Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak počítat procenta v rasově korektní době. Komentář Štěpána Chába

komentář 25.06.2021
Jak počítat procenta v rasově korektní době. Komentář Štěpána Chába

Foto: TV Channel 5

Popisek: Momentka ze seriálu Anna Boleynová

Britský miniseriál Anna Boleynová pojednává o britské královně z 16. století. Centrem je slabost mužů, v tomto případě krále, a síla ženy, tedy královny. Kontroverzí seriálu je skutečnost, že královnu si zahrála jamajská herečka tmavé pleti a že středověkou Británii seriál naplnil černochy na celé škále společnosti. Od šlechty, po dělníka.

Chápu úmysl tvůrců. Vytvořit ideologicky (ne)vyvážený paskvil, kterému se bude u politruků tleskat, mezi běžným lidem pak zapadne jako bolševický propagandistický film Botostroj z éry našeho budování ideologických paskvilů. Jen je škoda, že politrukům nedochází, že takhle to prostě nefunguje. Takovým způsobem se totiž buduje spíše rezignované ignorování a postupné nakrkávání. Ale čert vem celý seriál, já bych se zaměřil na mezinárodní filmovou databázi IMDb. Tam dochází ke kouzlům věru nevšedním.

Čarování s procenty

Seriál má na IMDb k dnešnímu dni hodnocení 6,9 z 10. Podle všeho je tedy silně nad průměrem. Sami diváci jej tak přece ohodnotili. Jenže když se prokliknete k jednotlivým hodnocením, dojdete ke kurióznímu zjištění. 17 572 diváků z celkového počtu 19 989 udělilo seriálu jednu hvězdičku z deseti. Tedy nejnižší možné ohodnocení. 1 660 diváků pak udělilo seriálu dvě hvězdičky z deseti. 433 diváků pak dalo seriálu tři hvězdičky z deset. To máme dohromady 19 665 tří nejnižších možných hodnocení z celkového počtu 19 989. Nejvyšší hodnocení udělilo seriálu jen 132 diváků. Přesto má seriál celkové hodnocení 6,9.

Seriál by podle běžného počítání procent skončil s hodnocením někde kolem 1,4 a začal by se vyjímat v žebříčku nejhorších seriálů na čelných místech. Ovšem filmová databáze IMDb použila inkluzivní výpočet procent, kde je nutné zahrnout do kalkulace i pojmy čistě nematematické. Rovnoprávnost, diverzita, rasa, pozitivní přínos pro uvědomělého diváka, agenda Black Lives Matter i #MeToo, aktivismus a trocha toho fanatismu. Výsledek je pak patrný. Z nejhoršího seriálu v žebříčku hodnocení se Anna Boleynová vyhoupla mezi ty nadprůměrné. Báječné. Úkol splněn a jdeme na další pětiletku. V mnohém to připomíná další krátké filmové dílo, které si s ideologicky zabarvenou matematikou také hraje.

 

Samozřejmě, že je v diváckých hodnoceních hlavně odpor k seriálovému kejklaření s historií a násilné počernošťování dějin, ale i to patří do hodnocení a postojů diváků. Podle ideologicky nezaujatých recenzí, které se věnovaly čistě hodnocení filmařiny, se jedná o seriál průměrný a nevybočující z řady.

Počty s režimem

Nedá se svítit, před třiceti lety jsme přestali počítat v matematice, za jak dlouho tři dělníci splní pětiletku. Nyní budeme přepočítávat v učebnicích pro základní školy počet černochů a homosexuálů při další pětiletce, protentokrát ideologicky nepraktické. Při předchozím režimu se alespoň počítalo, za jak dlouho rolník sklidí, tedy výpočet vlastně praktický a vycházející z reality. Nyní budeme v učebnicích přepočítávat černochy a homosexuály na demonstraci proti kapitalistické, tedy bílé, výrobě elektřiny. Dovolím si poznamenat, že jsem si na sklonku roku předplatil Netflix. Po dvou měsících jsem předplatné zhnuseně odhlásil, protože té převýchovy k lepšímu člověku tam bylo tolik, až se to nedalo vydržet.

Pliváním k lepším zítřkům

Jakmile se začne privilegovat určitá skupina lidí, začínáme si zahrávat s ohněm. Vždycky to vedlo ke krvi v ulicích. A Západ se snaží v rámci historické viny privilegovat dřívější oběti vlastní zvlčilosti. Jenže, jak už je u aktivismu zvykem, zrovnoprávnění nabere rychlost a přehoupne se na druhou stranu. Teď člověk získává ze západní rétoriky pocit, že černoch a homosexuál je víc než ti ostatní. Privilegované menšiny jsou upřednostňované, zbytek společnosti a její historie i kultura jsou poplivávané. Rovnoprávnost přece není o tom, že se na někoho začne plivat. Ale nevím, asi ano. Asi právě v tom je ta rovnoprávnost a rovnost všeobecně. Black Lives Matter. #MeToo. Plivání na všechny strany a snaha fanatickým křikem změnit společnost. Nešlo by to nějak mirumilovněji a bez plivání a křiku? Opravdu ty barikády potřebujeme naprosto u všeho? 

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb