Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

ODS se probouzí. Takto se pustil středočeský lídr Petr Bendl do ministra Žáka: Jen politizuje a protiřečí si

04.10.2013
ODS se probouzí. Takto se pustil středočeský lídr Petr Bendl do ministra Žáka: Jen politizuje a protiřečí si

Foto: Hans Štembera

Popisek: Petr Bendl

ROZHOVOR Exministr dopravy a zemědělství Petr Bendl (ODS) se ohradil vůči slovům nynějšího šéfa Ministerstva dopravy Zdeňka Žáka a lídra kandidátky SPOZ v Praze o předražených zakázkách, diletantství ve státní správě a inventuře polistopadového vývoje. Podle Bendla jde o populismus a nedomyšlená a nekonkrétní sdělení. „Kandiduje za někoho, kdo tady osm let vládl, ale zároveň říká, že tady byl pěkný bordel,“ řekl také Parlamentním listům.cz Bendl.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák a lídr pražské kandidátky SPOZ v rozhovoru pro Parlamentní listy.cz  uvedl, že náklady v rezortu dopravy na transformace jsou gigantické a že by rád v době, kdy bude odcházet z postu ministra, řekl, jaké byly náklady transformace v tomto rezortu. Jak tato slova hodnotíte z pozice bývalého ministra dopravy?

Spíš bych čekal, že řekne, co udělat proto, aby ty náklady vysoké nebyly. Kopat do lidí, kteří tam byli před ním, bez toho, aniž by nabízel lepší řešení, to umí každý. To je takový horlivý populismus, který ho po volbách přejde.

Současný ministr dopravy nedávno odvolal šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka, šéfa Ředitelství vodních cest Jana Skalického a ředitele Drážního úřadu Pavla Kodyma. Odůvodnil to tím, že v těchto firmách byly propláceny podezřelé faktury a tím hrozí veřejným rozpočtům ztráty….

Ministr dopravy má kompetence odvolávat a jmenovat šéfy organizací, které Ministerstvo dopravy řídí, ale ministr dopravy Žák není ministrem, který by vzešel z voleb. Je to člověk, který byl dosazen a který ví, že budou za pár týdnů volby a dělá zásadní personální rozhodnutí, čímž destabilizuje situaci. Myslím si, že tyto personální změny mohly počkat do voleb tak, aby se nový ministr dopravy rozhodl, jestli něco takového udělá, či nikoliv. Tohle spíš nahrává spekulacím o dosazování kamarádů, nikoliv lidí, kteří by měli dlouhodobý mandát, a to těmto organizacím a institucím příliš nepomůže, protože vznikne uvnitř jen chaos, který bude trvat ještě dlouho i proto, že se v rezortu dopravy poměrně často střídali ministři.

Souhlasíte s Žákem v tom, že je náš stát zdevastovaný a musíme zhodnotit, co se tu dělo po roce 1989 a hledat viníky?

Jako člověk, který byl ve vysoké státní funkci, protože byl generálním inspektorem Českých drah, pokud si dobře pamatuji, a dokonce jednu chvíli i náměstkem ministra dopravy, mohl na některé problémy poukazovat už dříve. Zase to jen nahrává spekulacím, že to je předvolební kampaň. Místo toho, aby se držel role v úřednické vládě odborníků, tak se snaží jen politizovat a protiřečí si. Sám nese zodpovědnost za některá důležitá rozhodnutí a teď je zpochybňuje a říká: já nic, já muzikant.

V podstatě tak zpochybňuje i práci svého chlebodárce, kterým je Miloš Zeman. Ten tu dlouhá léta byl jedním z nejvýznamnějších lidí, který rozhodoval o polistopadovém vývoji v této zemi, byl premiérem, byl předsedou Poslanecké sněmovny. A Zdeněk Žák kandidující za zemanovce říká, že je tu něco shnilého ve státě dánském a že je třeba se podívat na to, co všechno se tu udělalo špatně. Nedomýšlí tak, co vlastně lidem sděluje. Kandiduje za někoho, kdo tady osm let vládl, ale zároveň říká, že tady byl pěkný bordel.

K té odbornosti:  Podle Žáka je problémem správy věcí veřejných, že z ní byli jako škodná vyhnáni odborníci a věci veřejné spravují prý diletanti, kteří svými diletantskými rozhodnutími způsobují daleko větší škody než korupčníci tím, co ukradnou. A v této souvislosti opět zmínil rezort dopravy. Jak to vidíte vy?

Je naprosto nekonkrétní. Neříká, v čem a neříká kdo. To jsou ploché populistické věty, ve kterých není vůbec nic. Jen kritizuje vše, co tu bylo před ním, protože jen on je ten nejlepší, který to tu zachraňuje, ale neříká jak.

Tak například popsal motivaci projektantů k tomu, aby hledali vždy nejdražší řešení…

Tento systém se musí změnit. Proto jsem třeba v době, kdy jsem byl hejtman (hejtman Středočeského kraje 2000-2008 – pozn. red.), zastavil některá výběrová řízení na rekonstrukce mostů, protože jsem byl přesvědčen, že nebyl zvolen ten nejlevnější způsob, který by splnil požadované účely. Ale jak namotivovat projektanty k tomu, aby navrhovali laciná a zároveň funkční a bezpečná řešení?  Je jednoduché kritizovat projektanty a říkat, že úmyslně navrhují drahé řešení, ale daleko těžší je říct, jak to mají udělat levně a bezpečně. Je to na odbornou debatu s komorou architektů a se stavaři.

A co říkáte návrhu nastavit mýtné tak, aby kamiony ušetřily za jízdu v noci?

Motivovat nákladní auta jezdit v noci je sice dobré, tím bychom však zlevnili cestu těm, kteří tudy projíždějí, ale dražší by to pochopitelně měli místní, kteří obchodují a převážejí zboží v průběhu dne. Nejsem si jistý, zda to je systémové řešení.

Jak se díváte na názor, že bychom měli zase investovat do domácího průmyslu a českých firem, protože nám tu nic nepatří?

To je hezká myšlenka. Problém je, jak to udělat, abychom peníze daňových poplatníků a zakázky dávali českým firmám, když jsme součástí Evropské unie a jednotného trhu. Je to zase populismus, ale v podstatě neproveditelný. Je to asi na úrovni toho, když mě kritizoval současný ministr zemědělství (Miroslav Toman – pozn. red.) za to, že neuzavřu dovoz veškerého polského zboží na území České republiky, a teď, když už je několik měsíců ministrem zemědělství, tak nic takového neudělal, protože ví, že by vystavil ČR sankcím, ze kterých by nám všem šla hlava kolem.

Petr Kupka, Parlamentní listy.cz

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.

 

Vložil: Anička Vančová