Elektromobilem hurá do středověku. Komentář Štěpána Chába
komentář
10.01.2022
Foto: Pixabay
Popisek: Nabíječka pro elektromobil
Redaktoři iDnes vyrazili na nákupy do Drážďan. A aby reportáž nebyla o tom, jestli mají v Drážďanech levnější kečup než v Praze, osedlali si elekromobil a podali o svých zkušenostech zprávu. Elektromobil zdvojnásobil délku jejich cesty a během jízdy jim byla zima. Hodnocení z jejich rukou? Unie se vydala špatnou cestou. Ale co když se Evropská unie do své demagogie zamilovala tak, že neustoupí?
Cesta z Prahy do Drážďan, kdy redaktoři stáli hodinu a půl u nabíječky a výkon jejich auta se v zimě srazil na polovinu, je brnkačka proti Finovi, který odvezl svůj elektromobil Tesla na opravu. Pár měsíců po skončení záruční doby mu začala haprovat baterka. V servisu mu oznámili, že si má připravit v přepočtu půl milionu korun na výměnu celé baterie.
A tak se milý Fin rozhodl udělat s Teslou krátký proces. Do sedadla řidiče umístil papundekl s fotografií Elona Muska (majitel společnosti Tesla), nacpal auto dynamitem a Teslu i s Muskem vyhodil do povětří. Hezká odpověď na nefunkční zmetek. Na webu Elektrické vozy o tom podali zprávu. V závěru textu napsali kouzelnou větu: „Také specialisté na opravy Tesly z kanálu Rich Rebuilts měli několikrát takové potíže, že Teslu Model S raději přestavěli na spalovací automobil.“
V tomto ohledu lze poukázat na ekologickou udržitelnost takového vozu. Budou za padesát let veteránské jízdy s elektromobily? A jak budou vypadat? Budou tam všichni chodit pěšky a ukazovat fotky aut, která už jim dávno dosloužila? Auto se spalovacím motorem si nadšenec může udržovat v perfektním a pojízdném stavu desítky let. Elektroauto? Stačí, aby trochu mrzlo, a máte po ptákách.
Hospodářské noviny informují, že na podporu elektromobility v České republice pošle Evropská unie na období 2021 až 2027 34,2 miliardy korun, vytažených z kapes daňových poplatníků. Průmysl s dynamitem začne vzkvétat, můžeme podotknout. A lidé zmagořili, v rámci programu zelená úsporám žádají masivně o dotace na zavádění domácích nabíječek pro elektroauta. A to i když žádné nevlastní a ani se vlastnit nechystají. Z pozice běžných lidí je to vlastně moudré. Unie tlačí na elektromobilitu, jako kdyby na ní záležela spása celého světa, a je tedy možné, že onen rok 2035, kdy má politickým rozhodnutím definitivně skončit výroba spalovacích motorů, skutečně proběhne podle plánů.
Jenže když se podíváme na tržní mechanismy, přestává podpora elektromobility dávat smysl. Elektromobily jsou drahé, mají poloviční dojezd, komfort takové mobility je pochybný, ekologická udržitelnost jakbysmet, cena i stabilita elektrické energie je s přechodem na obnovitelné zdroje velmi nejistá. Něco takového by přes trh prostě neprošlo. Prošlo by to jen přes řízenou podporu státních struktur, která se prostě podobá bolševickému 'poručíme větru dešti'. Neporučíme, jen stejně jako bolševik ukazujeme svoji zpupnost.
Začíná mi připadat, že přechod na ekopolitiku vypočítal nějaký matematik s tunelovým viděním světa, který si řekl – minus a minus rovná se v matematice plus – ale nevšiml si, že matematické pravidlo neplatí na reálný život. Dobrá, dejme tomu, že to unie myslí dobře. A určitě to dobře (s některými) i myslí. Co když, v což snad i doufáme, přijde nová technologie, která by všechno převrátila hlavou vzhůru? Nějaká stabilní a zároveň levná? Nepostaví se proti ní unie, když veškerou svou budoucnost a rozpočty všech unijních zemí vsadila na elektřinu? Protože ohromné investice, které se teď lijí do elektromibility i do obnovitelných zdrojů elektřiny, předpokládají, že za desítky let se pojede neustále podle současných standardů a že ve výhledu nejméně padesáti let není žádný technologický vývoj. Ale co když je, ale unie ho začne vinou své fanatičnosti potlačovat? Protože do své politiky energetiky už nalila biliony a biliony. Vše z kapes daňových poplatníků, samozřejmě.
Vložil: Štěpán Cháb