Pěstujeme autům palivo, teď jim budeme stavět bazény. Komentář Štěpána Chába
komentář
27.06.2020
Foto: Elektromobilita.cz
Popisek: Elektromobilita v České republice. Do projektu se zapojil německý obchodní řetězec Kaufland, který s ČEZem vystavěl už 33 nabíjecích stanic u svých provozoven. Na fotce stanice v Brandýse nad Labem
Ve středu večer začalo v autoservisu v Čestlicích u Prahy hořet luxusní elektroauto. Auto bylo umístěno do kontejneru s vodou, kde zůstane až do pondělí. Takže plných pět dní příjemné lázně. Proč? Protože v baterii se hoření může udržovat a znovu vzplanout.
„V období od ledna do května roku 2020 Policie České republiky šetřila 36 307 dopravních nehod. Při těchto nehodách bylo 182 osob usmrceno, 604 osob zraněno těžce a 7319 osob zraněno lehce. Celková hmotná škoda, odhadnutá policisty na místě dopravní nehody, dosáhla 2261 milionů Kč,“ píše se na webu policie u statistik nehodovosti v republice. Teď si ovšem představme, že žijeme v onom růžovém a krásném novém světě, kde je alespoň polovina aut na silnicích plně na elektrický pohon, nebo alespoň hybridních. To by se nám ty statistiky pěkně nafoukly. Přibyly by i údaje o počtu využitých kontejnerů na lázně aut a začal by silný nedostatek hasičů, kteří by nás před revolucí v dopravě ochraňovali.
„Při jednom z pokusů s elektromobilem se hořící baterie dlouho ochlazovala vodou. Pak se pomocí speciálního zařízení prořízl obal a pokračovalo se v ochlazování. Trvalo to 3,5 hodiny. Testovalo se i ponoření elektrovozu s hořící baterií do kontejneru s vodou. Ani tím nemusíme mít vyhráno. Voda se ohřívá, odpařuje a ubývá. Po třech dnech tam došlo k chemické reakci a baterie zase zahořela. Další z možností je kontejner, který jde hermeticky uzavřít. Jako hasivo se v něm používá voda a inertní plyn,“ popsal složitost hašení elektroaut a hledání nových postupů pro iDnes hasič Zbyšek Zuber.
Jedno deko eko
Jsem dalek tomu si sednout a svést se na vlně ‘předsudečné nenávisti‘ k elektroautům. Je to báječný pokrok. Ta představa, že autu dodá palivo slunce, vítr a voda a že při provozu nedojde k žádnému znečištění, je prostě fajn. Jen je tu problém, že je to stále jen představa, sen. Jinak řečeno, je to v plánech na příští pětiletku. Realitou je, že elektroauta sosají energii z většinově neekologické produkce elektřiny, jejich výroba i následná likvidace daleko víc zatěžuje životní prostředí, než výroba a likvidace běžných aut. A nakonec je tu nedořešená bezpečnost. Kdybychom jezdili jen na elektroauta, stalo by se oněch 36 307 dopravních nehod od počátku letošního roku jedním z vážných ekologických problémů, které bychom museli řešit výrazným litím peněz a lidských zdrojů do jejich žehlení.
Jenže my osedláváme hříbě, které sotva stojí, a chceme na něm vyhrát Velkou pardubickou. Do elektromobility se už teď lijí horem dolem dotace. Ministerstvo životního prostředí pro rok 2020 vyhlásilo dotace na podporu elektromobility pro firmy a společnosti. V balíku pro nadšence na prachy za nic čeká 50 milionů korun. Už teď každý z nás u této dotace poslal 5,- na něco, co není až tak doladěné a co má s ekologií společné jen to písmeno ‘e‘. V Německu dostane každý kupující dotaci ve výši 9000 euro na nákup elektroauta v hodnotě do 40 000 euro. Přičemž po této dotaci očekává Německo rapidní nárůst poptávky. A musí, německá vláda je totiž ve skluzu vlastní pětiletky, kdy se před lety zavázala k tomu, že německé silnice bude brázdit v roce 2020 jeden milion elektroaut. Teď je rok 2020 a jezdí jich tam něco málo přes 300 000. K tomu je tu plán německé vlády, kdy každá benzínová pumpa musí mít alespoň jednu nabíječku pro elektroauta. Další výdaje. Dotace na výrobu elektroaut? Dotace na kupování eletroaut? Dotace na provoz elektroaut? Dotace na výstavbu nabíjecích stanic? Dotace na obnovitelné zdroje? Všechno, co se točí kolem elektroaut, jede přes dotace. Na tom lze vypozorovat, že to není zrovna přirozený segment trhu. Lidé o taková auta nestojí, a také na ně nemají.
Jánošík po našem
A jsme tak ve stavu, kdy běžní lidé platí kratochvíle s elektroauty bohatším. V Čestlicích u Prahy nehořelo běžné auto, ale luxusní elektroauto, jak informovala ČT. Což je absurdita roku. Chudí na ně nemají, a tak je pomáhají platit těm bohatým. A propisuje se jim to samozřejmě na daních. Chceme elektromobilitu? No, tak očešeme chudé, kteří na přestup na elektromobilitu nebudou nikdy mít. Luxus je holt doménou těch bohatších. Tak to bude, i když tomu dáme líbivé ideologické cvičení z rétoriky u pultíku Evropské komise, parlamentu a přidružených spolků soudruhů ekologů.
Elektromobilita je báječný kšeft i nápad do budoucnosti. Ale chce to dát ještě nějaký čas vývoji, stabilizovat elektrosíť, aby se s nárůstem elektroaut vyrovnala a nezkolabovala, k tomu je potřeba dořešit výrobu elektřiny, neaplikovat na ni stejný dotační armagedon jako u elektroaut. Nejde přeci vrhnout na trh (a zároveň ho pekelně pokřivit dotacemi) něco, co je cenově nedostupné a zároveň bezpečnostně nedořešené. Politika, která má v plánu zachraňovat svět, se vždycky ve svém důsledku pustí do jeho destrukce. A i to je předpoklad současné snahy všechno zezelenat. Ekologie ano, jasně, určitě, ale prosím, ne fanatismus.

Vložil: Štěpán Cháb