Na vlně Voskovce a Wericha. Ženy okouzloval intelektem, říct NE se ale styděl. Tajnosti slavných
21.07.2021
Foto: Česká televize
Popisek: Milan Lasica v hudebním televizním pořadu Dvaja v lunaparku
VIDEO Vzpomínáte na sexy mozek, z kterého měl celý národ legraci? Věřte-nevěřte, v životě tu a tam opravdu existuje. Jedinečný slovenský mistr umírněné ironie toho byl důkazem. Dokonce vyfoukl obletovanou krásku Abrhámovi.
Začínal psaním autorských dialogů a scének pro sebe a svého partnera Júlia Satinského a jeho velkými vzory byli Jiří Voskovec, Jan Werich a Miroslav Horníček. Populární slovenský dramatik, prozaik, textař, herec, režisér, humorista a moderátor Milan Lasica se stal legendou a jeho jedinečný humor a satira provázely několik generací. Přestože svého kamaráda a kolegu Satinského navždy ztratil už v roce 2002, jel navzdory přibývajícímu věku stále na plný plyn. A pak v neděli večer dozpíval poslední písničku, a zatímco publikum nadšeně děkovalo za mimořádný kulturní zážitek potleskem vestoje, náhle se zhroutil a na přímo na pódiu odešel navždy.
V jídelním voze:
V stopách V+W
Narodil se 3. února 1940 ve Zvolenu do rodiny bankovního úředníka, brzy se ale přestěhovali do Bratislavy, kde pak Milan prožil většinu života. Po maturitě na gymnáziu se rozhodl pro studium dramaturgie a divadelní vědy na Vysoké škole múzických umění (VŠMU), které dokončil v roce 1962. Už během studií odstartoval autorskou spolupráci s Júliem Satinským. Když byl Milan jako student na zájezdu v Praze, divadlo ABC právě hrálo slavnou Těžkou Barboru s Janem Werichem a Miroslavem Horníčkem. Chodil prý na ni denně a mimořádný zážitek ho tak inspiroval, že se Satinským navázali svým přístupem k humoru právě na legendární dvojici Voskovec-Werich. V letech 1959-1960 předváděli své autorské dialogy na tzv. Mládežnických dopoledních v kabaretu Tatra revue. Divákům nabídli originální projev i texty, v nichž banální životní situace posouvali do absurdní polohy. Od roku 1964 Lasica pracoval jako dramaturg bratislavského studia Československé televize a dvojice L+S se začala objevovat na obrazovce, mimo jiné ve Večerech pro dva z roku 1964 či Silvester na Dunaji v roce 1966.
Telefon:
Slovenská stopka
V roce 1967 začal působit v bratislavském Divadle na Korze, kde se dvojice Lasica-Satinský vyprofilovala jako komediálně-kabaretní duo. K jejich nejúspěšnějším představením patřila hra z roku 1968 Čekání na Godota, v níž reagovali na invazi ‘spřátelených vojsk‘ v srpnu 1968. Po nástupu normalizace bylo v roce 1970 Divadlo na Korze zavřeno a Lasica se Satinským dostali na Slovensku zákaz umělecké činnosti, a tak odešli do Čech a v sezóně 1970/71 působili v divadle Večerní Brno. Po návratu na Slovensko účinkovali na bratislavské Nové scéně, na televizní obrazovce se ale znovu objevili teprve v roce 1977 v populárním silvestrovském programu, který uváděl Vladimír Menšík.
C'est si bon:
Fešák Abrhám ostrouhal
Poprvé se Lasica oženil ve dvaadvaceti letech. Objektem jeho touhy se stala o rok mladší slovenská zpěvačka, herečka a moderátorka Zora Kolínská, atraktivní brunetka, na kterou si brousil zuby nejeden frajer. Mimo jiné i herec Josef Abrhám, který v té době právě studoval v Bratislavě. Nakonec ale neuspěl, ze sedla ho vyhodil o rok mladší Lasica, který se mu sotva mohl vzhledem a elegancí vyrovnat. Nakonec se ale ukázalo, že je vyzbrojen mnohem účinnější zbraní. „Velmi ji chtěl, byl do ní zamilovaný. Ze začátku Zora nejevila velký zájem, ale jeho dvoření přijímala. Byl natolik vytrvalý, že ji nakonec přesvědčil svým intelektem, kterého si na něm považovala především,“ prozradil před časem serveru čas.sk její bratr Ctibor, který dělal populárnímu satirickému duu Lasica-Satinský jednu dobu manažera. O rok mladší Zora řekla Milanovi ano v den své promoce na bratislavské VŠMU, přestože se prý Lasica cítil na ženění ještě příliš mladý. Zároveň mu ale připadalo neslušné ze vztahu se vyvléknout. „Vlastně jsem se nechtěl ženit, ale styděl jsem se to říct,“ prozradil. Nakonec spolu vydrželi deset let, manželství ale zůstalo bezdětné. V knize rozhovorů Všechno o mém otci, které s ním vedla jeho dcera, se nechal slyšet, že tenkrát děti ještě nechtěl. „Ona by asi chtěla, ale nejsem si jistý,“ dodal. Podle Ctibora si ale Zora děti přála, jenže až po třicítce.
Keď som išiel na drevo:
Neherec před kamerou
Přestože herectví nevystudoval, debutoval před filmovou kamerou už v roce 1961 jako Farkaš v psychologickém dramatu Jána Lacka Vždy možno začať, v televizní inscenaci si poprvé zahrál o pět let později pana domácího Dr. Mikuláše Hontyho v komedii režiséra Jána Roháče Gigliho árie. Postupně vytvořil zhruba dvě stovky různých postav, častěji než s filmem ale spolupracoval s televizí a neminula ho ani dlouhá řada seriálů. Mimo jiné si zahrál například Bohouše Fischera v komedii Dušana Kleina Vážení přátelé, ano, profesora ve válečné hořké komedii Jiřího Menzela Obsluhoval jsem anglického krále, doktora Vlacha v úspěšné minisérii Saturnin, kterou natočil podle stejnojmenného humoristického románu Zdeňka Jirotky Jiří Věrčák, či celníka v pohádkové komedii Oldřicha Lipského Tři veteráni. Se Satinským si zahrál například ve filmech Srdečný pozdrav ze zeměkoule a Nekonečná – nevystupovat. Jednou z jeho posledních filmových postav se stal děda Achberger v historické hořké komedii Juraje Nvoty Jak jsme hráli čáru, v níž byla jeho partnerkou Libuše Šafránková.
(Pokračování v pátek 23. července)

Vložil: Adina Janovská