Činely bouchají, zvonky zvoní, bubny duní, dým stoupá k nebi... S cestovatelem Milošem Beranem podvanácté do Indie
03.04.2021
Foto: Miloš Beran (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Mnoho poutníků a turistů pozoruje ceremoniál Aarti z lodí na Ganze
FOTOREPORTÁŽ Každý večer se na Dashashwamedh ghátu ve Váránasí scházejí velké davy lidí. Koná se tu totiž ohňový ceremoniál Aarti. O tom si však povíme více až za chvíli. Dashashwamedh ghát je hlavním ghátem ve Váránasí. Vznik tohoto ghátu je spojen se dvěma hinduistickými legendami.
Podle první z těchto legend stvořil ghát Brahna, aby uvítal Šivu. Dle druhé zde Brahma obětoval deset koní v průběhu rituálu, nazývaného Dasa-Ashwamedha yajna. Tento rituál byl v Indii později praktikován pro potvrzení autority krále. Kůň byl ponechán toulat se volně krajem, doprovázený válečníky. Pokud se ho nikomu po dobu jednoho roku nepodařilo zabít, byl přiveden zpět do královského sídla a zde byl obětován pro stvrzení královské moci.

Večerní ohnivý ceremoniál Aarti
Ghát se nachází blízko slavného hinduistického chrámu Kashi Vishwanath, zasvěceného bohu Šivovi. Na ghátu se nachází také další pozoruhodná stavba, nazývaná Jantar Mantar. Jantar Mantar doslovně znamená nástroje pro měření harmonie nebes. Jedná se o jednu z pěti observatoří, postavených maharadžou jménem Jai Singh II, králem Amberu, který založil město Jaipur. Jantar Mantar zde ve Váránasí byl postaven v roce 1737.

Baba Beran ze sebe smývá hříchy a očišťuje se špinavou vodou Gangy
Maharadža se hluboce zajímal o matematiku, architekturu a astronomii. Observatoře Jantar Mantar vznikly s cílem nahradit bronzové přístroje, používané pro mapování pohybu nebeských těles, mnohem většími, stabilnějšími a přesnějšími zděnými konstrukcemi. Jai Singh II navázal prostřednictvím jezuitů, působících v té době na území Indie, kontakt s řadou evropských astronomů a pozval francouzské a bavorské jezuity do svých observatoří, aby zde mohli realizovat vlastní pozorování. První zděné observatoře však byly údajně v Indii postaveny již podstatně dříve, minimálně o dvě století.

Ranní ohnivý ceremoniál Aarti
Večerní ohňový ceremoniál Aarti
Ale vraťme se k ohňovému ceremoniálu Aarti. Podobné tradiční obřady se konají na mnoha místech v Indii, a v dnešní době dokonce i v cizině. Slovo Aarti je odvozeno ze sanskrtu a má význam vnesení světla do temnoty. Světlo, jehož zdrojem je obvykle plamen, je nabízeno božstvům. Ohnivé a kouřové rituály zde provádějí hinduističtí kněží, kroužíce ve směru hodinových ručiček zapálenými bronzovými lampami, naplněnými kafrovým olejem.

Ranní Aarti nenavštěvují tak velké davy turistů
Scéna tanečníků s mohutnými svícny, doprovázených éterickou hudbou a zpěvy, vám zůstane ještě dlouho vrytá do paměti. Činely bouchají, zvonky zvoní, bubny duní, dým olejových lamp stoupá k nebi. Všichni se nechávají unést obřadní atmosférou. Po skončení obřadu je bohyní požehnáno každému jednotlivci, který se ho účastnil. Kněží i prodejci nabízejí všem účastníkům květiny, mléko a plovoucí lampy. Lidé spouští lodičky z banánových listů se zářící svíčkou po proudu Gangy.

Pohled na Váránasí z veslice je úchvatný
Baba Beran ze sebe smývá hříchy a očišťuje se špinavou vodou Gangy
Při příchodu na místo před začátkem ceremoniálu jsem hledal vhodné místo na focení a jakýsi Ind mě nabídl místo na nějakém podstavci. Jak se ukázalo, nebyla to úplná náhoda. Nabídl mi za chvíli také, že se mnou provede obřad očištění vodou Gangy. Jsem obvykle pro každé dobrodružství, tak jsem nakonec kývl. Nejprve mně namaloval znamení na čelo, omotal mě květinovými ozdobami a vzápětí jsem musel v angličtině opakovat řadu manter. Do špinavých vod Gangy jsem se naštěstí nořit nemusel, stačilo pár kapek vody z řeky na čelo. Nemusím již dodávat, že jsem nakonec musel zaplatit patřičný obnos.

Poutník
Assi ghát a ranní ohňový ceremoniál Aarti
Kromě výše zmíněného večerního ohňového ceremoniálu Aarti se koná ve Váránasí také jeho ranní obdoba. Nenavštěvují ho zdaleka tak velké davy turistů. Důvodů je několik. Není totiž tolik populární a mnoho lidí se o něm ani nedozví, koná se na Assi ghátu na nejjižnějším okraji města a začíná již za ranního rozbřesku. Brzkého vstávání jsem však nelitoval. Již projížďka na veslici za rozbřesku podél ghátů města a jeho chrámů byla nádherným zážitkem. Poutníci začínají provádět rituální koupele a ženy perou v Ganze prádlo. Město se pomalu probouzí k životu.

Sadhu
Na ghatu Assi se vlévá stejnojmenná řeka do Gangy. Také s tímto ghátem je spojena řada legend. Podle jedné z nich zde hodila bohyně Durga, známá také jako Devi či Šakti, po zabití démona do řeky meč, který se proměnil v ghát. Šakti je v hinduismu ženská kreativní síla či energie, která se aktivně podílí na existenci celého vesmíru. Pod velikým posvátným fíkovníkem zde stojí naopak velký lingam - falický symbol, který najdete ve Váránasí na mnoha místech. Jedná se o symbol abstraktní nehmotné síly Šivovy sexuální, ohnivé a kreativní tvořitelské podstaty.

Vložil: Miloš Beran