Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Obávaní sikhští bojovníci nihangové opět v plné zbroji. S cestovatelem Milošem Beranem podeváté do Indie

06.03.2021
Obávaní sikhští bojovníci nihangové opět v plné zbroji. S cestovatelem Milošem Beranem podeváté do Indie

Autor: Miloš Beran (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Rada Sarbat Khalsa

FOTOREPORTÁŽ Nedávno jsem si po opětovném zhlédnutí výborného životopisného filmu Gándhí uvědomil, jaké úžasné a hluboké příběhy se musí skrývat za zvěstmi o sikhských (nejenom) guruech. Muselo se jednat o fascinující osobnosti. Byli to, podobně jako Gándhí, často skuteční sociální reformátoři s velkou duchovní silou a reputací. Sikhové museli začít svou víru bránit s mečem v ruce. Postupem času se z nich stali výborní, a hlavně oddaní válečníci.

Boj o přežití sikhy pronásledoval dlouhou dobu. Hlavní militarizace sikhské komunity proběhla v době Guru Hargobinda (1595-1644), kdy sikhská komunita musela čelit velkému vnějšímu tlaku.  Nějakou dobu potom žili Sikhové v relativní stabilitě až do příchodu mogulského císaře Aurangzeba, který zajal a nechal popravit 9. gurua Tegha Bahadura v roce 1675. Dne 13. dubna 1699 svolal 10. guru Gobind Singh svůj lid do malé vesničky Anandpur Sáhib, ležící v indickém státě Paňdžáb, v rámci sikhského festivalu doby úrody Vaisakhi.

 

Modrá barva symbolizuje odvahu a patriotismus

Modrá barva symbolizuje odvahu a patriotismus

Guru předstoupil před davy se vztyčeným mečem a prohlásil, že každému velkému činu musí předcházet stejně velká oběť. Požádal, aby každý, kdo je ochoten zemřít pro svoji víru, předstoupil. Ale byl to test. Podle tradice mělo těchto 'pět milovaných' vypít připravený nápoj nesmrtelnosti, který pro ně guru připravil, a potvrdit tím postoj k bratrství khalsy. Dobrovolníci přísahali ve víru v jednoho boha a v rovnost před bohem bez ohledu na kastu a náboženství. Po vypití nápoje, amritu, také přijali nové jméno, aby byli jako příslušníci sikhismu rozeznatelní od hinduistů. Muži, kteří vstoupili do khalsy, získali jméno Singh (lev) a ženy Kaur (princezna). Do té doby guru Góvind Rái přijal jméno Góvind Singh.  Guru svým členům předepsal také jistá pravidla, která je budou charakterizovat zvnějšku. Takto vznikla sikhská armáda Khalsa.

 

Žlutá barva symbolizuje oběť

Žlutá barva symbolizuje oběť

Když jsem se potuloval kolem Zlatého chrámu před svátkem Diválí, potkával jsem mnoho vousatých mužů se zbraněmi v typických modrých rouchách a s modrožlutě zbarvenými, často obřími  turbany. Teprve nedávno, při přípravě tohoto článku, se mi podařilo objevit něco o jejich historii. Jedná se o součást Khalsy, která je nazývávána Nihang nebo také Akali (nesmrtelní), jejíž počátky spadají pravděpodobně již do doby Guru Hargobinda. Právě Nihangové se proslavili v mnoha bitvách, kdy byli schopni odolávat velkým přesilám protivníka. Tvořili údajně nepravidelné gerilové jednotky Khalsy.

 

Turban sloužil také jako přilba

Turban sloužil také jako přilba

Na snímcích vidíte členy skupiny Nihang v tradiční ústroji Khalsa Swarupa a zbroji. Pro tyto válečníky byly typické právě jejich vysoké turbany, kam vkládali ï některé zbraně, trojzubce  a čakramy, což jsou zbraně v podobě házecích kovových kruhů.  V dnešní době v nich nosí Nihangové miniatury pěti tradičních zbraní – čakran, meč khanda, meč kirpan, dýku karud a šíp. Přestože mají některé specifické zvyky, těší se u Sikhů velké autoritě. Žlutá barva symbolizuje oběť, zatímco modrá odvahu a patriotismus. Některé skupiny Nihangů konzumují nápoj shaheedi degh, který kromě mandlí, nedrceného černého pepře, hřebíčku, kardamomu a melounových semen obsahuje také listy konopí a používal se také v bitvách.

 

Sikhský turban může vážit i několik desítek kilogramů

Sikhský turban může vážit i několik desítek kilogramů

Po dlouhou dobu spravovali Zlatý chrám a považovali se vždy za nezávislé na jiných sikhských vládcích. Pořádají velké rady Sarbat Khalsa, jejichž výsledkem je společné prohlášení.  Později je britské úřady nahradily jmenovaným správcem chrámu.  Je zajímavé, že se někteří Nihangové zapojili i do bojů proti sikhským teroristům v rámci operace Modrá hvězda v roce 1984. V současné době tvoří Nihangové malou komunitu. Jedná se asi o tucet skupin s vlastním vůdcem jathedarem. Prominentními skupinami jsou Budha Dal a Taruna Dal s velmi volnou organizací.

 

Sikhské princezny Kaur

Sikhské princezny Kaur

Právě nihangové byli mistry shastar vidya, umění zbraní. Jenže pokoření sikhského státu Britskou Indií v roce 1849 s dějinami bojového umění zamíchalo. Zákaz nošení zlověstných modrých turbanů byl symbolickým opatřením, nihangové byli úřady jako organizovaná sekta rozmetáváni. Zapovězeno bylo nošení zbraní, výuka a udržování shastar vidya musely zmizet do podzemí sikhských komunit. Represe ho vytěsnila na utajovaná odlehlá venkovská místa, kde tradice postupně odumírala. Místo něj nastoupila jeho moderní, mnohem měkčí forma bojového umění, zvaná gatka. Britové ji sikhům povolili jako odměnu za jejich loajalitu, kterou sikhové prokázali, když se v roce 1857 nepřidali k indickému povstání, a naopak ho kolonialistům pomáhali potlačit. Gatka byla základem výuky boje muž proti muži Britské indické armády.

 

Zlatý chrám je středobodem Sikhů

Zlatý chrám je středobodem Sikhů

Během dvou světových válek zemřelo pod britskou vlajkou 90 000 Sikhů na bojištích v Evropě, severní Africe a Tichomoří. Ve Velké Británii žijí tři až čtyři miliony sikhů. Soužití Britů se sikhy je prozatím víceméně bezproblémové, čas od času je však třeba řešit nestandardní požadavky jejich víry. Britům se to však prozatím docela daří. A tak se třeba mohli mezi strážci královských klenotů v Toweru objevit dva sikhové. Namísto huňatých čepic, které strážci britské národní gardy tradičně nosí, si mohli ponechat své turbany. Stejně tak kanadská armáda povoluje sikhům, aby si nechávali své turbany a plnovousy. Armádní nařízení dokonce určuje, jaké barvy se mohou v té které armádní složce nosit. Turbany povoluje i kanadská jízdní policie.

 

Sikhští lvi Nihangové

Sikhští lvi Nihangové

Oproti tomu větší problémy mají sikhové například v americké armádě. Dříve mohli nosit turbany, ale v osmdesátých letech armáda přijala přísnější pravidla, která regulují nošení náboženských symbolů, což může působit některým sikhům značné dilema. Největší počet sikhů stále žije v Indii. Sikhové patří k nejloajálnějším indickým občanům. Ač jde o náboženskou minoritu, jsou skutečnou páteří indického státu.  Sikhové jsou výrazně zastoupeni v indické společenské, politické i intelektuální elitě a tvoří velmi respektovanou náboženskou komunitu. 22. května 2002 se Manmohan Singh stal prvním sikhem, který usedl do křesla premiéra Indie.

(Použité zdroje ZDE a ZDE)

 

Miloš Beran

Vložil: Miloš Beran

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace