Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Černá ovce Hollywoodu už zase lítá v průšvihu. Zdědil to snad po slavném tátovi? Sobota Pavla Přeučila

04.07.2020
Černá ovce Hollywoodu už zase lítá v průšvihu. Zdědil to snad po slavném tátovi? Sobota Pavla Přeučila

Foto: Instagram

Popisek: Dalším terčem hnutí Black Lives Matter se stal Merl Gibson. Stačila jedna 'starobylá' vzpomínka potrhlé kolegyně, a už to jede.

VIDEO Mel Gibson (64) je tak trochu černou ovcí Hollywoodu. Má za sebou celou řadu skandálů, spojených jak s jeho některými filmy, jako bylo například brutální Umučení Krista (2004), označované za nejkontroverznější film Hollywoodu, který byl velkým trnem v oku církve, tak i některými svými rasistickými a antisemitskými výroky.

V poslední době se mu zase začínalo dařit, měl nabídky na role a hovořil o svých plánech na další filmy. Ale ouha. Čáru přes rozpočet mu udělala nedávno herečka Vinona Ryder, v současnosti hvězda úspěšného seriálu Stranger Things, která si vzpomněla na jakýsi večírek před 25 lety, kde prý měl Gibson nemístné homofobní a protižidovské poznámky. Slavný herec a režisér se rázem ocitl znovu na černé listině.

„Byli jsme na večírku a já si povídala s přítelem, který je gay,“ vzpomínala Vinona Ryder na událost, která se odehrála už v roce 1995 a pokračovala: „Mel se k nám přidal a přítel mu nabídl cigaretu. Gibson se ho zeptal: A nedostanu Aids, že?“ Jako by to nestačilo, zanedlouho, když přišla řeč na židovskou víru, zeptal se mne něco v tom smyslu, jako: Ty ale nejsi z těch, co se vyhýbají pecím, nebo ty nejsi Židovka, že?“ Se vším se Vinona Ryder svěřila reportérům Sunday Times a rázem byl oheň na střeše. Na Gibsona se sesypala lavina nenávistných reakcí, a i od známých tváří filmového světa zněly hlasy, že xenofob a rasista Gibson nemá v Hollywoodu co dělat. Na Twitteru mu hrozili zejména aktivisté Black Lives Matter dokonce smrtí a okamžitě začal přicházet o jednu smlouvu za druhou. Nejnovější zvěsti mluví o tom, že už mu sebrali roli v připravovaném filmu Slepičí úlet 2, kde v původním filmu z roku 2000 namluvil hlavní postavu Rockyho.

 

The Professor and the Madman:

Mel v hlavní roli ve skutečné příběhu profesora Jamese Murraye, který se v roce 1857 pustil do jednoho z nejambicióznějších projektů v historii – kompilace Oxfordského slovníku angličtiny. Když se za ním vydá, zjistí, že kromě geniálního jazykovědce má co dělat také se šíleným vrahem, hospitalizovaným v Broadmoorském ústavu pro choromyslné.

Židé mu leželi žaludku

Naposledy zazářil v roce 2016 na filmovém festivalu v Benátkách, kde si užil desetiminutové ovace po promítnutí svého válečného snímku Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny, drsného válečného dramatu, který získal šest nominací na Oscara a dva si odnesl. To jej znovu vyneslo na piedestal nejlepšího režiséra po desetileté izolaci, kterou zažíval po svém úletu z roku 2006. Tehdy byl zadržen policií opilý v autě, kde měl navíc otevřenou flašku s alkoholem, což je v USA trestné. V alkoholovém opojení vynadal policistům do Židů a stále vykřikoval, že „Židé mohou za všechny války na světě“. Poslední kapkou bylo obvinění jeho tehdejší přítelkyně Oksany Grigorijevy, kterou prý slovně i fyzicky napadal. I když se tehdy Gibson omlouval, kde se dalo, ocitl se na černé listině, kde setrval až do onoho roku 2016.

Držel se víry svého táty?

V souvislosti s obnovením 'klatby' nad Gibsonem se vynořily i zprávy, že na něj měl neblahý vliv zejména jeho otec, který nedávno (11. května) zemřel ve věku 101 let. Hutton Gibson byl často označován za extremistu, antisemitu, rasistu a kdovíco ještě. Nechvalně se proslavil svým popíráním holocaustu a svými ultraortodoxními názory na katolicismus. Tenhle římskokatolický tradicionalista patřil k poměrně radikálním katolíkům, kteří odmítají reformy Druhého vatikánského koncilu v letech 1962-1965.

Takzvaní tradicionalisté se snaží zachovat staletí pravověrnou ortodoxní víru, zejména latinskou mši, provozovanou v 16. století. II. Vatikánský koncil Hutton Gibson dokonce označil za „zednářské spiknutí, podporované Židy“. Tahle odnož církve má své vlastní kostely, kaple, školy a církevní instituce odděleně od Vatikánu a neuznávají roli papeže. V tomto prostředí mladý Mel vyrůstal, zúčastnil se mší a různých seminářů a i on popíral legitimitu Johna Pavla II. Hutton Gibson šířil své ortodoxní názory prostřednictvím vlastních tiskovin a vydal i několik knih, v nichž zpochybňoval roli Vatikánu. Jeho výlevy však oslovovaly pouze malou část veřejnosti. Nicméně jakmile se jeho syn Mel stal hollywoodskou celebritou, dostalo se mu větší pozornosti veřejnosti, což ale pro Mela nebylo moc příjemné.

 

Gibson otec

Melův otec Hutton, veterán druhé světové války, byl známý extremista a ultraortodoxní římskokatolický tradicionalista; foto Facebook

Hutton Gibson jako konspirátor

V roce 2003, kdy Mel Gibson režíroval Umučení Krista, zavařil mu otec v rozhovoru pro The New York Times svými konspiračními teoriemi. Letadla, která narazila do Světového obchodního centra 11. září 2001, byla prý dálkově ovládána, počet Židů, zabitých v holocaustu, byl prý divoce nafouknutý. Komentoval to slovy: „Jděte a zeptejte se chlapa, který provozuje krematorium, co je zapotřebí k tomu, abyste se zbavili mrtvého těla. Potřebujete k tomu litr benzínu a 20 minut. A co šest šest milionů mrtvých?“ Média pak žádala, aby se Mel Gibson od prohlášení svého otce distancoval, ale ten to odmítl. „Je to můj otec. Musíte ho nechat na pokoji,“ ohradil se v jednom z rozhovorů. Nakonec dokonce pomohl uskutečnit otci jeho sen, založit pro katolické tradicionalisty kostel v Greensburgu, jehož stavbu Mel spolufinancoval.

Nebezpečný bílý muž!

Neblahý vliv, který měl prý Hutton Gibson na svého syna, se prý projevil právě v jeho antisemitských postojích a v urážení gayů, černochů a Židů. Na očistnou vlnu, která se nyní přehnala v souvislosti s hnutím Black Lives Matter Hollywoodem, kdy na černé listině přibývají stále další filmy i tvůrci s údajně rasistickými rysy a postoji, zapůsobilo oprášené obvinění Vinony Rider jako bomba. Média se předhánějí ve vytahování dávných Gibsonových výroků a úletů.

Jonathan Greenblatt, generální ředitel Anti-Defamation League, jakési Ligy proti hanobení rasy, tweetoval: „Svědectví Winony Ryder je dalším příkladem nechutného antisemitismu a homofobie Mela Gibsona. Ale nejde jen o nenávist. Stejná výsada a síla bílého muže, která se opírá o bigotní individua, jako je Gibson, také chrání systém, který omezuje tolik talentovaných a rozmanitých umělců.“

 

Force of Nature:

Na Portoriko se žene katastrofa. Může spadnout až 400 milimetrů srážek. Zvedne se hladina moře, hrozí sesuvy půdy, bleskové záplavy a obří škody na majetku. V ději ale nakonec o hurikán téměř vůbec nejde. Přesouvá se do domu, z nějž sličná policistka a její dočasný parťák mají odvézt nájemce do bezpečí. Jenže o obsah jednoho z bytů má zájem i parta zlodějů. Jenže jsou to Portorikánci, takže je klasický 'akčňák' rázem prezentován odpůrci jako boj bílého muže proti utlačovaným.

Gibson má i své příznivce

Před pár dny se objevil trailer na nejnovější Gibsonův film Síla přírody (Force of Nature), produkovaný společností Lionsgate, v kterém se bývalý policista postaví proti skupině zločinců, kteří si loupež naplánují v době hurikánu. Okamžitě následovala na sociálních sítích sprška nenávistných komentářů, že jde zase o ukázku Gibsonova rasismu, kdy jako „bílý muž bojuje proti utlačovaným, barevným Portorikáncům, přičemž jej v tom vydatně podporuje společnost Lionsgate, která jako jediná ještě nepřistoupila na současnou antibělošskou vlnu a ve svých filmech naprosto opomíjí i duhovou komunitu“. Na druhé straně se objevily i hlasy, že Mel Gibson je posledním ze statečných bílých mužů, kteří stále točí filmy pro správné bílé muže. Společnost Lionsgate také odmítla komentovat obvinění Vinony Ryder a Gibson má stále v Hollywoodu řadu příznivců, jakými jsou například, Jodie Foster, Whoopi Goldberg nebo Robert Downey Jr.

Muž mnoha tváří

Jeho talent je nepopiratelný. Je jedním z mála herců, kteří mohou bez problému ztvárnit postavy od historických eposů, jako je Statečné srdce, přes drsné akční filmy, jako byl Šílený Max nebo Smrtonosná zbraň, až po komediálně romantické role, jako ve filmu Po čem ženy touží. O jeho kvalitách svědčí samozřejmě i oscarová ocenění. Co je to ale platné, když v současné době stačí vytáhnout jakési dávné Gibsonovy výroky, které už dnes nikdo nedosvědčí, pronesené navíc na mejdanu, na kterém byl bezesporu málokdo střízlivý. Je jasné, že v současné vlně vášní, zuřících proti každému bělochovi, který už neklečí na kolenou, se stalo Gibsonovo obvinění Vinonou Ryder tučným soustem pro média a veřejnost má další oběť.

 

Pavel Přeučil

Vložil: Pavel Přeučil