První erotický skandál způsobila krásná Židovka ve filmu českého režiséra. Zlatá klec jí ale nevoněla. Tajnosti slavných
18.11.2020
Foto: MGM
Popisek: Hedy Lamarr v muzikálovém dramatu Ziegfeld Girl, o životě tří krásek, které se staly hvězdami renomované Broadway show Ziegfeld Follies. Prohlédněte si ji důkladně. Také vám její rysy připomínají naši záhadnou Andreu Čunderlikovou, sestřičku Inu z Nemocnice na kraji města?
Říká se, že stanula před kamerou jako první úplně nahá, a rodiče jí zařídili život jako v pohádce. U stolu rozmazlené krásky se střídali Hitler s Mussolinim, zastavit ji ale nedokázali ani dobře placení hlídači despotického žárlivého manžela.
Byla považována za nejkrásnější ženu Evropy. Tajemná femme fatale byla krásná a chytrá, bohužel ale také psychicky velmi nevyrovnaná. Hvězda prvního erotického filmu, který vyvolal obrovský skandál, sice po herecké kariéře toužila od útlého mládí, jenže talentu do vínku moc nedostala. Úspěšně ho ale vyvažovala svým půvabem. Ve skutečnosti herectví nepovažovala za umění. „Kterákoli dívka může vypadat překrásně. Stačí, když bude klidně stát a tvářit se přihlouple,“ říkávala.

V roce 1931 v komedii Man braucht kein Geld; foto Bayerische Filmgesellschaft
Rozmazlený jedináček
Hedwig Eva Maria Kiesler se narodila 9. listopadu 1914 ve Vídni do velmi bohaté židovské rodiny. Otec Emil Kiesler byl ředitelem banky, matka Gertrude, rozená Lichwitz, pocházela z budapešťské aristokratické rodiny a byla koncertní pianistkou. Jako rozmazlovaný jedináček vyrůstala Hedwig v prostředí, o jakém si může většina dětí jenom nechat zdát. Měla vše, na co jen pomyslela, dostala to nejlepší vychování, měla nejlepší učitele, ovládala tři jazyky, samozřejmě chodila do baletu… Brzy bylo jasné, že je velmi inteligentní, byla samostatná, ale také svéhlavá a rodiče měli velmi brzy velké starosti, aby ji vůbec dokázali zvládnout. „Někdo by skákal nadšením, ale mě to zoufale nudilo. Hledala jsem cestu, jak ze zlaté klece uniknout,“ vzpomínala později v knize Extáze a já. „Jednou mě maminka vzala za dobré chování do kina a bylo jasno. Z minuty na minutu jsem se rozhodla, že budu herečkou!“
Ani svatba nezabrala
Rodiče její nadšení ani v nejmenším nesdíleli, nebylo jim to ale nic platné. Svých půvabů si byla Hedwig velmi dobře vědoma, takže se rozhodla z nich profitovat a ve dvanácti letech vyhrála v rakouské metropoli soutěž krásy. Bez problémů vystudovala střední školu, současně ale začala chodit do hodin herectví a na konkurzy. První malou roli dostala v šestnácti letech a o rok později už hrála ve třech filmech. A tak se doma rozhodli k ráznému kroku a našli jí ‘vhodného‘ ženicha, o třináct let starší zbrojařský průmyslník Friedrich Mandl patřil mezi tři nejbohatší Rakušany. Jenže ani zásnuby a vidina pohodlného života v luxusu nemohly Hedwigu zastavit a rozjela se do Berlína za slavným režisérem Maxem Reinhardem, který stál u zrodu kariéry Marlene Dietrich. „Hodně mě naučil a navíc mi vymyslel moje umělecké jméno Hedy Kiesler,“ prozradila. A pak přišly téměř současně dva významné okamžiky v jejím životě.

Jako sekretářka v komedii Die Blumenfrau von Lindenau,
natočené v roce 1931 na motivy divadelní hry Bruno Franka
Bouře ve sklenici vody; foto Fellner & Somlo-Film GmbH
Nahota poprvé
Dostala nabídku hlavní role ve filmu českého režiséra Gustava Machatého, syna zámožného pražského obchodníka a majitele realit. A sotva film dotočila, konala se 10. srpna 1933 ve Vídni velkolepá svatba. V romantickém erotickém dramatu Extáze si Hedy zahrála mladou manželku mnohem staršího impotentního muže, která je ve vztahu nespokojená. ‘Choulostivé‘ záběry, v nichž běží nahá lesem, koupe se, a poté skončí v náruči mladého inženýra, jsou z dnešního pohledu úplně nevinné. Film byl natočen podle poetiky němého filmu, takže erotika byla stylizovaná a na záběrech Hediny nahoty není téměř nic vidět. Navíc tvrzení, že byla první nahou ženou na filmovém plátně, není pravdivé. Prvenství totiž patří americké hvězdě němého filmu Audrey Munson, známé také jako Miss Manhattan či Americká Venuše, která se stala modelem pro patnáct newyorských soch. Ta své vnady předvedla světu už v roce 1915 ve filmu Inspiration. V českém filmu patří prvenství rodačce ze slovinské Lublaně Itě Rině ve filmu Eroticon, který natočil rovněž Gustav Machatý už v roce 1929.
Podruhé ve zlaté kleci
Extáze poprvé ukázala filmovým divákům naplno milostný akt včetně orgasmu a stala se nejslavnějším českým filmem předválečné éry. V roce 1934 na filmovém festivalu v Benátkách ale způsobila obrovský skandál. Papež Pius XI. ho okamžitě odsoudil, Mussolini zakázal jeho promítání v Itálii a Hitler v Německu. A oheň na střeše vyvolal i na zámku Schwarzenau nedaleko českých hranic, kde Hedy s manželem žila. Mandl byl bez sebe žárlivostí a utratil přímo astronomickou částku, když se snažil skoupit všechny kopie filmu i noviny a časopisy, které o něm psaly. Což se mu samozřejmě nemohlo podařit. A o herecké budoucnosti své ženy měl jasno. Bál se, že ho jako slavná filmová hvězda opustí, takže zaměstnával služebnictvo jako hlídače a svoji krásnou ženu v podstatě uzavřel do domácího vězení.

Skandální nahota v očích světa třicátých let minulého století – Eva a stavební inženýr Adam (Aribert Mog) v německé verzi erotické romance Extáze; foto Elektafilm
Kráska na útěku
Samotou Hedy netrpěla, zámek navštěvovala řada významných osobností, mimo jiné hudební skladatel a dirigent Gustav Mahler či další významný pražský rodák, spisovatel Franz Werfel. Ale také prominentní nacisté. „Na zámku se konaly večírky, kam chodil i Mussolini a Hitler. Oběma můj manžel dodával střelivo,“ vzpomínala ve svých pamětech. „Zajímavé bylo sledovat reakci Hitlera, když ve mně poznal ženu z filmu, proti němuž před lety tak bojoval. Orosil se, zčervenal, ale jinak nehnul brvou. Došlo mu, že by bylo trapné kritizovat člověka, který ho hostí a nalévá špičkovým vínem.“ Po čtyřech letech, prožitých s tvrdohlavým despotou ve zlaté kleci, nakonec Mandlova krásná žena stejně našla způsob, jak uniknout. Jednoho dne ho požádala, zda by mohla přijít k obědu se všemi svými šperky. Pak nasypala služebné do kávy prášky na spaní a v jejích šatech utekla. Mandl už ji ani diamanty, které jí daroval, nikdy nespatřil.
(Pokračování v pátek 20. listopadu)

Vložil: Adina Janovská