Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pokrytecký Luděk Niedermayer u střílny. Komentář Štěpána Chába

komentář 21.02.2022
Pokrytecký Luděk Niedermayer u střílny. Komentář Štěpána Chába

Foto: Se svolením Luděk Niedermayer

Popisek: Luděk Niedermayer

Vážený pane Niedermayere, tak se ke mně dostal váš komentář na facebookovém profilu, kde jste se pustil do jednoho z mých textů. S napětím jsem si ho přečetl. Pak ještě jednou. Ne že bych vašim slovům nerozuměl, jen jsem si potřeboval ověřit, že jste celý komentář k mému textu sepsal s jediným úmyslem – urazit mě, nikoliv vyvrátit bludy, které podle vás kážu. Což je, pane europoslanče, trochu zvláštní.

Ale vezměme to hezky od začátku. Mými dvěma chybami, které jste zmínil. První chybou bylo, že jsem přeparkoval dva redaktory serveru iDnes z Mnichova do Drážďan. Máte pravdu, jeli do Mnichova, do Drážďan jsem jel já, což mi do textu vložilo tuto drobnou chybu. A že je drobná? Ale jistě, protože nebylo podstatné, kam se dva redaktoři serveru iDnes dopravovali, ale jaké u toho prožívali nesnáze. Vy ty nesnáze čistě technického charakteru označujete za emoce bez znalostí a dat. Pěkně jste se k tomu postavil. Z redaktorů iDnes jste udělal hysterky. To znamená, že jste je onálepkoval a byl s tím hotov.

Druhou chybu, kterou jste v mém textu objevil a patřičně se na ní pohojil, byla má formulace minus a minus dává plus. Ano, máte pravdu, mělo tam být krát, jak jste správně poznamenal, a z toho důvodu i já usuzuju, že samotná myšlenka byla pochopena, jen jste se povozil po mých zádech pro bezvýznamné opominutí, které nebylo předmětem mého původního textu a nehrálo při argumentaci žádnou roli. Jsme lidé, splete se, navíc u takové malichernosti, každý. Obzvlášť když se soustředí na sdělení klíčové myšlenky celého textu. Člověk vznešený duchem takové zřejmé a nevýznamné opominutí přejde mlčením a věnuje se argumentaci, s kterou se rozhodl napadnout původní text a jeho klíčová tvrzení. Pokrytec se začne vozit právě na té drobné chybě, protože mu to dává pocit morální nadřazenosti. Ovšem je to jen pocit, pane Niedermayere, na to je nutné pamatovat.

 

 

Ale teď vážněji, pane Niedermayere. Máte to všechno dostatečně promyšlené? Nejsem apriori proti elektromobilitě, jen sleduji, že se start celé nynější vlny elektromobility potýká s jistými nedostatky. Zmiňujete, že elektromobil tu byl dřív než automobil se spalovacím motorem. Gratuluju, v bruselských kuloárech tohle jistě boří hitparádu v blouznivých tvrzeních, kterých je Brusel plný. Dobrá, elektromobil tu byl dříve, ale teď přijde, pane Niedermayere, zásadní otázka – tak jak to, že následující historie automobilismu byla naplněná prakticky výhradně auty se spalovacím motorem? A jak to, že vývoj elektromobilů prakticky na století a půl utichl? A prosím, nezmiňovat rarity, kdy po celou dobu, co dominovaly spalovací motory, někdo někde vyvíjel i elektromobily. Byly to jen rarity, které byly z hlediska trhu i dopravy naprosto bezvýznamné.

Pane Niedermayere, původní text byl sepsán s jediným úmyslem – otevírat otázky. Vy jste se sám chytil toho, že na něj budete reagovat, tudíž od vás očekávám odpovědi. Jednou ze zásadních je otázka financí. Kde obyčejný člověk, který měsíčně nebere půl milionu korun za propagaci bruselské politiky, vezme na elektromobil? A když už se odhodlá a vezme si na elektromobil úvěr velikosti hypotéky, kdo mu zaručí, že baterka deset let po koupi elektromobilu bude stále na stejné výkonnosti, jako když auto koupil? Spalovací automobil při řádné péči něco takového v pohodě dokáže. Dokáže to i elektromobil?

Poukázáním na odstřelení Tesly ve Finsku jsem se ptal právě na tohle. Může si dovolit obyčejný člověk koupit elektromobil, když za několik málo let (v případě Tesly osm let) mu v servisu řeknou – to si musíte koupit novou baterku, no jo, za půl milionu, to je pro běžného europoslance měsíční plat. Že tolik nemáte? No tak jděte dělat europoslance – a pane Niedermayere, to je důležitá otázka. Protože pokud se jí budete vyhýbat a budete jen ukazovat na bruselské sluníčko, které to s námi myslí tak dobře, dojdeme do stavu, kdy obyčejní lidé s obyčejným platem prostě nebudou mít peníze na nákup auta.

Dobrá, jistě unie i jednotlivé členské státy připraví nějaké pěkné dotační prostředí pro to, aby si elektromobil mohl koupit i obyčejný člověk. A teď další důležitá otázka – je tohle trh? A myslíte, že chci někomu skrze daně, které platím, kupovat auto? Že je v pořádku, aby se z daní platil nákup elektromobilů do soukromých rukou? Nezkřiví se tím trh už tak ohromně, že jej budeme moci nazvat rachitickým mrzákem? Pokud nevznikne dotační program pro nákup elektromobilů, obyčejní lidé bez europoslaneckých platů na auto mít nebudou. Pokud dotační program vznikne, křiví se tím trh a společnost bude nutně chudnout. A to výrazně, protože to, co by se mělo proinvestovat nebo nechat v kapsách daňových poplatníků, se prožere v nákupech aut. Je to stále trh? Ptám se, protože svobodný trh, nespoutaný dotacemi a nekonečnými zásahy politiky, může za prosperitu, kterou svět prožil. A takový trh právě ženeme na porážku.

Tvrdíte, že v ceně běžného paliva nejsou zahrnuty náklady, spojené s využitím fosilního paliva. Ale jděte. Míra zdanění benzinu se pohybuje kolem 50 až 60 procent z ceny benzínu. To je, troufám si tvrdit, dostatečná cena za náklady, spojené s využitím paliva, na řešení jakýchkoliv vedlejších výdajů. A pokud ne, tak nám ve vládě sedí šlendrián, který neumí vládnout ani pomocí kupeckých počtů.

Rád se optám, když už vás mám na drátě, jak bruselské politbyro řeší nedostatek elektřiny, její skokové zdražování? Jak bude řešit výpadky elektřiny? Jak bude řešit její nedostatek, když odejdeme bez náhrady od uhlí i jádra? Bez náhrady? Ale jistěže bez náhrady, protože fotovoltaika ani větrníky výkon uhelek a jádra prostě nahradit nedokážou. Co říkáte na nestabilitu sítě vinou fotovoltaiky i větrníků? Co říkáte na to, že vinou naší geografické polohy (ČR) nemáme šanci vyprodukovat tolik elektřiny, abychom pokryli denní spotřebu celé republiky, a vinou toho budeme muset elektřinu dovážet, přičemž teď ji vyvážíme? A pozor, pane Niedermayere, to mluvím o současné situaci.

Co až se z politického rozhodnutí povinně zvýší podíl elektromobilů, a na sítě tedy vznikne daleko větší nápor? To je to minus KRÁT minus rovná se plus, na které upozorňuju. V matematice pevné pravidlo, které se ale převést na reálný svět a řešení jeho problémů nedá. Pokusím se ještě jednou – část naší produkce elektřiny musíme z rozhodnutí unie zastavit (uhelné a jaderné elektrárny, já vím, jádro má výjimku, ale na jak dlouho?), to je jedno minus. Zároveň razantně zvýšíme spotřebu elektřiny zvýšením počtu elektromobilů, to je druhé minus. Unie po vynásobení doufá v to, že se pojede beze změn dál, že se dostaneme do plusových hodnot. Co když síť začne kolabovat? Nebojíte se blackoutů?

A ano, všichni se těšíme na technologický rozvoj. Možná, že za deset let budou elektromobily levnější a kvalitnější, než vozy se spalovacím motorem. A nepřeju si nic jiného. Jenže je to zatím jen zbožné přání, nikoliv jistota, že tomu tak skutečně bude. Zatím nejsou ani náznaky, že lidstvo přijde s přelomovým zdrojem elektřiny, ale ani náznaky, že by se elektromobily byť jen přiblížily spolehlivostí vozům se spalovacími motory. Pokud unie spoléhá na technologický vývoj, ba přímo technologický skok, proč prostě nepočká, až k tomu skoku dojde? Stačilo by počkat a trh sám zařídí, že se spalovací motory dostanou na smetiště naší historie.

Pane Niedermayere, nabízíte řešení, nebo fanatismus? Zkuste se, prosím, nezaujatě podívat na výše vypsané argumenty a otázky. Vím, že jsou v přímém rozporu s vaším světonázorem, ale vypsal jsem jen několik málo obav, které násilné zavádění elektromobility přináší. Ty obavy nejsou jen moje, ale mnoha a mnoha lidí, kteří vidí, že v politice Evropské unie se přestává počítat s obyčejným člověkem, který si chce klidně a spokojeně žít. Vidí, že Evropská unie začíná likvidovat svobodný trh a začíná ho nahrazovat jakousi obdobou plánované ekonomiky socialistického typu. Je od vás hezké, že jste mě ve svém komentáři na Facebooku zurážel, jen si to užijte, ale vězte, že neodpovídáte mně, ale zodpovídáte se obyvatelům České republiky. A mnozí obyvatelé České republiky mají obavy. Tak se do toho bez vzteklého urážení pusťte. Protože pokud to zase svedete na urážení mé osoby, jste pokrytec.

Napsal jste, pane Niedermayere, že můj text je e-bizár z českého internetu. Nikoliv mé psaní, ale to vaše je bizarní. A já se těším na dobu, kdy lidem dojde, že jste kovaný ideolog, který propadl mesiášskému komplexu a rozhodl se ve jménu utopie a při 'záchraně světa' zlikvidovat svobodu a možnosti života. Lidem to dojde. 

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb