Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ten vespod drží toho nahoře, ten nahoře pod sebe kálí. To by mohlo být minulostí. Komentář Štěpána Chába

komentář 21.07.2021
Ten vespod drží toho nahoře, ten nahoře pod sebe kálí. To by mohlo být minulostí. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Korporát a jeho městská džungle mrakodrapů. Teď už se může tvořit (a bohatnout) i z vesnice

Dokážete si představit strukturu takové nějaké pěkné nadnárodní korporace? Obří organismus, v kterém jednotlivec nemá prakticky význam a ani slovo, kde protlačit inovaci je téměř nemožné, protože ten nános lidí, kteří by se inovací museli zabývat, kteří by ji museli projednat, analyzovat, schvalovat, těch je tolik, že jednoho přejde chuť cokoliv navrhovat.

Brainstorming v korporaci je jen sedánka u kafe, protože nápady stejně většinou padnou pod stůl, kde si jich nikdo nebude všímat. Nadšení a elán je v tahu, nahradila je impotentní profesionalita. A pokud s návrhem přijde obyčejný ‘dělník‘ korporace, který nemá styky v manažerských pozicích, často se ani neprotluče k těm správným dveřím. Korporace v době internetu jsou instituce zkostnatělé, neohebné a ve výsledku začnou být i neschopné. Tudíž o to více agresivní v lobbování a snahách prosazovat svůj byznys za pomoci nekalých praktik. Tradiční korporace stojí na principu pyramidy. Ten vespod drží toho nahoře, ten nahoře pod sebe kálí.

Internet dal lidem možnosti řešit věci jinak. Namísto toho, aby se domáhal člověk pozornosti u arogantního manažera, jde na trh s inovací sám. A to v podobě startupu. Pokud je jeho nápad nosný, vyváží jej ty odvážnější, novodobé korporace, zlatem. A to ať už tak, že jeho nápad koupí. Nebo tak, že jej využijí pro svůj další byznys. A v době internetu se inovátor nemusí omezovat lokalitou. Žijete v České republice? Nevadí, trh můžete ovládnout skutečně celosvětově třeba i z Přerova. S internetem u ruky přece žijete na celém světě. Nejen v Přerově.

A takových startupů je nesmírné množství. Vybudováné na koleni, nabídnuté, koupené nebo využité. Uveďme si několik příkladů: ySoft – moravská internetová firma – nápad, koncept, odvaha, vybudování služby a zástupy zákazníků za dveřmi. ySoft nyní z Moravy podniká po celém světě. A vznikl z ničeho. Jen z nápadu, touhy prorazit a z nadšení. Česká firma OpenSurvey operující na mezinárodní bázi se narodila jako startup. Esonic specializující se na automatizaci – startup. A mnoho, mnoho dalších. Vždyť i ti největší z nynějších gigantů vznikli jako startupy. Google, Twitter, YouTube, eBay. Vznikli na koleně, za minimálních nebo žádných počátečních investic. Vše postaveno na nápadu, nadšení a vytrvalosti. Takže – každý může být inovátorem. Klacky nikomu nikdo pod nohy nehází. Vždyť i taková Alza, Mall, Rohlík nebo Zásilkovna stály na dobrém nápadu a kuráži nápad rozjet. Ne se spokojit s údělem a konstatováním, že nic nejde. Jde, jen tomu narvat energii.

Přičemž novodobé nebo alespoň inovativně uvažující korporace opouštějí systém pyramidového členění a stávají se více, dalo by se říci, horizontálními. Hledají partnery, nikoliv zaměstnance. Partnery, s kterými budou moci sdílet své vize, svůj směr byznysu a ve výsledku i své výdělky. To znamená, že se navzájem oba obohatí, aniž by jeden z nich tratil. To je podnikání budoucnosti. Vzájemná a všudypřítomná kooperace jedněch s druhými. Nikoliv umělé, ale živelné přerozdělování obchodních úspěchů.

A ve výsledku začíná být mnohem efektivnější, i z pohledu korporace, investovat do startupu, než prosadit inovaci ve vlastním mechanismu zdlouhavého analyzování a schvalování a byrokracie vůbec. A mnohé korporace již nyní mají ve svém mocném organismu oddělení, které vyhledává nadějné startupy. Nebo si bohatě přeplácí vlastní inovační oddělení. Ostatní korporace, ty, které upadnou dříve či později v zapomnění, prosazují svou politiku skrze lobby, úplatky, vyhrůžky a potápění konkurence.

Pokud přijdete sami s inovací, nebudete se muset koupat ve zdlouhavé propagaci a nabídce. Pro startupy fungují zavedené soutěže, festivaly, magazíny (Startup Harvest, Vizionáři, Best of X, Venture Days a další). Nebo je tu možnost zahájit svůj startup za pomoci crowdfundingu. Tedy přes systémy přímé podpory lidí (Kickstarter, Indiegogo v zahraničí a v České republice Startovač, HitHit). Za pomoci crowdfundingové podpory mohla vzniknout například již nyní legendární počítačová hra Dana Vávry Kingdom Come. Z toho lze usuzovat, že je možné přijít skutečně s čímkoliv, a pokud bude zájem, najdou se i investoři a nápad jde do světa a začne budovat budoucnost.

Se změnou strategie některých korporací tak přichází na scénu i změna v chápání práce pro jednotlivce. Přestanou se, jako bylo doposud zvykem, upřednostňovat převzdělaní lidé z vysokých škol, ale lidé s nápady, s inovacemi, lidé s nadšením a nadáním, které škola zpravidla využít a rozvinout příliš neumí. Výhodou je rozhodně orientace v IT. Tam je pro všechny nesmírný potenciál a možnosti, jak uspět. Protože virtuální prostor je doposud relativně mladý a čeká stále na spoustu svých objevitelů a průkopníků. Stejně jako dřívější svět čekal na svého Marca Pola, Kryštofa Kolumba nebo Járu Cimrmana. Možnosti tu jsou. A je jich nesmírné množství. Máte-li doma dítě, kterému hledáte budoucnost, hledejte mu ji s ohledem na právě takovou budoucnost.

Neustále píšu o nesnázích a bourání do zdi. Tímto jsem si splnil svou pětiletou kvótu na jeden pozitivní a nadějný text. Tak.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb