Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Za tragédie na železnicích prý mohou hrabiví strojvůdci, co pracují pro více firem. Jak jednoduché a jak… nefér. Kde je tedy příčina?

30.08.2020
Za tragédie na železnicích prý mohou hrabiví strojvůdci, co pracují pro více firem. Jak jednoduché a jak… nefér. Kde je tedy příčina?

Foto: Drážní inspekce

Popisek: Na nádraží v Tišnově na Brněnsku vykolejil 13. 8. při projíždění přes výhybku rychlík, směřující z Prahy do Brna. Při incidentu se naštěstí nikdo nezranil. Vždy ale takové štěstí aktéři neměli... Čtěte v článku výčet smrtelných nehod v zeleném rámečku.

Zdá se, jako by nás rok 2020 nechtěl nechat si ani na chvíli odpočinout. Sotva jsme se trochu vzpamatovali z jedné krize, přichází další trápení, kterým jsou tentokrát až příliš časté nehody na našich železnicích. Posledními neštěstími bylo vykolejení vagonů z železniční vlečky ve Mstěticích u Prahy a vykolejení vlaku v Tišnově u Brna minulý týden, tomu předcházelo vykolejení vlaku v Lázních Kynžvart, předtím srážka vlaků v Perninku, u Českého Brodu a další.

„Od začátku července máme za sebou několik drobnějších, ale i vážnějších incidentů v železniční dopravě, přičemž některé z nich si vyžádaly oběti a mnoho zraněných. Osobně mě tato situace velmi mrzí a chtěl bych tímto především vyjádřit upřímnou soustrast rodinám a blízkým pozůstalých a zároveň popřát brzké uzdravení všem, kteří při nehodách utrpěli jakékoliv zranění,“ vyjádřil se Ing. Antonín Fryč, CSc., odborník na dopravu. K tomu bychom asi měli dodat, že pan Fryč je předsedou odborné komise pro dopravu, dlouholetým generálním ředitelem společnosti pro dopravu železniční, silniční a vodní, ředitelem společnosti Warex a členem hnutí Trikolóra.

 

U Perninku na Karlovarsku se 7. července 2020 čelně srazily dva osobní vlaky. Srážka si vyžádala dva mrtvé a 24 zraněných, některé vážně. Foto HZS ČR

Jednoduché a… nefér

Tato neštěstí bychom určitě neměli brát na lehkou váhu, ale naopak hledat jejich příčinu a důkladně se zabývat prevencí takových situací. Ze strany ministra dopravy bylo vše zdůvodněno selháním strojvedoucích a jejich přetížením, protože pracují pro více společností. Jak jednoduché a neférové odůvodnění. Ano, můžeme to svést na obyčejný lidský faktor, i strojvůdce je obyčejný chybující člověk, z pozice Ministerstva dopravy by však bylo na místě se podívat na problém z hlediska systému řízení a sytému zabezpečení, který by měl být poplatný moderní době. Každý život je totiž cenný a investice do zdokonalení a automatizace systému má smysl, i kdyby měla zachránit jediného člověka.

Alarmující politika ČD?

Hlavní příčinu zvýšené nehodovosti však musíme hledat i ve špatné personální politice Českých drah. Na jedné straně jsou poskytovány plošné, nesmyslné slevy na jízdném a na druhé straně jsou radikálně snižovány počty provozních pracovníků, aby se ušetřilo. Byli zrušeni pomocníci strojvedoucích a strojvedoucím přibyly další administrativní povinnosti. „Ano, toto je důvod přetíženosti strojvedoucích, ne jejich práce pro více dopravců. To je spíše výjimka. Likvidace míst provozních pracovníků, ať již pomocníků strojvedoucích, vlakvedoucích, výpravčích a dalších nezbytných pracovníků, je cesta do pekel,“ komentuje Antonín Fryč.

A když se potřebuje vyčůrat…

A když už jsme u strojvedoucích, přemýšleli jste někdy, v jakých pracovních podmínkách tito lidé pracují? Přemýšleli jste někdy nad tím, co má dělat strojvedoucí, když se mu chce během dlouhé jízdy na toaletu? Vyjádření úředníků z ČD nebo MD je jednoduché: „Musí to vydržet.“ A pokud to nejde? Tak musí tito pracovníci používat PET lahve, močit za jízdy ze dveří a jiná katastrofální řešení. Ve 21. století nemáme totiž vyřešeny ani toalety v lokomotivách. Že bychom je zrušili i ve vagónech a podle stanoviska úředníků ČD řekli cestujícím, že to musí vydržet?

 

Letošní prázdninová železniční neštěstí s oběťmi na životech

 

U Perninku se srazily dva osobní vlaky, dvě osoby zemřely

V úterý, 7. července 2020, krátce po třetí hodině odpoledne, přijali hasiči oznámení o nehodě na železniční trati mezi Perninkem a Nejdkem. První jednotka hasičů byla na místě do patnácti minut od přijetí výzvy, potvrdila čelní srážku dvou osobních vlaků a větší množství zraněných osob, z toho několik zaklíněných. Operační středisko tak vyslalo na místo další posilové jednotky.

Místo nehody bylo zhruba 600 metrů po kolejích od železniční stanice Pernink.  Stejná vzdálenost po kolejích byla na druhou stranu k nejbližšímu přejezdu se silnicí, kam se mohla dostat záchranářská technika. Část hasičů ustavila techniku na silnici pod železniční tratí. V prudkém svahu museli donést veškeré vybavení dvě stě metrů k místu nehody.

Jako místo soustředění zraněných byla zvolena železniční zastávka Pernink. Tam byli transportováni všichni cestující z vlaku. Hasiči museli několik osob vyprostit a následně na nosítkách přenést na místo shromáždění zraněných. Za dvě hodiny od nahlášení nehody byly všechny zraněné osoby zachráněny z místa srážky a záchranná služba řídila jejich odvoz do nemocnic. Nejbližším místem, vhodným pro přistání letecké záchranné služby, bylo fotbalové hřiště v Perninku, povolány byly celkem čtyři záchranářské vrtulníky a jeden policejní pro monitoring místa události ze vzduchu. Přes dvacet zraněných transportovala záchranná služba, dalších devět převezli na ošetření hasiči evakuačním autobusem. Na místě zasahovali rovněž zdravotničtí záchranáři z Německa. Hasiči společně s policisty prohledali rovněž okolí místa nehody, zda někdo v šoku neodešel po srážce vlaků, nikdo v okolí nebyl nalezen. Dvě osoby ve vlaku utrpěly při srážce smrtelná zranění.

 

Večerní srážku dvou vlaků u Českého Brodu zaplatil životem strojvůdce

V úterý, 14. července 2020, ve 21:37 hodin přijalo Krajské operační a informační středisko HZS Středočeského kraje hlášení o vážné železniční nehodě dvou vlaků u Českého Brodu na Kolínsku. Událost se stala na trati č. 011 těsně před vjezdem do Českého Brodu ve směru od Prahy, na drážním kilometru 378,4. Podle prvních informací z místa nehody narazila osobní souprava CityElefant s více než stovkou cestujících do stojícího nákladního poštovního vlaku. Přední část dvoupodlažní elektrické jednotky zůstala po nárazu zaklíněna do zadního nákladního vozu, navíc byla setrvačností nadzvednuta mimo koleje.

Hasiči společně se zdravotníky začali s ošetřováním zraněných lidí, které postupně vynášeli na stanoviště, kde byli ranění tříděni metodou START. Dva těžce zranění pacienti byli transportováni do nemocnic v Praze a Českých Budějovicích letecky přivolanými vrtulníky. Osm středně těžce a dvacet pět lehce zraněných osob rozvezly posádky zdravotnické záchranné služby sanitkami do nemocnic v Kolíně, Nymburku a v Praze.

Část hasičů a policistů pročesávala okolí nehody pro případ, kdyby někdo z cestujících v šoku opustil vlak a zůstal například ležet v poli se zraněním. V pátrání pomáhal i vrtulník s termovizí. Kvůli velké tmě byl celý prostor kolem nehody a ošetřování zraněných nasvícen osvětlovacími balony a mobilními reflektory. Začalo také vyhledávání pohřešovaného strojvůdce osobního vlaku, který byl nakonec nalezen bez známek života ve zdemolované kabině. Při vyprošťování těla spolupracovali středočeští hasiči s pražskými i drážními kolegy, neboť bylo nutné vykolejený vůz nejprve řádně stabilizovat, a pak postupně rozřezávat.

 

U Borohrádku se střetl vlak s osobním vozem, dva mrtví

Na železniční trati 020 u Borohrádku na Pardubicku došlo v úterý, 21. července 2020, v 16:46 hodin, ke střetu osobního vozidla s vlakem, bohužel s tragickými následky.

Událost byla na tísňovou linku ohlášena krátce před 17. hodinou. Auto zůstalo zaklíněné pod vlakem, dvě osoby v něm zemřely. Hasiči pomohli se zajištěním místa události. Ve vlaku byli čtyři lidé bez zranění. Na místo přijela následně drážní jednotka Správy železnic, která převzala velení, a byla zde ponechána dobrovolná jednotka hasičů z Borohrádku. Dobrovolní hasiči pak pomáhali drážní jednotce po došetření nehody s vyproštěním vozidla a obětí.

 

„Vyjádření pana ministra dopravy, že časté dopravní nehody na železnici jsou zapříčiněny selháním lidského činitele (tím myslí strojvedoucí), je příliš zjednodušené a nefér vůči těmto obětavým pracovníkům. Jen doufám, že pan ministr nezavede jako měřítko výkonu strojvedoucích minimalizaci jejich odpočinku a spánku (tím odůvodňuje svoje pracovní nasazení),“ komentuje situaci inženýr Fryč.

 

Při srážce nákladního a osobního vlaku mezi Úvaly a Českým Brodem se zranily desítky lidí. Strojvůdce, který zůstal zaklíněný ve zdemolované kabině, zemřel. Foto HZS ČR

Chybí systémová analýza

Určitě by mělo Ministerstvo dopravy analyzovat všechny vlivy, i ty systémové. Zatímco víme, jak velké jsou společenské ztráty z nehodovosti na silnicích (v roce 2018 to bylo 72,7 miliardy korun), na železnici je řádně nevyhodnocujeme. Proč? Jistě je zapotřebí vedle vlivu lidského faktoru vyhodnotit i podíl nízkých investic do bezpečnosti železniční dopravy. Kolik máme investovat, abychom zvýšili bezpečnost o 50 procent? 100 milionů, 1 miliardu, 10 miliard? Zatímco v Rakousku již ve velkém rozsahu (mimo jiné i z důvodu vysoké investiční náročnosti k zajištění jejich bezpečnosti) vyřazuji z provozu tratě, které nemají perspektivu, u nás jsme ještě tento problém vůbec neotevřeli.

Apel experta ke státu

„Apeluji na to, aby bylo k aktuální situaci na železnici přistupováno s veškerou vážností a k častým nehodám nebylo přistupováno pouze jako k prostému selhání jednotlivce. Vzhledem k postavení železnice v dopravním systému potřebujeme vyloučit jak systémové selhání, tak minimalizovat možnost lidského selhání. Železniční doprava má u nás každý den tisíce cestujících a je ve společném zájmu, abychom jim všem zajistili co největší možnou jistotu a bezpečnost,“ vyzval Antonín Fryč.

Renata Faltejsková

Vložil: Markéta Vančová