Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ukrajinské děti se vejdou, školy nemusí dodržovat hygienické požadavky. Pojďme hovořit o školství s učitelem

18.03.2022
Ukrajinské děti se vejdou, školy nemusí dodržovat hygienické požadavky. Pojďme hovořit o školství s učitelem

Foto: Pixabay

Popisek: Škola, ilustrační foto

Tentokrát začnu bajkou. Ale nebojte se, nebude to bajka o tom, jak kůň, vůl a osel jeli vláčkem. Tu už znáte. Bude v ní vystupovat jen vůl a osel. Osel a vůl žili svorně v jednom chlévě. Zatímco vůl denně dřel na poli a vracel se každý večer zmožený, osel jen občas odvezl lehký vozík a jinak toho moc na práci neměl. Jednou osel povídá volovi: „Kdybys nebyl hloupý, nemusel by ses tak dřít. Stačí, když ráno budeš vypadat na umření a pán tě jistě nechá doma.“ Vůl si vzal radu k srdci a ráno skutečně vypadal, že nedožije večera. Když pán vola uviděl, zděsil se, že o něj přijde a zapřáhl do pluhu osla.

Sdělení bajky je jasné – chceš-li někomu pomoci, neměl bys uškodit sám sobě. Obávám se, že toto se nyní děje. Téma je obsáhlé, a proto jej rozdělím. Dnes se budu zabývat školstvím, příště školstvím a zdravotnictvím – i to se našich dětí bezprostředně dotýká. Víc, než tušíte.

To zvládnem!

Současné dění mi silně připomíná dobu, kdy Angela Merkelová prohlásila: „To zvládnem!“ Pamatujete, jak jsme tenkrát nechápali, s jakým nadšením Němci vítali migranty? Nevíme však, jaké obrázky jim tenkrát v německých médiích pouštěli a zda třeba na německých školách neběžel projekt „Sýrie na školách“, tak jako dnes skupina neziskovek provozuje „vzdělávací“ web „Ukrajina na školách“. I ČT EDU přispěchala na pomoc. Před lety by se u nás zmínka o ochotě přijímat migranty rovnala politické sebevraždě. Ne tak v Německu, které už tehdy mělo velké muslimské komunity, pozvané v sedmdesátých letech jako pracovní síla z Turecka. Ty svého času dokonce vítala dechovka! Máme co dohánět.

Overtonovo okno se otevírá?

Dnes téma přijímání běženců není tabu ani u nás. Overtonovo okno (vřele doporučuji odkaz si přečíst) se zase trochu pootevřelo. „Overtonovo okno“ je manipulační technika, jak z něčeho nepřijatelného udělat samozřejmou věc. Bohužel videa v češtině na Youtube, která jej popisovala, zmizela. Přitom Joseph Overton byl za svou teorii tzv. „Overtonových oken“ i oceněn.

Pravidelně promítané obrázky utopených dětí v Německu zkrátka fungovaly. Nyní jsme ve stejném „rauši“ my. A nelze to svádět jen na to, že ze Sýrie do Německa přicházeli muslimové, zatímco Ukrajinci jsou křesťané. Bombardovaní Srbové byli také křesťané a nikdo si pro ně na hranice nejezdil. Je to opravdu jen o tom, co nám média „naservírují“. Tenkrát podle médií probíhaly „údery NATO“. V médiích nebyly „ošklivé obrázky“ po náletech na Srbsko, žádná radnice nevyvěšovala srbské vlajky a kulturní instituce se nepředháněly v rušení vystoupení zakázaných umělců.

Je rozumné pomáhat na dluh?

Proti snahám pomoci nelze nic namítat – je to naprosto v pořádku. Ale i přes snahu pomáhat bychom si měli zachovat chladnou hlavu. Po „vystřízlivění“ by naše pocity mohly být přesně opačné. Není možné v třípokojovém bytě ubytovat deset lidí. Ve větším měřítku to platí o státu – nepojmeme milióny uprchlíků. Když to „přeženeme“, můžeme si rozvrátit vzdělávací, sociální i zdravotní systém. To je první rovina problému – nemůžeme spasit celý svět. Druhou otázkou je, kde na to vezmeme. Mám silné pochybnosti, že by si kdokoliv z občanů vzal půjčku, aby „pomáhal“ na dluh. Ale i kdyby to udělal, je to jeho soukromá věc.

Mnohem víc mi vrtá hlavou otázka, z jakých peněz pomoc Ukrajině hradí stát, jehož rozpočet se dlouhodobě pohybuje v záporných číslech, a už před invazí žil „na dluh“.  Nechci slyšet výmluvy na „mandatorní výdaje“ (povinné platby – např. sociální dávky) – ty se právě navyšují. Mám to chápat tak, že za účelem pomoci Ukrajině opět zadlužujeme naše děti? Konflikt někdy skončí, ale my ty dluhy budeme muset reálně splácet. Zadlužování budoucích generací by mělo být trestné. Možná by stačilo stanovit platy politiků jako součet minimální mzdy a určitého procenta (spíše promile) z výsledného hospodaření státu.

Školy nejsou nafukovací. To nevadí – budeme kreativní!

Když nám česká vláda sdělila, že má být do českých škol zařazeno přes 100.000 ukrajinských dětí (uvádí se cca 200.000 uprchlíků, z nichž 55% tvoří děti), nebylo mi jasné, kam je dají. Jen pro představu – na českých základních školách se učí okolo 800.000 dětí. Už dnes je takový nedostatek učeben, že na některých školách musí děti chodit na odpolední vyučování. Ne proto, že by měli tolik výuky, ale proto, že nejsou volné třídy, kde by se učily. Já jako hloupý učitel řešení neznám, ale Jan Zeman, analytik z neziskovky EDUin, ví jak na to: „je třeba být kreativní rozpočtově, legislativně i metodicky“.

A pan Gazdík společně s paní Richterovou a ostatními poslanci opravdu kreativní byli. Toto se píše v odůvodnění nově schváleného zákona: „Vzhledem k současné situaci (…) je třeba navýšit kapacity škol a školských zařízení tak, aby absorbovaly nově příchozí žáky. (…) To však není možné v potřebném čase zajistit jinak, než dočasně ustoupit od povinnosti dodržovat hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví. Z toho důvodu se také v případě škol a školských zařízení, které budou vzdělávat nebo poskytovat školské služby žákům přicházejícím v rámci migrační vlny z Ukrajiny, nebude vyžadovat, aby (…) po dobu platnosti tohoto zákona dodržovaly hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené v § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví.“

Takto zní jejich návrh v paragrafové podobě: „§7 (2) Na školu a školské zařízení, které vzdělávají nebo poskytují školské služby cizinci, se nevztahují hygienické požadavky na prostorové podmínky stanovené podle § 7 odst. 1 zákona o ochraně veřejného zdraví.“

Mám to chápat tak, že hygienické předpisy jsou zbytečné? Nebo mají svůj smysl, ale pan Gazdík hodlá v rámci „pomoci“ hazardovat se zdravím našich dětí? Je zvláštní, že když chyběla ve školkách volná místa pro české děti, nikdo hygienické normy za účelem jejich přijetí „neohýbal“. 

Odpusťme ukrajinským učitelům znalost češtiny! A co nostrifikace diplomů?

Návrh také počítá s výjimkou ze Školského zákona, která umožní učit v České republice ukrajinským učitelům bez znalosti češtiny. Toto píší předkladatelé zákona ve zdůvodnění:

„Je možné, že ve školách, školních družinách, školních klubech a střediscích volného času vzniknou nyní i třídy, skupiny nebo oddělení, které budou složeny výhradně ze žáků z Ukrajiny. V takovém případě je na místě dočasně umožnit, aby v těchto organizačních útvarech mohli vzdělávat učitelé či jiní pedagogičtí pracovníci z Ukrajiny. Tito pedagogičtí pracovníci však mnohdy nemají dostatečné znalosti českého jazyka a nemohli by splnit standardní požadavek znalosti českého jazyka. Proto se navrhuje stanovit výjimku z tohoto požadavku.“

Odpuštění znalosti češtiny je jedna věc, ale prokázání vzdělání druhá. Jak se bude řešit případná absence dokladů o vzdělání? Diplomy bez nostrifikace jsou u nás neplatné. Tedy aspoň doposud byly. Při nostrifikaci – uznání diplomu se porovnává rozsah studia, absolvované předměty a teprve pak je diplom uznán či nikoliv. V případě větších rozdílů mezi studijními programy musejí žadatelé skládat rozdílovou zkoušku. Bez uznání diplomu nelze dle platných zákonů vykonávat činnosti na toto vzdělání vázané. Jak to vláda hodlá řešit? Bude opět „kreativní“?

Jak se bude určovat výše tarifní mzdy učitelů z Ukrajiny?

V českém školství se výše mzdy určuje na základě dosaženého vzdělání a délky praxe. Není mi jasné, jak školy stanoví mzdu lidem bez uznaných diplomů. I „na výjimku“ potřebujete k výkonu práce učitele minimálně středoškolské vzdělání. K výkonu asistenta pedagoga sice stačí základní vzdělání (opravdu!), ale zase by neměl vést samostatně výuku. Jsem zvědav, jak se s tím ředitelé popasují. V platových tabulkách se s učiteli se základním vzděláním prostě nepočítá. Zase budeme přechodně porušovat zákony jako za covidu a udělovat další výjimky?

Ale nemějte strach. Jan Zeman z neziskové společnosti EDUin opět zná řešení: „Nekvalifikovaný ukrajinský personál ve školách, jednotné (přijímací) zkoušky v ukrajinštině nebo letní prázdniny ve znamení vzdělávání všech učitelů pro práci s ukrajinskými žáky…“ Slovo odborníka zaznělo. Amen! Jak snadno se aktivista vžil do role Boha, který rozhoduje o jiných. Slušný člověk by se alespoň učitelů zeptal, zdali se ve svém volnu chtějí „vzdělávat“. Mimochodem – co by mělo být náplní tohoto „vzdělávání“?

Podle jakého vzdělávacího programu budou ukrajinští učitelé učit?

Připusťme, že „nekvalifikovaný ukrajinský personál“ (jen cituji experta) do našich škol opravdu nastoupí. Podle jakého učebního programu budou ukrajinské děti učit? Jsou tři možnosti:

Budou učit podle vzdělávacího programu školy, na níž budou působit. Vzhledem k tomu, že nemusí umět česky, mám jisté pochybnosti, zda si jej vůbec dokážou přečíst. Takže tudy cesta asi nevede.

V souladu s Rámcovým vzdělávacím programem (RVP) je možné ve výjimečných případech nahradit standardní výuku výukou toho, co si žák potřebuje doplnit. Předpokládal bych, že to bude znalost českého jazyka. Ani tady si „nekvalifikovaný ukrajinský personál“ neškrtne.

Budeme-li hodně kreativní – alespoň tak jako naši poslanci, ministr školství a experti z neziskovek, pak lze z RVP dovodit, že se potřebují tito žáci učit dle ukrajinského vzdělávacího programu. Ukrajina opravdu vysílá on-line výuku pro ukrajinské děti mimo domov. Jsem zvědav, jak jim to pomůže v dalším studiu na českých školách. Ale i přes svou jízlivost považuji tuto variantu za nejvhodnější. 

Místo dokladu o vzdělání čestné prohlášení, místo testu z češtiny pohovor

Dle zákona schváleného 17. 3. 2022, označovaného „Lex Ukrajina“ se počítá s tím, že ukrajinským žákům bude u přijímacích zkoušek na střední školu umožněno skládat zkoušku z matematiky v ukrajinštině a test z češtiny nahradí ústní pohovor. Doklad o dosaženém vzdělání ukrajinští žáci dokládat nemusejí – stačí čestné prohlášení, že jim to ve škole „šlo“.

Pomíjím to, že za daných podmínek jsou ukrajinští žáci zvýhodnění oproti českým dětem – zkouška češtiny není jednoduchá. Pokud však tito žáci složí přijímací zkoušky v ukrajinštině, bude v tomto jazyce probíhat i následující studium? Doufám, že ne – žijeme v České republice. Ale teď vážně – prospěje těmto žákům, když je protlačíme ke studiu v jazyce, kterému nerozumí?

Někomu můj text může připadat příliš tvrdý, ale opravdu mám plné zuby nereálných nápadů politiků a ideologů z neziskovek. Tito lidé nerespektují nebo nejsou schopni respektovat přírodní ani společenské zákony a tím ženou svět do slepé uličky. To se týká nejen současné situace na Ukrajině, ale i greendealu, inkluze nebo ideologicky motivované elektromobility. Modlím se za mír a zdravý rozum ve světě.

 

Vložil: Stanislav Korityák