Ten vespod drží toho nahoře, ten nahoře pod sebe kálí. To by mohlo být minulostí. Komentář Štěpána Chába
komentář
21.07.2021
Foto: Pixabay
Popisek: Korporát a jeho městská džungle mrakodrapů. Teď už se může tvořit (a bohatnout) i z vesnice
Dokážete si představit strukturu takové nějaké pěkné nadnárodní korporace? Obří organismus, v kterém jednotlivec nemá prakticky význam a ani slovo, kde protlačit inovaci je téměř nemožné, protože ten nános lidí, kteří by se inovací museli zabývat, kteří by ji museli projednat, analyzovat, schvalovat, těch je tolik, že jednoho přejde chuť cokoliv navrhovat.
Brainstorming v korporaci je jen sedánka u kafe, protože nápady stejně většinou padnou pod stůl, kde si jich nikdo nebude všímat. Nadšení a elán je v tahu, nahradila je impotentní profesionalita. A pokud s návrhem přijde obyčejný ‘dělník‘ korporace, který nemá styky v manažerských pozicích, často se ani neprotluče k těm správným dveřím. Korporace v době internetu jsou instituce zkostnatělé, neohebné a ve výsledku začnou být i neschopné. Tudíž o to více agresivní v lobbování a snahách prosazovat svůj byznys za pomoci nekalých praktik. Tradiční korporace stojí na principu pyramidy. Ten vespod drží toho nahoře, ten nahoře pod sebe kálí.
Internet dal lidem možnosti řešit věci jinak. Namísto toho, aby se domáhal člověk pozornosti u arogantního manažera, jde na trh s inovací sám. A to v podobě startupu. Pokud je jeho nápad nosný, vyváží jej ty odvážnější, novodobé korporace, zlatem. A to ať už tak, že jeho nápad koupí. Nebo tak, že jej využijí pro svůj další byznys. A v době internetu se inovátor nemusí omezovat lokalitou. Žijete v České republice? Nevadí, trh můžete ovládnout skutečně celosvětově třeba i z Přerova. S internetem u ruky přece žijete na celém světě. Nejen v Přerově.
A takových startupů je nesmírné množství. Vybudováné na koleni, nabídnuté, koupené nebo využité. Uveďme si několik příkladů: ySoft – moravská internetová firma – nápad, koncept, odvaha, vybudování služby a zástupy zákazníků za dveřmi. ySoft nyní z Moravy podniká po celém světě. A vznikl z ničeho. Jen z nápadu, touhy prorazit a z nadšení. Česká firma OpenSurvey operující na mezinárodní bázi se narodila jako startup. Esonic specializující se na automatizaci – startup. A mnoho, mnoho dalších. Vždyť i ti největší z nynějších gigantů vznikli jako startupy. Google, Twitter, YouTube, eBay. Vznikli na koleně, za minimálních nebo žádných počátečních investic. Vše postaveno na nápadu, nadšení a vytrvalosti. Takže – každý může být inovátorem. Klacky nikomu nikdo pod nohy nehází. Vždyť i taková Alza, Mall, Rohlík nebo Zásilkovna stály na dobrém nápadu a kuráži nápad rozjet. Ne se spokojit s údělem a konstatováním, že nic nejde. Jde, jen tomu narvat energii.
Přičemž novodobé nebo alespoň inovativně uvažující korporace opouštějí systém pyramidového členění a stávají se více, dalo by se říci, horizontálními. Hledají partnery, nikoliv zaměstnance. Partnery, s kterými budou moci sdílet své vize, svůj směr byznysu a ve výsledku i své výdělky. To znamená, že se navzájem oba obohatí, aniž by jeden z nich tratil. To je podnikání budoucnosti. Vzájemná a všudypřítomná kooperace jedněch s druhými. Nikoliv umělé, ale živelné přerozdělování obchodních úspěchů.
A ve výsledku začíná být mnohem efektivnější, i z pohledu korporace, investovat do startupu, než prosadit inovaci ve vlastním mechanismu zdlouhavého analyzování a schvalování a byrokracie vůbec. A mnohé korporace již nyní mají ve svém mocném organismu oddělení, které vyhledává nadějné startupy. Nebo si bohatě přeplácí vlastní inovační oddělení. Ostatní korporace, ty, které upadnou dříve či později v zapomnění, prosazují svou politiku skrze lobby, úplatky, vyhrůžky a potápění konkurence.
Pokud přijdete sami s inovací, nebudete se muset koupat ve zdlouhavé propagaci a nabídce. Pro startupy fungují zavedené soutěže, festivaly, magazíny (Startup Harvest, Vizionáři, Best of X, Venture Days a další). Nebo je tu možnost zahájit svůj startup za pomoci crowdfundingu. Tedy přes systémy přímé podpory lidí (Kickstarter, Indiegogo v zahraničí a v České republice Startovač, HitHit). Za pomoci crowdfundingové podpory mohla vzniknout například již nyní legendární počítačová hra Dana Vávry Kingdom Come. Z toho lze usuzovat, že je možné přijít skutečně s čímkoliv, a pokud bude zájem, najdou se i investoři a nápad jde do světa a začne budovat budoucnost.
Se změnou strategie některých korporací tak přichází na scénu i změna v chápání práce pro jednotlivce. Přestanou se, jako bylo doposud zvykem, upřednostňovat převzdělaní lidé z vysokých škol, ale lidé s nápady, s inovacemi, lidé s nadšením a nadáním, které škola zpravidla využít a rozvinout příliš neumí. Výhodou je rozhodně orientace v IT. Tam je pro všechny nesmírný potenciál a možnosti, jak uspět. Protože virtuální prostor je doposud relativně mladý a čeká stále na spoustu svých objevitelů a průkopníků. Stejně jako dřívější svět čekal na svého Marca Pola, Kryštofa Kolumba nebo Járu Cimrmana. Možnosti tu jsou. A je jich nesmírné množství. Máte-li doma dítě, kterému hledáte budoucnost, hledejte mu ji s ohledem na právě takovou budoucnost.
Neustále píšu o nesnázích a bourání do zdi. Tímto jsem si splnil svou pětiletou kvótu na jeden pozitivní a nadějný text. Tak.
Vložil: Štěpán Cháb