A jsme v jámě pekla. Na cestu si můžeme dát Coca-Colu. Platit jen kreditkou, prosím. Komentář Štěpána Chába
komentář
01.07.2020
Foto: Pixabay
Popisek: Otázka stojí následovně - je za tím kelímkem Coca-Coly Karel Marx? Nebo za ním není Karel Marx?
Twitter označil dva příspěvky prezidenta Trumpa za lživé a nenávistné. Facebook k takovému označení odmítl přistoupit. Proti Zuckerbergovi se v útrobách Facebooku zvedl hlas kritiky. Jeho vlastní zaměstnanci Zuckerberga nutili k tomu, aby následoval Twitter a Trumpa začal také odstřelovat. Ten, překvapivě, odmítl. Revolta? Revolta, která má své následky.
Nyní útočí na Zuckerberga korporace. Unilever a Coca-Cola oznámili, že si přestanou platit na Facebooku reklamu. K nim se připojilo dalších 90 velkých inzerentů. Už po oznámení korporací poklesly akcie Facebooku o 8,3 %. Jen toto oznámení o bojkotu Facebooku připravilo Zuckerberga o 7,2 miliardy dolarů. A proč ten bojkot? No protože Zuckerberg prý odmítl cenzurovat nenávistné projevy. Nebo jinak, odmítl je cenzurovat ještě víc, než jak je doposud cenzuroval.
Korporace ve vleku vášní
Je to o ničem? Virtuální svět je jen virtuální? Ten reálný je venku, s lidmi z masa a kostí? Nenechte se mýlit. Korporace právě usilují o to, aby byla více zavedena cenzura. A aby se více cenzuroval i prezident USA – a je ale úplně jedno, jaký tam právě sedí, jde o tu cenzuru samotnou, kterou korporace prosazují a snaží se silou protlačit. To je přeci naprosto na hlavu. Korporace ve vleku vášní zdivočelých aktivistů tlačí největší sociální síť světa k tomu, aby cenzurovala jiný pohled na svět, než jaký mají aktivisté.
A že korporace nejsou ve vleku vášní? Ale jsou. Podívejme se na nedávnou akci Kulový blesk. Korporace L'Oréal a Unilever po nátlaku aktivistických skupin nebudou na svých bělících krémech informovat o tom, že jsou to bělící krémy. Aktivisté poukazovali na to, že je to rasistické, protože krémy se prodávají hlavně v Asii a Africe, kde je ženy užívají pro to, aby byly… bělejší. Protože v těchto oblastech světa je bělejší pleť prostě erotičtější, žádanější. Americká korporace Johnson & Johnson šla ještě dál a svůj bělící krém stáhla z výroby úplně. Přišla tak o kšefty. Zkrátka ve vleku vášní. Unilever je jednou z korporací, které bojkotují reklamu na Facebooku s cílem zavedení více cenzury. A to je silně znepokojivé, protože oni zasahují do svých kšeftů pod tlakem aktivistů. Nepřirozené pro tržní hospodářství. Firma se prostě nezbavuje svých výdělků jen tak, pro vítr v hlavě nějakého ideologa.
Odstřižení
Andrew Torba byl zakladatelem konzervativní sociální sítě Gab. Garantoval na ní naprostou svobodu slova a žádnou cenzuru. Gab začal být ihned pronásledovaný jako sociální síť, která zaštiťuje rasismus, xenofobii a antisemitismus. Na Gab se stáhli všichni konzervativní komentátoři nebo glosátoři, kteří byli postupně vyhazováni z běžných sociálních sítí. Na Gab se samozřejmě nabalila spousta konspirátorů. Své podhoubí si tam jistě začala tvořit i extrémní pravice, nevím, předpokládám. Internetové korporace, jako Google, Microsoft nebo Apple, začali Gab ostřihávat. Gab je pod neustálým tlakem.
Stejně tak jeho zakladatel Andrew Torba, který oznámil, že Visa, společnost, která provozuje největší světovou síť elektronických plateb, ho odstřihla od možnosti využívat jejich služby. Prostě nesmí mít kartu, která jede pod korporací Visa. A je jedno, kdo je Andrew Torba, tou děsivou skutečností je, že byl částečně odstřižen od možnosti svobodně podnikat a dělat to, co mu připadá smysluplné. Pokud Torba dělá něco špatně, proti zákonu, musí jej potrestat nezávislý soud, nikoliv korporace ve vleku vášní.
Oprátka se stahuje
Na těchto třech příkladech se snažím ilustrovat fakt, že se naše společnost mění. Ano, většina se toho děje na Západě, ale my jsme ve vleku Západu. To, co oni si tam přes vášně aktivistů zavedou, to nám prostě jen předají. Viz například to, že se o cenzuru na Facebooku pro naši republiku od nedávna stará server Demagog. A ten je v odhalování pravdy velmi… kreativní. V mnohém je u nich vidět onen západní aktivismus a stranění jednomu názorovému i politickému proudu. Je v pořádku a fér, že například Okamura bude mít znesnadněný přístup k tomu, jak oslovit své potenciální voliče? Jistě, mnoho lidí se z toho raduje – Okamura je přeci ten skřet – já se z toho rozhodně neraduju, protože korporace právě v přímém přenosu zasahují do demokracie a do té Okamura rozhodně patří stejně, jako třeba Piráti. Je jen na voličích, zda půjdeme cestou Okamury nebo cestou Pirátů. Do toho nám prostě výrobci limonád a krémů na vrásky kecat nesmí. Korporace tak velmi citelně zasahují do demokracie a to zcela proti principům demokracie. A vedení korporací my si volit nemůžeme, tudíž nemůžeme ani ovlivnit, kam chtějí svět směrovat. A to je děsivé. Je to začátek, ale děsivý.


Vložil: Štěpán Cháb