většina čtenářů představuje něco naprosto jiného než Ministerstvo školství. Dnes totiž učitelé vůbec nejsou hodnoceni podle toho, co naučí! Pohyblivá složka platu, tedy ono ocenění ředitelem za kvalitní práci, má být podle MŠMT určována podle toho, kolika projektů se učitel zúčastnil. Je jedno jakých. Tečka. Vlastně ne tečka – splněná čárka. Další kritérium? Kolikrát učitel při výuce dětem vnutil počítač nebo tablet. Nikdo se neptá na účelnost použití těchto prostředků a zdali se s jejich pomocí děti něco naučily. Stačí, že byly „elektrošmejdy“ použity a vykázány do tabulky – další čárka do podkladů k lepšímu ohodnocení. Učitelé jsou oceňováni také za to, kolik odevzdali fotografií z akcí, tomu se říká „důkazy o učení“.
Toto měl pan Martínek na mysli? Předpokládám, že ne. Ale pokud novela Zákona o pedagogických pracovnících opravdu projde Senátem, panu Martínkovi se jeho přání splní. Oněch „garantovaných“ 130 procent průměrné mzdy je totiž také průměrných. To proto, aby ředitel mohl přilepšit moderním učitelům, kteří posílají fotky žáků, „panáčkujících“ u pomníku neznámého autisty, a ubrat zaostalým pedagogům, kteří žáky JEN UČÍ číst, psát a počítat.
Ještěže Fialova parta chystá zvýšení důchodového věku
Jasně, že je tento výrok myšlen ironicky, ale racionální základ má. Tato myšlenka mě napadla, když jsem si uvědomil, s jakou „zbožností“ hledí naše dcery na naše paní družinářky. To, že odpoledne nechtějí odejít z družiny, to se celkem dá pochopit, jsou tam děti. Ale fakt, že jsou ochotné ráno vstávat o hodinu dřív, aby stihly ranní družinu, to už stojí za zamyšlení.
Je hanebné, že vláda i odbory opomíjejí takové fantastické lidi, kvůli kterým je nejedno dítě ochotné brzy ráno vstávat. V tomto smyslu je dobře, že takové vynikající vychovatelky budou po delší dobu pečovat o naše děti. Smutné je, že jim za tuto záslužnou práci náš „demokratický“ režim odmítá slušně zaplatit a soustředí se jen na učitele, které chce pomocí „pohyblivých mzdových úplatků“ přetvořit v tvůrce nového globálně-oddaného člověka. Nevím, kolik z nás se dá koupit.
ANO – vrchní strůjce likvidace českého školství
„Nebudeme bránit v přidání učitelům.“ Přibližně tak nějak odůvodnilo hnutí ANO zdůvodnění, proč hloupou a principiálně špatnou novelu jeho poslanci neodmítli. Ve skutečnosti ANO kryje vlastní zločiny na dětech, kterých se dopustilo schválením „Strategie vzdělávací politiky ČR do rou 2030+“. Všechna špína, kterou novela zákona „o učitelích“ obsahuje, je totiž jen naplňováním této strategie.
Nesmíme zapomínat ani na to, že to bylo právě hnutí ANO, které stálo u zrození inkluze. Hlavní „hrdinkou“ sice byla Kateřina Valachová, ale koaličním komplicem tohoto zločinu na dětech bylo opět ANO. Nyní se našim dětem chystá škodit Fialova pětikoalice.
O peníze vůbec nejde
Myslím, že peněz máme relativně dost. Nelze se odkazovat na inflaci, protože ta dopadá na každého. Pokud něco učitelům chybí, tak jsou to jasně daná pravidla. Dnes vládne jediné pravidlo – dělejte, co vám přikážeme. MŠMT školy fakticky řídí dekretovým způsobem. Do škol posílá nevyžádané rady a občas uvádí, jak na plnění těchto „doporučení“ dohlédne školní inspekce.
Co ještě bychom potřebovali? Snížit administrativu, zrušit výkazy pro diskriminaci dětí. Ano, prací navíc k dosažení oněch 130 procent je i diskriminace dětí. Proč by učitel měl dělat administrátora nějaké partě „dobros*rů“, kteří dostali od MŠMT peníze na obědy zdarma jen pro některé děti?! Chce MŠMT dětem pomáhat? Tak ať pomáhá všem dětem bez ohledu na sociální původ! A ne aby MŠMT obcházelo zákon pokoutným diskriminováním dětí přes neziskovky.
Jsou učitelé, kteří zvýšení svých platů výslovně odmítli
Pan Martínek píše, že se učitelé domohli vyšších platů, ale to není pravda. Učitelé o zvýšení platů většinou nežádali, minimálně ve svém okolí nikoho takového neznám. O fixaci učitelských platů žádaly odbory. Dokonce jsou učitelé, kteří zvýšení svých platů výslovně odmítli. Nelze s čistým svědomím přijímat státní úplatek a hodit přes palubu své kolegy – školníky, družinářky, kuchařky, uklízečky a jiné. Toto je dopis, který jsem jménem spolku „Za naše děti“ sepsal. Přes noc jej všem dvěma stům poslanců podle rozpisu rozesílaly mé kolegyně, také učitelky:
Vážená paní poslankyně!
V úterý 4. 4. 2023 se bude projednávat novela Zákona o pedagogických pracovnících, která umožní přijímat na místa učitelů lidi bez pedagogického vzdělání. Rozhodnutí, zda návrh podpoříte, je samozřejmě na Vás. Přesto si dovolujeme zaslat Vám několik informací:
- 1. V analýze České školní inspekce (ČŠI) z roku 2018 se na str. 53 píše: „Ve školách, jejichž ředitelé uvedli, že nedostatečně kvalifikovaní pedagogové omezují výuku, vykázali žáci výrazně horší výsledky než ve školách, kde kvalifikovanost pedagogů problém není.“ (str. 53).
- 2. Ke stejným závěrům dospěla ČŠI také ve zprávě z roku 2022: „Všechny datové analýzy ukazují, že kvalifikovanost a aprobovanost jsou klíčovými faktory, které přímo souvisí s lepšími vzdělávacími výsledky.“ (str. 30) Uvedené inspekční zprávy MŠMT v důvodové zprávě zamlčelo.
- 3. V důvodové zprávě na str. 3 MŠMT naopak „argumentuje“ neexistující evidencí: „Z dostupné evidence vyplývá, že výše platu učitelů má významný vliv na vzdělávací výsledky žáků a studentů.“ O tuto „evidenci“ jsme na základě zákona 106/1999 Sb. požádali. Ukázalo se, že MŠMT takovou evidenci nemá. Jen účelově spojilo dva nesouvisející výzkumy – jak přiznal v dopise z 31. 1. 2023 ředitel odboru řízení regionálního školství Mgr. Jan Mušuta.
- 4. Ekonomicky nepřijatelné jsou i kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (dále DVPP). MŠMT je chce financovat, ale není schopné zajistit jejich kvalitu. Již nyní počítá s nutností další novely: „S ohledem na chybějící procesy a zkušenosti s vedením programů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků k vyšší kvalitě, by bylo v prvních letech nutné zaměřit se na nejdůležitější studia a nastavené procesy a zkušenosti následně škálovat dál. Po zkušenostech se zvolenou variantou proto bude při další novelizaci zváženo rozšíření okruhu kurzů, které MŠMT akredituje.“ (důvodová zpráva, str. 22)
Do té doby mají být programy DVPP propláceny i bez akreditace MŠMT v neschválené podobě. Jak jsme zjistili, MŠMT ani dnes neprovádí kontroly kvality kurzů DVPP, ač je k tomu oprávněno. Přitom jsou za tyto kurzy vynakládány milionové částky. Podle novely by kvalitu kurzů DVPP měli místo MŠMT provádět sami pořadatelé těchto kurzů! (důvodová zpráva, str. 33) Takovéto nakládání s veřejnými financemi je za současné ekonomické situace naprosto nepřijatelné. Proto považujeme za správné novelu odmítnout a věnovat se úsporám. Všechna tvrzení můžeme doložit.
S přáním všeho dobrého
Mgr. Stanislav Korityák, předseda spolku
V Milovicích, 3. 4. 2023
|
Jsem si jistý, že by se pod tento dopis podepsali i jiní kolegové. I když ne všichni. Je na čase začít se bránit proti aktivistickým úředníkům z MŠMT, kteří přeměňují školství ze vzdělávací instituce v „nalejvárnu těch správných názorů“. Ne náhodou mají být podle Strategie 2030+ předpokladem pro výkon práce učitele „správné postoje“. Pokud se chcete připojit, navštivte stránky spolku zanasedeti (dohromady) s českou doménou (cz). Najdete tam kontakty i naše cíle.
Vložil: Stanislav Korityák