Mámo, budeme bydlet „dyzajnově“ aneb Zázračná moc vizualizace. Kulturní monitor Jana Paula
26.08.2022
Foto: Jan Paul (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: No, nekupte to...
Design, magické slůvko současnosti, prý modernosti a především stylu. Je třeba mít styl a být stylový. A tak konformita a uniformita ovládá životy lidí, bydlení, architekturu, umění, myšlení i lásku. Prostřednost vítězí všude, kde chybí autenticita, snaha uplatnit vlastní, byť nedokonalou dovednost. Proč? Protože prostřednost vyhovuje, neobtěžuje a neprovokuje. Je snesitelná. Mít to, co mají ostatní a co frčí, není přece vůbec špatné. A trh na to vše myslí, je vždy připraven, aby vyhověl a ulehčil lidské nedokonalosti.
Tradice je fuč, lidé vyvážejí kontejnery pozůstalostí, aby se obklopili designem. Design je kniha vhodně umístěná na polici, obraz ze supermarketu v barvách pohovky, ovoce souměrně rozmístěné na stole, kolo na správném místě v pokoji dospívajícího chlapce, i muž a žena ulehnuvší do postele s tím správným parfémem (a partnerem). Běda náhodě, nechtěnosti, natož fantazii, za hodinu začíná film, tak dělej! Milovaný majetek drahého zesnulého musí z domu, je starý, nemoderní, nehodící se. Lidé netuší, že si ničí rodinnou paměť, vlastní identitu, sami sebe. Co po nich zbude? Design, který už není módní.
Digitální století
Jsme ve století digitálním, usnadňujícím vše, co bylo před tím myslitelné. Z lidského života mizí pomalu a jistě námaha a úsilí, a s ním i důležitý pocit sounáležitosti, vědomí účasti a spoluúčasti. Participace. Počítače navrhnou vše, stačí použít vhodný program, zadat údaje, požadavky a je hotovo. Nový model auta, baráku, oblečení, nebo bydlení? Nic není problém. Známe trendy, máme šablony, rejstříky, aplikace a nástroje, stačí je umět ovládat a hlavně kombinovat. Digitální technologie přece usnadňují život, vy jste pány svého času a můžete se oddávat zábavám. A to vše díky tzv. vizualizaci, čarovné 3 D vizualizaci, která vám usnadní rozhodování, a hlavně, zbaví vás rizika.
Králíkárny pro lidi v Praze na Jahodnici
Zázračná vizualizace
Zázračná moc vizualizace pronikla do lidských životů, ale zbavila je překvapení a tajemství. Ve vizualizaci je vše odtajněno a odhaleno jako v pornografii. Manželé mají možnost vidět svůj dům i své interiéry hotové ještě před tím, než do nich vstoupí. Stejně tak město a domy v něm, které, co by králíkárny, přesně a přísně vymezují, co kdo kde bude dělat, kudy bude chodit a kam se bude dívat. Vizualizace je zbraň v rukách marketingu namířená na zákazníka, který si ji sám přikládá ke spánku. Můžete mi prosím udělat vizualizaci kuchyně? Aha, říkáte, že k této sedačce by se hodil tento obraz? Jo, to vypadá dobře. Byznys. Ty tam jsou doby, kdy dvojice seděla na prázdných bednách v prázdné místnosti, jaká slast!
Konec překvapení
Vizualizace, omamné slovo, vizualizace designu. Už žádné kreslení z ruky, nebo návštěvy bazarů či radost z pozůstalosti. Už žádné „mámo, já nevím“, to tajemné, nadějí naplněné „sakra, nemám představu". Máma ukáže prstem na nabídku, a už to vidí, už je zbavena překvapení, radostí z vytváření a zařizování domova. A táta souhlasně pokyvuje hlavou „to by šlo"! A pak přijde ten den, vyjmou slavnostně klíč, protože všechno je na klíč, usednou k designovému stolu pod designový obraz vytvořený také v počítači a otevřou šampus. Jsou přece doma, ve svém, co to stálo úsilí, než objevili toho správného bytového designéra! Nádherný prostorný byt, v němž si zanedlouho polezou na nervy.
Vizualizace „správné“ kuchyně, obraz na zdi je dekorace také vytvořená v počítači, zdroj Pixabay
Přesné definice… života
Z životů se vytrácí přirozenost. Všechno zařezává do lajny, žádná nahodilost, protože počítač neumožňuje šťastnou náhodu vznikající spontánní činností. Na počítači je nutné vše přesně definovat, vizualizace je předloha, jak bude vypadat realita. Například řadová výstavba, jedna budka jako druhá v řadě za sebou. V mysli člověka vzniká nový model uvažování, lidé chtějí dopředu vědět, co a jak bude vypadat. Jenže v počítači lze vytvořit jen to, co umožňuje, protože každá funkce je předem definovaná. Lidé chtějí vědět předem všechno, a vizualizace je jedna z forem, jak jim to zprostředkovat.
Člověk bez možnosti překvapení a tajemství zleniví. Proč se zabývat něčím, když to jiní udělají za něho? Dokonce už nemusí mít ani svůj názor, stačí, když převezme ten schválený, ten vizualizovaný v médiích, který zastává většina. Ani vztah už nesmí být přirozeným rizikem, které člověk nutně podstupuje, je třeba předem zajistit, aby bylo zřejmé kdo, co a za kolik. Jak z toho ven? Možná by bylo dobré před každým rozhodnutím přemýšlet o tom, kým jsme, odkud jdeme a kam směřujeme. Třeba pak oželíme zbrklou návštěvu bytového designéra i spoustu zbytečně utracených peněz. Získat ale můžeme mnohem víc.

Vložil: Jan Paul