Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

„Učitelé“ bez vzdělání do škol? Děti vychovají každého. Pojďme hovořit o školství s učitelem

08.01.2023
„Učitelé“ bez vzdělání do škol? Děti vychovají každého. Pojďme hovořit o školství s učitelem

Foto: Se svolením Česká televize

Popisek: Ilustrační snímek (z velmi povedeného seriálu ČT ze školského prostředí Ochránce)

Na konci loňského roku schválila Poslanecká sněmovna novelu tzv. „školského zákona“ (přesný název je dlouhý), která nyní míří do Senátu. Podle novely by na školách měli mít možnost učit lidé bez pedagogického vzdělání, a ještě navíc by měli být novelizovaným zákonem chráněni, aby nemohli být nahrazeni kvalifikovaným pedagogem. Dalším „vylepšením“ je možnost doplnit si pedagogické vzdělání nikoliv studiem na vysoké škole, ale kurzem v neziskovce!

Snaha uzákonit, aby na školách mohli učit lidé bez pedagogického vzdělání, tu není poprvé. Návrhy „neziskovek“, aby se do škol vpustili tzv. „učitelé z praxe“ tedy lidé bez potřebného vzdělání přicházejí pravidelně. A aktivisticky naladěné Ministerstvo školství těmto ideologickým bojůvkám vychází vstříc. Předposlední pokus o změnu školského zákona se uskutečnil v době kovidových uzávěr škol před rokem a půl.

Lidi bez kvalifikace do škol nepustil Senát. Snad to udělá i letos

Naštěstí novelu zamítl Senát. A to je také důvod, proč tu máme novelu „školského zákona“ ve „vylepšené podobě“ znovu. „Vylepšení“ spočívá v tom, že má zákon ochránit nekvalifikované „učitele“ před skutečnými učiteli s příslušným vzděláním.

Dnes totiž ředitelé musejí v případě více zájemců upřednostnit kvalifikovaného učitele. Po novelizaci zákona bude moct ředitel vystudovaného učitele poslat „na pracák“ a nechat si člověka bez kvalifikace. Ten bude po dobu tří let „pokládán za kvalifikovaného“, aby mu „nesebral práci někdo s kvalifikací“, jak v článku publikovaném 15. 12. 2022 na Aktuálně.cz vysvětlil pan Mušuta z MŠMT. Jak může člověku bez kvalifikace sebrat práci někdo s kvalifikací, nechápu. Člověk bez kvalifikace na daném místě nemá co dělat. Je to přesně naopak – někdo bez vzdělání zabírá místo tomu, kdo poctivě vystudoval a uchází se o práci v oboru.

Příběhy demokratické svévole  

Vždycky jsem si myslel, že žiji v právním státě a že postavení účastníků v pracovně-právních vztazích určuje zákon. Ale nyní se dostáváme do situace, kdy o vašem „odborném předpokladu kvalifikace“ (tak se uznání neexistujícího vzdělání říká v důvodové zprávě ke změně školského zákona) nerozhoduje zákon, ale ředitel školy.

První problém je samotný fakt, že právní postavení žadatele o práci není dáno zákonem – jak zaručuje Ústava ČR, ale rozhodnutím jednoho člověka, který určí, zda vás bude považovat za kvalifikovaného, či nikoliv. Je to tedy svévolné rozhodování.

„Kvalifikace“ toho či onoho člověka bude záležet na tom, zda se žadatel o práci řediteli líbí, či nikoliv (a to třeba i sexuálně), případně na tom, zdali ho ředitel „zná“, přičemž Ministerstvo školství praví: „Dejme ředitelům důvěru“. Ředitelé se fakticky dostávají na úroveň pedagogických fakult – uznávají „odborný předpoklad kvalifikace“ pro výkon profese učitele. Ovšem činí tak bez skládání jakýchkoliv zkoušek. Jedinou podmínkou je, že si nekvalifikovaný „učitel“ do tří let doplní pedagogické vzdělání, které nemusí být ani vysokoškolské (podle navržené novely).

Škola jako nízkoprahové pracoviště – odborné vzdělání je prý „bariéra“

Pan Mušuta to řekl krásně. Ale na důvodovou zprávu, zaplevelenou „dobrose*skou hantýrkou“, nemá. Zajímalo by mě, jaký podíl na důvodové zprávě mají zaměstnanci MŠMT a do jaké míry „vypomohli“ dobrou radou aktivisté z neziskovek. Nejde jen o manipulativní formulaci „talentovaní zájemci o profesi učitelství“, která se nám snaží podsunout, že kdejaký trouba, který se nedokázal uživit ve svém oboru, má talent pro učitelství.

Horší je, že důvodová zpráva přenáší do oblasti pracovně-právních vztahů terminologii ze světa zdravotně postižených. Požadavek na to, aby měl člověk potřebné vzdělání pro výkon profese, už není nazýván odborným předpokladem, ale „bariérou pro vstup do profese“. Cituji z důvodové zprávy: „Hlavním rizikem je ztráta potenciálu talentovaných zájemců o profesi učitelství, pro které je stávající bariéra (myšleno vzdělání – poznámka autora) pro vstup do profese příliš vysoká.“ (str. 16)

Je nám podsouváno, že se jedná o „bariéru“. V obecném povědomí vnímáme bariéry jako něco, co bychom měli odstraňovat. Odborné znalosti ale nejsou bariéra! Je to jedna z nezbytných podmínek pro kvalitní výkon práce. Ministerstvo školství se nám snaží namluvit, že zájemci jsou talentovaní, ale studium oboru, v němž chtějí pracovat, je pro ně „příliš vysoká bariéra“.

Není to jediný „sociální termín“, který se snaží působit na naše „kolektivní city“ (to je zase můj „termín“, inspirovaný Jungem). Třeba rozdíl v kvalitě výuky na jednotlivých školách je prezentován coby „vzdělávací nerovnosti“, aniž by byla zkoumána příčina těchto rozdílů, kterou může být jen špatná provázanost školního vzdělávacího programu.

Malá lež – velká lež – statistika – zázrak!

V důvodové zprávě k novele „školského zákona“ se dočteme: „V regionálním školství bylo k 1. 1. 2019 podle mimořádného šetření MŠMT 4,7 % učitelů bez pedagogického vzdělání, v Praze však 9 %, ve Středočeském, Ústeckém a Karlovarském kraji více než 8 %.“

Ovšem o rok dřív – v analýze České školní inspekce z roku 2018 se na str. 53 (v PDF str. 54) dočteme: „Do škol s plně kvalifikovanými učiteli dochází pouze něco málo přes 45% žáků“. Značný rozdíl, že ano? V témže průzkumu uvedlo přes 50 % ředitelů jako velký problém nedostatečnou kvalifikovanost pedagogů. Dnešní statistiky vypadají lépe proto, že došlo ke změně legislativy. Toto prorocké „zlepšení“ v uvedené zprávě předpovídala i Česká školní inspekce. Jak vidíte, stal se zázrak! Není nad správně zadaný výzkum.

Má vzdělání učitelů vliv na kvalitu výuky? Značný!

Závěr analýzy České školní inspekce z roku 2018 je jednoznačný: „Ve školách, jejichž ředitelé uvedli, že nedostatečně kvalifikovaní pedagogové omezují výuku, vykázali žáci výrazně horší výsledky než ve školách, kde kvalifikovanost pedagogů problém není.“ (str. 53, v PDF str. 54)

Jediné štěstí je, že pokud člověk neumí učit, ve škole dlouho nevydrží. Děti velice rychle odhalí, zdali dotyčný něco „umí“, nebo ne, a pokud neumí, dají mu to znát. Nemusí to být záměrné. Jestliže učitel nedokáže učivo dobře vysvětlit, zafixovat a následně na upevněné učivo navázat další látku, utečou dětem základní vědomosti, a protože navazujícímu učivu bez pevných základů neporozumí, začnou se nudit a „zlobí“. Děti vychovají každého. Ale i když „talentovaný zájemce“ nic nenaučí a po několika měsících uteče (viděl jsem takových několik), není to tak, že se nic neděje. Stále tu zůstávají žáci, kterým škola neposkytla potřebné vzdělání. A viděl jsem „odborníky z praxe“, jejichž žáci neměli ani sešity, když je převzal další učitel! Kam se poděla zodpovědnost?

Když děti nebudou nic umět – budiž. Ale co zdraví?

A je tu i otázka bezpečnosti. Kdo ponese zodpovědnost za dítě, které si při špatně poskytnuté záchraně v rámci tělesné výchovy zlomí páteř? Ředitel školy, „talentovaný zájemce“, experti z neziskovek, pokrokové Ministerstvo školství nebo zákonodárci, kteří svěřili dítě do rukou nekvalifikovaného člověka – na základě zákona „po dobu tří let považovaného za kvalifikovaného“, jak řekl pan Mušuta z Ministerstva školství?

Ať to bude kdokoliv – pomůže to mladému člověku doživotně upoutanému na invalidní vozík? Na novelu je třeba se podívat i v kontextu „Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+“, kterou 19. 10. 2020 schválila vláda. Z ní požadavek na vpuštění nepedagogů do škol vzešel.

V další fázi podle této strategie nebude vysokoškolské vzdělání pro práci učitele vůbec potřeba: „Jiné vzdělávací cesty ke kvalifikaci učitele, než pregraduální studium (vysokoškolské – poznámka autora) budou akreditované tehdy, pokud jejich obsah bude vycházet z požadavků na kompetence začínajícího učitele.“ (Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, str. 53).

Touto otázkou se budu zabývat příště, stejně tak jako zdůvodněním, proč je podle této novely zákona nezbytné garantovat učitelům platy ve výši 130% průměrné mzdy. Máte se na co těšit – studie která „dokládá“, že vzdělávací výsledky žáků závisí na výši učitelských platů, pochází až z daleké Austrálie! Ale nebojte se, takovou informaci tam nenajdete. To jen někdo na MŠMT převzal pár vět z konspektu uvedené práce.

Pohár trpělivosti přetekl – je na čase se začít bránit

Jistě vám dochází, že končí veškerá legrace. Inkluzi už tu máme i přes odpor rodičů i učitelů. Pokus o legalizaci nekvalifikovaných „učitelů“ probíhá nyní. Od roku 2025 plánuje MŠMT povinné zrušení známek v 1. - 3. ročníku. Na snížení učiva na polovinu „odborníci“ už rok pracují. Začal útok na školní jídelny – potřebujeme prý „školní restaurace“. Co se dá ještě zničit, nevím, ale pohár přetekl.

Před rokem a půl byl spolek Za naše děti, který vedu, jednou z organizací, jež oslovila senátory a požádala je o zamítnutí novely školského zákona. Poslali jsme všem senátorům desetiřádkový soubor dat České školní inspekce, která dokládala, že žáci, které učí kvalifikovaní učitelé, dosahují v matematice výrazně lepších výsledků než děti, které učili lidé bez pedagogického vzdělání. Povedlo se – zákon neprošel.  Zprávu otevřelo 70 % senátorů. Třetina z nich nám poděkovala za zaslané informace a jeden senátor nám slušnou formou vynadal.

Letos se chystáme udělat něco podobného, ale byli bychom rádi, kdybychom to nedělali ve třech, jako minule. K otočení kormidla korábu českého vzdělávacího systému, který uvízl na aktivistických útesech, je potřeba mnohem větší množství lidí. Budete-li se chtít připojit a pomoci s obranou českého školství, napište na kontakt, který naleznete na stránkách spolku Za naše děti.

Posádko, na svá místa! Velký obrat začíná!

Autorovy v článku zmíněné stránky Za naše děti najdete, pokud kliknete na medailónek dole.

 

QRcode

Vložil: Stanislav Korityák