Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kolik podob máš, tolikrát jsi stromečkem aneb Vážně i nevážně o školních Vánocích. Pojďme hovořit o školství s učitelem

26.12.2021
Kolik podob máš, tolikrát jsi stromečkem aneb Vážně i nevážně o školních Vánocích. Pojďme hovořit o školství s učitelem

Foto: Se svolením Stanislav Korityák

Popisek: Jeden z povedených stromečků

„Jako většina lidí s výtvarným vzděláním jsem poměrně skeptický k lidové tvořivosti. Ta sice přináší mnoha lidem radost, ale nelze ji považovat za umění. Jednoduše protože podstatou umění je originální myšlenka – nápad, který rukodělným pracím chybí. Je důležité uvědomit si, že hovořím o myšlence, nikoliv o individuálnosti pojetí, které pramení z osobních nepřesností, tomu se říká rukopis. Nelze prostě tvrdit, že umělci jsme všichni, protože každý z nás to ‚zmastí po svém‘,“ píše milovický učitel Stanislav Korityák, který se ze ‚svého‘ pátku díky vánočním svátkům přesunul až na neděli. Téma je ale, jak se na Štěpána hodí, ryze vánoční. A pan Korityák pokračuje…

To je také jeden z důvodů, proč v současnosti neučím výtvarnou výchovu, i když jsem ji vystudoval. Dobře učit výtvarku je neskutečně těžké. Učitel musí nalézt rovnováhu mezi řemeslem (technikou kresby, malby atd.), myšlenkou – nápady či asociacemi žáka a objevováním – děti poznávají nejen své schopnosti, ale také díla starých mistrů, experimentují atd. Pozorovali jste někdy údiv dítěte, když podložilo pod papír minci, a pak ji ‚přečmáralo‘ tužkou? To je právě to dětské objevování. Pokud někdo umí DOBŘE učit výtvarnou výchovu, může děti naučit nejen hezky kreslit, malovat či modelovat, ale především pochopit sebe, vidět krásu a samostatně myslet. Já bohužel k těmto mistrům oboru nepatřím. Proto se raději věnuji výuce cizích jazyků a jednou týdně psaní úvah.

O to víc jsem byl překvapen, když vedení naší školy vyhlásilo soutěž tříd o nejoriginálnější vánoční stromeček. Práce žáků vysoce překonaly jakákoliv má očekávání. Nejenže byly stromečky precizně zpracované, ale také měly originální myšlenky. V některých případech se dokonce vztahovaly k našim historickým tradicím. Konec řečí, pojďme se na práce žáků ZŠ TGM v Milovicích podívat! Podotýkám, že jediná moje zásluha je, že jsem práce nafotil a okomentoval. Za vše ostatní mohou žáci naší školy a mí kolegové. 

Řád

Řád ke škole patří od nepaměti. Nejen jako školní řád, který určuje pravidla chování žáků a chod školy. Můžeme jej chápat také jako systém, vzájemnou provázanost věcí, jako pořádek. To je přesně to, co současnému školství chybí. Všimněte si, kolik je těch, kdo mluví do fungování škol: Ministerstvo školství, rodiče, obce, kraje, neziskovky, školní inspekce, bezpečnostní technici, hygienici… říká se tomu participace. Těch, kteří dávají dobré rady, je mnoho. Ale je nutné si uvědomit, že i v autě je řidič jenom jeden. Jak daleko by dojel autobus, kdyby na jeho řízení ‚participovali‘ všichni cestující? Možná by školám prospělo, kdyby jim stát zajistil veškerý technický provoz (účetnictví, údržba budov…) a ředitelé by se věnovali výhradně řízení výuky, přičemž by skládali účty pouze České školní inspekci.

 

 

Císařovy nové šaty

Neviditelný stromeček je variací na známou pohádku Císařovy nové šaty. Toto téma je v dnešní době obzvláště aktuální. Zavádíme ‚moderní metody výuky‘, žáci získávají klíčové kompetence a ve skutečnosti toho dokážou udělat čím dál tím méně. Obdobné je to s inkluzí. Už jste viděli nějaké dítě, u kterého by na základě ‚nápravných opatření‘ skutečně došlo k nápravě? Já ne. Spíš v důsledku úlev dochází k zhoršení jeho problému. Vždycky se musím smát, když mi z poradny přijde doporučení posadit žáka do první lavice. Dámy a pánové z poraden by si aspoň mohli spočítat, že míst v prvních lavicích je maximálně šest a že nemáme jen VIP děti s papírem, ale také děti, které zezadu nevidí. Je na čase otevřeně říci, že je král nahý. Alespoň ve školství.

 

 

Duchovní stromeček

Strom jako duch – geniální myšlenka. Ducha můžeme chápat v mnoha významech – strašidlo, biblické pojetí, případně vnitřní hodnota myšlenky. Bohužel k duchovním hodnotám se současné školství nedokáže ani přiblížit. Je to potřeba, ale jak to zajistit, zatím nevím. Má někdo z vás nápad? Pokud ano, napište mi!

 

 

Money tree

Peníze nejsou vše, ale jsou potřeba. Platí to v životě i ve škole. Představa, že dojde k zvýšení kvality vzdělávání pumpováním peněz do škol, je mylná. Je potřeba nalákat vyzrálé vzdělané lidi s vizí.

 

 

Spirála času

Někdy se říká, že se pohybujeme v kruhu, ale přesnější je přirovnání ke spirále. Funguje tak svět i uspořádání učiva ve vzdělávacích programech. S učivem se žák nesetkává jen jednou, ale opakovaně v určitých cyklech - většinou v spirálovém uspořádání. Při každém otočení o 360 stupňů si učivo zopakuje a trochu prohloubí.

 

 

Poločas rozpadu

Pomalý rozklad českého školství začal hned po převratu v roce 1989. Začalo to ‚Prohlášením ze Salamanky‘ (1994) – už tehdy jsme se zavázali k inkluzi. Potom byla zavedena víceletá gymnázia, která ze škol odsála šikovné žáky, a v důsledku toho se základní školy změnily v ‚zbytkové školy‘. Další pokles výsledků českých žáků v mezinárodním srovnání nastal po zavedení RVP (Rámcových vzdělávacích programů). Tehdy si každá škola musela vytvořit svůj vlastní ‚Školní vzdělávací program‘. Následovala inkluze a předpokládám, že k úplnému rozkladu vzdělávacího systému dojde po realizaci Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. To je poločas rozpadu českého školství.

 

 

Ruce a práce

Dnešní pedagogika se snaží děti uchránit jakékoliv práce – především fyzické. To je ale špatně. Práce v rodině by měla být rozdělena nejen proto, aby děti něco uměly a něco vykonaly, ale také proto, aby rodiče získali čas, v kterém by se svým dětem mohli věnovat.

 

 

Řetěz 

Říká se, že řetěz je tak silný, jak silný je jeho nejslabší článek. V případě rodin tím nejslabším článkem bývají děti. Možná proto mnohé firmy podporují neziskovky, které prosazují do škol pedagogiku, jež klade děti na první místo. Děti jsou totiž nejlepší zákazníci, mají nejméně životních zkušeností, neznají hodnotu peněz, často neumí počítat a rodiče jim koupí, ‚co jim na očích vidí‘. Víte, že o 80 % nákupů rozhodují právě děti?

 

 

Schody do nebe

Nebo může tento stromeček symbolizovat také cestu vzhůru. Také bychom žáky měli dovést co nejvýš. Doufejme, že se nám to povede.

 

 

Přeji všem – rodičům, žákům, učitelům i čtenářům veselé Vánoce a bohatého Ježíška!

 

Vložil: Stanislav Korityák