Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Na předváděcí akce si neberte občanku, nesdělujte pravé jméno a adresu! Boj proti „šmejdům“ nekončí. Čtěte, co dělat, a co rozhodně nedělat

06.10.2013
Na předváděcí akce si neberte občanku, nesdělujte pravé jméno a adresu! Boj proti „šmejdům“ nekončí. Čtěte, co  dělat, a co rozhodně nedělat

Autor: Martin Horký MAFRA/Profimedia.cz

Popisek: Režisérka dokumentu o praktikách prodejních předváděcích akcí Šmejdi Silvie Dymáková

Sdružení českých spotřebitelů (SČS) se ve svých aktivitách zaměřuje na ty skupiny spotřebitelů, které jsou obzvlášť zranitelné v některých situacích na trhu. Jsou to především děti, osoby se zdravotním postižením a senioři. „V centru našeho zájmu jsou dlouhodobě agresivní obchodní praktiky při nabídkových akcích a prodejích organizovaných mimo provozovny, kdy často dochází nevybíravým způsobem k nátlaku, který mnozí senioři neustojí a nakupují zboží, které nechtějí. Odstoupení od smlouvy je pro ně vzhledem k podmínkám smluv velmi komplikované, anebo i nemožné. I přes veškeré informování seniorů prostřednictvím kampaní a přednášek v předešlých letech se však situace příliš nelepší,“ píše SČS. A pokračuje...

Na základě opětovného uvedení dokumentu „Šmejdi“ v České televizi znovu upozorňujeme na projekt, který nabízí pomoc účastníkům těchto akcí, kteří byli vystaveni agresivním praktikám při nabídkové akci nebo se pokouší (často neúspěšně) dosáhnout odstoupení od smlouvy a vypovězení smlouvy, uzavřené při některé nabídkové akci. Jde o projekt spotřebitelského ombudsmana, který je popsán na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu i na webových stránkách SČS.

Vyzýváme spotřebitele, aby se obrátili na nejbližší živnostenský úřad, který potřebnou dokumentaci o případu postoupí k vyřízení a poskytnutí pomoci SČS, případně jinému spotřebitelskému sdružení. Spotřebitel se může na SČS obrátit i přímo (e-mail: ).

Spotřebitel a rozhodčí doložka ve smlouvách

V posledních letech byla můrou spotřebitelských smluv (zejména finanční služby, ale i jiné) rozhodčí doložka. Od dubna 2012 došlo k novele příslušného zákona (o rozhodčím řízení), kterou došlo k podstatnému posílení ochrany spotřebitele.

Rozhodčí řízení je alternativou k soudnímu řešení sporu, s možností dosáhnout dosažení spravedlnosti rychleji a úsporněji než klasickým soudním řízením. Dosavadní legislativa umožňovala, že rozhodnutí rozhodčího řízení bylo v neprospěch spotřebitele a vlastně i v nesouladu s platnou legislativou na ochranu spotřebitele, aniž by proti tomu měl spotřebitel odvolání. To, že uzavírá ve smlouvě rozhodčí doložku, neměl spotřebitel obvykle tušení, resp. si nebyl vědom možných důsledků toho.

Nově musí být rozhodčí doložka sjednána samostatně, tzn. musí být podepsána odděleně vedle vlastní smlouvy – jinak je neplatná. Poskytovatel služby musí spotřebitele včas před uzavřením doložky spotřebitele informovat o důsledcích, které z uzavření doložky plynou. Doložka musí navíc obsahovat základní náležitosti – např. také pravdivé, přesné a úplné informace o rozhodci, o odměně pro rozhodce, také o místu konání rozhodčího řízení. Důležité také je, že rozhodce bude muset vždy přihlížet k právním předpisům stanoveným na ochranu spotřebitele, což v předcházející právní úpravě nebylo. Nikoliv nepodstatná je i skutečnost, že zákon stanovuje požadavky na osobu rozhodce, čímž se má posílit kvalita rozhodců.

Rozhodčí řízení je ukončeno vydáním rozhodčího nálezu. Ten má v zásadě stejné právní účinky jako soudní rozhodnutí. Obecně se proti rozhodčímu rozhodnutí nedá odvolávat. V ČR však nyní platí jiný právní režim: Pokud rozhodce rozhodne spotřebitelský spor v rozporu s právními předpisy pro ochranu spotřebitele, ve zjevném rozporu s dobrými mravy, soud může rozhodčí nález rušit. Významné je, že se tím zastavuje i výkon rozhodčího rozhodnutí (např. exekuční řízení).

Postavení spotřebitele se tedy od dubna 2012 výrazně posiluje. Doložky uzavřené před 1. dubnem 2012 se ovšem (ale logicky) posuzují podle předchozího znění zákona.

HLAVNÍ DOPORUČENÍ

Za žádných okolností nechoďte na předváděcí akce!

Pokud se z nějakého důvodu rozhodnete na předváděcí akci jít, neberte si s sebou občanský průkaz.

Prodejcům neříkejte, ani nikam nepište, jak se jmenujete a kde bydlíte. Pokud na vás bude naléháno, své jméno i bydliště si vymyslete.

Pokud na vás bude činěn nátlak nebo vám bude vyhrožováno, zavolejte mobilním telefonem někomu ze svých blízkých nebo Policii ČR.

Za žádných okolností nic nepodepisujte!

Snažte se zachovat si zdravý rozum a úsudek a nepodlehnout lžím a manipulacím prodejců!

Vaše nejdůležitější práva

Nárok na odstoupení od smlouvy

Dle zákona máte nárok vrátit zakoupené zboží do 14 dnů od jeho zakoupení a do 1 měsíce při dosud nedodaném zboží, a to bez uvedení jakéhokoliv důvodu! Prodejce Vám přitom nesmí udělit žádnou sankci a je povinen Vám vrátit celou uhrazenou částku. O tomto právu Vás musí prodejce písemně informovat.

Nárok na reklamaci

Při koupi zboží na předváděcí akci máte nárok na reklamaci stejně jako při nákupu v běžném kamenném obchodě. Záruční doba jsou tedy 2 roky od okamžiku, kdy si zboží převezmete. Pro­dejce je povinen Vám sdělit, na koho se máte v případě vrácení zboží či jeho reklamace obrátit. Tj. musí uvést jeho jméno, sídlo a kontakt na něho.

ALE:

Na tuto právní ochranu nijak nespoléhejte. Firmy jsou obvykle po odjezdu z města nedohledatelné anebo dokonce zcela zaniknou; pak se není komu odvolávat a po kom žádat vrácení peněz.

Alternativní způsoby řešení sporů (ADR)

Pokud s vyřízením reklamace nesouhlasíte a reklamace byla zamítnuta, můžete se obrátit na soud, což bývá cesta zdlouhavá a může být i nákladná (nebo s nejistým výsledkem).

Alternativní - mimosoudní urovnání sporů (ADR) umožňuje řešit spory mezi spotřebiteli a podnikateli mimo klasickou – tj. soudní cestu. Řešení sporů touto cestou je založeno na dobrovolné účasti obou stran, objektivitě a nestrannosti řízení. Spory se vedou za účasti neutrální třetí strany, a to v rámci mediace nebo rozhodčího řízení.

V ČR vyvinulo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) všeobecný model řešení sporů.

AKTUÁLNÍ INFORMACE!

Projekt mimosoudního řešení spotřebitelských sporů byl v dubnu 2012 z rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pozastaven! Od května 2013 zvolilo MPO jako prozatímní náhradní řešení zavedení tzv. „Spotřebitelského ombudsmana", jehož je SČS jako spotřebitelská organizace součástí.

Jakým způsobem se prodejce nesmí chovat

1. Je krajně podezřelé, pokud organizátor akce někomu zakazuje vstup na akci. Pokud vidíte, že tak vůči nějaké osobě činí, je tato akce od samého počátku podezřelá.

2. Během prezentace nesmí být nikomu znemožněn odchod z místnosti nebo úplné opuštění akce.

3. Prodejci se k přítomným hostům nesmí chovat agresivně, vulgárně či jiným ponižujícím způ­sobem.

4. Prodejci nesmí během argumentace útočit na zdraví a případné nemoci přítomných.

Například: „Pokud budete i nadále používat běžné prostředky, které máte doma, a ne ty naše, můžete ohrozit své zdraví či můžete onemocnět určitou chorobou“.

5. V průběhu prezentace nesmí prodejci srovnávat své produkty s obdobnými produkty jiných výrobců či jakýmikoliv jinými výrobky.

6. Také si dejte velký pozor, pokud prodejci uvádějí, že nabídka jejich výrobku je množstevně limitovaná či omezená. Ve většině případů se jedná pouze o trik, jak Vás přimět ke koupi.

7. Jistým „problémem“ je, pokud byl na letáku slíben dárek, oběd (či jiné občerstvení) či výlet zdarma. Vzniká dojem, že máte na ně nárok, aniž byste museli zaplatit jakoukoliv částku. Často totiž bývá na pozvánce malým písmem napsáno např. „v případě nevhodného chování nárok na dárek zaniká“ nebo „dárky vydávány při předložení OP“ aj. Těmito podmínkami se prodejce ze svého slibu „vyvlékne“. Čtěte proto pozorně i ta nejmenší písmenka na kraji pozvánky.

8. Pokud prodejce hovoří o výhře, nesmí od Vás následně požadovat jakoukoliv kompenzaci. V opačném případě se totiž nejedná o výhru.

9. Prodejce Vám nesmí odepřít ukázku či vyzkoušení produktu, pokud to produkt díky své povaze dovoluje.

10. Nedejte se obalamutit údajnými certifikáty, které mají dokazovat vysokou kvalitu nabíze­ných produktů. Často se jedná o bezcenné cáry papíru, které kvalitu nijak negarantují. Na těchto akcích se prostě kvalitní zboží neprodává. V televizi jste možná slyšeli o označení CE. Prodejce Vás může přesvědčovat, že jeho výrobek nese označení CE, a tím dokládat opět jeho výjimečnou bezpečnost a kvalitu. Není to pravda, toto označení nemá nic společného s výjimečnými vlastnostmi výrobku.

11. Výrobek musí být vybaven návodem v českém jazyce.

12. Při rozmýšlení o koupi produktu či podpisu smlouvy na Vás nesmí být činěn žádný ná­tlak. Máte právo si smlouvu v klidu přečíst a vzít si čas na rozmyšlenou. Pokud na Vás prodejce naléhá, dlouze Vás přemlouvá či dokonce nutí k podpisu, nebo pokud Vám prodejce nechce půjčit smlouvu do ruky a nedá Vám dostatek času a klidu k pročtení smlouvy, v žádném případě k podpisu nepřistupujte. Jedná se o jasné signály nekalého jednání ze strany prodejců. Smlouvu si vždy přečtěte a pečlivě ji doma uschovejte!!! Ze­jména skutečnost, že smlouva je několikastránková a hustě popsaná drobným písmem svědčí o vyšším riziku. Nejdůležitější jsou vždy informace psané tím nejmenším písmem!!! Vše, co Vám prodejce slíbí, musí být i písemně uvedeno ve smlouvě. Co je psáno, to je dáno.

13. Pokud nemáte dostatek peněžních prostředků, v žádném případě si neberte produkt na splátky. Ve většině případů pro Vás bude značně nevýhodný a v konečném důsledku zapla­títe za produkt mnohem více.

14. Na předváděcí akci si nikdy nic nekupujte. Troufáme si tvrdit, že nabízenou věc zcela jistě nebudete používat a bude vám pouze zabírat místo ve skříni.

15. Velkou pozornost věnujte také „zázračným“ produktům, které dokáží vyléčit každou ne­moc. Takovéto produkty musí projít řadou odborných testů a musí mít i patřičné certifikáty a potvrzení o funkčnosti. Ve valné většině případů však produkty nabízené nesplňují.

16. A nezapomeňte: Prodejcům jde v první řadě o prodej, ne o vás!

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace