Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

A jsme v jámě pekla. Na cestu si můžeme dát Coca-Colu. Platit jen kreditkou, prosím. Komentář Štěpána Chába

komentář 01.07.2020
A jsme v jámě pekla. Na cestu si můžeme dát Coca-Colu. Platit jen kreditkou, prosím. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Otázka stojí následovně - je za tím kelímkem Coca-Coly Karel Marx? Nebo za ním není Karel Marx?

Twitter označil dva příspěvky prezidenta Trumpa za lživé a nenávistné. Facebook k takovému označení odmítl přistoupit. Proti Zuckerbergovi se v útrobách Facebooku zvedl hlas kritiky. Jeho vlastní zaměstnanci Zuckerberga nutili k tomu, aby následoval Twitter a Trumpa začal také odstřelovat. Ten, překvapivě, odmítl. Revolta? Revolta, která má své následky.

Nyní útočí na Zuckerberga korporace. Unilever a Coca-Cola oznámili, že si přestanou platit na Facebooku reklamu. K nim se připojilo dalších 90 velkých inzerentů. Už po oznámení korporací poklesly akcie Facebooku o 8,3 %. Jen toto oznámení o bojkotu Facebooku připravilo Zuckerberga o 7,2 miliardy dolarů. A proč ten bojkot? No protože Zuckerberg prý odmítl cenzurovat nenávistné projevy. Nebo jinak, odmítl je cenzurovat ještě víc, než jak je doposud cenzuroval.

Korporace ve vleku vášní

Je to o ničem? Virtuální svět je jen virtuální? Ten reálný je venku, s lidmi z masa a kostí? Nenechte se mýlit. Korporace právě usilují o to, aby byla více zavedena cenzura. A aby se více cenzuroval i prezident USA – a je ale úplně jedno, jaký tam právě sedí, jde o tu cenzuru samotnou, kterou korporace prosazují a snaží se silou protlačit. To je přeci naprosto na hlavu. Korporace ve vleku vášní zdivočelých aktivistů tlačí největší sociální síť světa k tomu, aby cenzurovala jiný pohled na svět, než jaký mají aktivisté.

A že korporace nejsou ve vleku vášní? Ale jsou. Podívejme se na nedávnou akci Kulový blesk. Korporace L'Oréal a Unilever po nátlaku aktivistických skupin nebudou na svých bělících krémech informovat o tom, že jsou to bělící krémy. Aktivisté poukazovali na to, že je to rasistické, protože krémy se prodávají hlavně v Asii a Africe, kde je ženy užívají pro to, aby byly… bělejší. Protože v těchto oblastech světa je bělejší pleť prostě erotičtější, žádanější. Americká korporace Johnson & Johnson šla ještě dál a svůj bělící krém stáhla z výroby úplně. Přišla tak o kšefty. Zkrátka ve vleku vášní. Unilever je jednou z korporací, které bojkotují reklamu na Facebooku s cílem zavedení více cenzury. A to je silně znepokojivé, protože oni zasahují do svých kšeftů pod tlakem aktivistů. Nepřirozené pro tržní hospodářství. Firma se prostě nezbavuje svých výdělků jen tak, pro vítr v hlavě nějakého ideologa.

Odstřižení

Andrew Torba byl zakladatelem konzervativní sociální sítě Gab. Garantoval na ní naprostou svobodu slova a žádnou cenzuru. Gab začal být ihned pronásledovaný jako sociální síť, která zaštiťuje rasismus, xenofobii a antisemitismus. Na Gab se stáhli všichni konzervativní komentátoři nebo glosátoři, kteří byli postupně vyhazováni z běžných sociálních sítí. Na Gab se samozřejmě nabalila spousta konspirátorů. Své podhoubí si tam jistě začala tvořit i extrémní pravice, nevím, předpokládám. Internetové korporace, jako Google, Microsoft nebo Apple, začali Gab ostřihávat. Gab je pod neustálým tlakem.

Stejně tak jeho zakladatel Andrew Torba, který oznámil, že Visa, společnost, která provozuje největší světovou síť elektronických plateb, ho odstřihla od možnosti využívat jejich služby. Prostě nesmí mít kartu, která jede pod korporací Visa. A je jedno, kdo je Andrew Torba, tou děsivou skutečností je, že byl částečně odstřižen od možnosti svobodně podnikat a dělat to, co mu připadá smysluplné. Pokud Torba dělá něco špatně, proti zákonu, musí jej potrestat nezávislý soud, nikoliv korporace ve vleku vášní.

Oprátka se stahuje

Na těchto třech příkladech se snažím ilustrovat fakt, že se naše společnost mění. Ano, většina se toho děje na Západě, ale my jsme ve vleku Západu. To, co oni si tam přes vášně aktivistů zavedou, to nám prostě jen předají. Viz například to, že se o cenzuru na Facebooku pro naši republiku od nedávna stará server Demagog. A ten je v odhalování pravdy velmi… kreativní. V mnohém je u nich vidět onen západní aktivismus a stranění jednomu názorovému i politickému proudu. Je v pořádku a fér, že například Okamura bude mít znesnadněný přístup k tomu, jak oslovit své potenciální voliče? Jistě, mnoho lidí se z toho raduje – Okamura je přeci ten skřet – já se z toho rozhodně neraduju, protože korporace právě v přímém přenosu zasahují do demokracie a do té Okamura rozhodně patří stejně, jako třeba Piráti. Je jen na voličích, zda půjdeme cestou Okamury nebo cestou Pirátů. Do toho nám prostě výrobci limonád a krémů na vrásky kecat nesmí. Korporace tak velmi citelně zasahují do demokracie a to zcela proti principům demokracie. A vedení korporací my si volit nemůžeme, tudíž nemůžeme ani ovlivnit, kam chtějí svět směrovat. A to je děsivé. Je to začátek, ale děsivý.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb