Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

I mrtvý bude sloužit jako otrok. Komentář Štěpána Chába

komentář 25.11.2022
I mrtvý bude sloužit jako otrok. Komentář Štěpána Chába

Foto: Se svolením Česká televize

Popisek: Július Satinský

A tak tu máme dobu dokonale postfaktickou, kde i mrtví budou zneužívaní k výdělkům a manipulacím korporací. Slovenská spořitelna „oživila“ za pomoci technologie deepfake Júlia Satinského a vložila mu do úst slova, která nabízela Slovákům tu nejlepší budoucnost. Budoucnost se Slovenskou spořitelnou. Jakou jinou také. Vedení spořitelny je nadšené. Stejně jako dcera výborného herce, nyní prodejce horké vody pro Slovenskou spořitelnu.

„Vůbec poprvé na Slovensku byla použita deepfake technologie na velmi pozitivní věc,“ říká Dáša Juríková z Brand Hubu Slovenské spořitelny, o čemž referovaly Novinky. Už vám letos tlumočil Jan Werich nabídku Alzy? A co Karel Gott, už prodával ponožky od Gucciho? A Václav Havel, už vám letos prodal nějakou nosnou myšlenku z výprodeje u McDonalda? Ne? No, jsme za Slováky o krok pozadu. Příští rok už na sichr. Před vánoční pohádkou Tři oříšky pro Popelku nám Libuška Šafránková nabídne ty nejlepší vložky, které vydrží i taneční zábavu do ranního kuropění. Doba je taková, znásilnění kulturního odkazu jednotlivých umělců se nabízí zcela samo. Zatím pod hlavičkou nějaké pěkné charity, nebo dobrého úmyslu. Zatím.

 

Všechno to bude použité na pozitivní věc. Jak říká Dáša Juríková, velmi pozitivní věc. A výdělky předních vložkařů, to je nanejvýš pozitivní věc, k tomu by se jistě Libuška Šafránková sama ráda upsala. Stejně jako se (ne)upsal Satinský k angažmá v reklamě na Slovenskou spořitelnu. Ale upsali ho k tomu zprostředkovaně jeho potomci.

A je to pozitivní. Satinský pěkně hovoří. O dálnicích, které se mají dokončit. Slováci že doletí až do vesmíru. Studovat že mají, aby do vesmíru mohli. A hádat se Slováci nemají. Pak to dobře dopadne. Celý spot plný naděje pro Slovensko končí prozaicky: „Budúcnosť je vaša. Slovenská sporiteľňa.“

A že by v tom Slováci byli sami? Ale vůbec. Slovenskou spořitelnu vlastní rakouský Erste Group Bank AG. Stejnému majiteli říká pane i Česká spořitelna. Přijdou pokusy oživit nám nějakou celebritu, která v minulosti lpěla na svých hodnotách? Nemohl by nám pod taktovkou Erste Group Bank AG příští výročí 17. listopadu zazpívat z reklamního spotu Karel Kryl, že budoucnost budeme mít krásnou, když přestaneme poslouchat jeho píseň Demokracie rozkvétá, že se v ní tuze mýlil a demokracie nám skutečně rozkvétá, co jen Rakušanovi cenzoři stíhají? Mohl by. Kryl je pro nás autorita, když nám to zazpívá on, jistě mu uvěříme.

 

Odkaz Júlia Satinského? Pes na něj kašle. Začne to Slovenskou spořitelnou a pokračovat to může reklamou na rychlé půjčky. Ne? Ale ano. Třeba ne zrovna u toho Satinského, ale u jiných už klidně. Komentovat krok potomků Júlia Satinského mi nepřísluší, ať si sami sáhnou při výprodeji odkazu vlastního předka do svědomí. Ale ze strany Slovenské spořitelny je to natolik cynický a vypočítavý krok, až to bere dech. Vzkazuje tím – nic nám není svaté, ani smrt nectíme, úcta k mrtvému jde stranou. Kdy vzkáže – vaše naspořené peníze nám nejsou svaté, protože nám není nic svaté? Korporace a její nárok na existenci kohokoliv? Morálku jsme spláchli do toalety?

„Když jsem slyšela tátův hlas, měla jsem husí kůži. Bylo to k nerozeznání od skutečných nahrávek,“ uvedla dcera Satinského a českému čtenáři to předložily Novinky. Přiznávám, že i mně přeběhl mráz po zádech, ale ze zcela jiného důvodu.

Neexistuje nic jako autorská práva na vlastní život. A jako musí člověk podepsat, že souhlasí s dárcovstvím orgánů po vlastním skonu, měl by dát i písemný a vlastnoruční souhlas, že souhlasí s využitím vlastního života a toho, čeho v něm dosáhl, v plen ziskuchtivé korporaci. Protože pokud ne, pak se jedná o zneužití. A potomci nejsou vždy inteligentní. Nejde spoléhat na to, že odkaz života svého slavného předka neprodají za 33 stříbrných. Už je mrtvý, už ho to nebolí. No ne?

Budúcnosť je vaša. Len my si s ňou budeme môcť robiť čo chceme. S priateľským pozdravom Slovenská sporiteľňa.

 

Vložil: Štěpán Cháb