Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pěstujeme autům palivo, teď jim budeme stavět bazény. Komentář Štěpána Chába

komentář 27.06.2020
Pěstujeme autům palivo, teď jim budeme stavět bazény. Komentář Štěpána Chába

Foto: Elektromobilita.cz

Popisek: Elektromobilita v České republice. Do projektu se zapojil německý obchodní řetězec Kaufland, který s ČEZem vystavěl už 33 nabíjecích stanic u svých provozoven. Na fotce stanice v Brandýse nad Labem

Ve středu večer začalo v autoservisu v Čestlicích u Prahy hořet luxusní elektroauto. Auto bylo umístěno do kontejneru s vodou, kde zůstane až do pondělí. Takže plných pět dní příjemné lázně. Proč? Protože v baterii se hoření může udržovat a znovu vzplanout.

„V období od ledna do května roku 2020 Policie České republiky šetřila 36 307 dopravních nehod. Při těchto nehodách bylo 182 osob usmrceno, 604 osob zraněno těžce a 7319 osob zraněno lehce. Celková hmotná škoda, odhadnutá policisty na místě dopravní nehody, dosáhla 2261 milionů Kč,“ píše se na webu policie u statistik nehodovosti v republice. Teď si ovšem představme, že žijeme v onom růžovém a krásném novém světě, kde je alespoň polovina aut na silnicích plně na elektrický pohon, nebo alespoň hybridních. To by se nám ty statistiky pěkně nafoukly. Přibyly by i údaje o počtu využitých kontejnerů na lázně aut a začal by silný nedostatek hasičů, kteří by nás před revolucí v dopravě ochraňovali.

„Při jednom z pokusů s elektromobilem se hořící baterie dlouho ochlazovala vodou. Pak se pomocí speciálního zařízení prořízl obal a pokračovalo se v ochlazování. Trvalo to 3,5 hodiny. Testovalo se i ponoření elektrovozu s hořící baterií do kontejneru s vodou. Ani tím nemusíme mít vyhráno. Voda se ohřívá, odpařuje a ubývá. Po třech dnech tam došlo k chemické reakci a baterie zase zahořela. Další z možností je kontejner, který jde hermeticky uzavřít. Jako hasivo se v něm používá voda a inertní plyn,“ popsal složitost hašení elektroaut a hledání nových postupů pro iDnes hasič Zbyšek Zuber.

Jedno deko eko

Jsem dalek tomu si sednout a svést se na vlně ‘předsudečné nenávisti‘ k elektroautům. Je to báječný pokrok. Ta představa, že autu dodá palivo slunce, vítr a voda a že při provozu nedojde k žádnému znečištění, je prostě fajn. Jen je tu problém, že je to stále jen představa, sen. Jinak řečeno, je to v plánech na příští pětiletku. Realitou je, že elektroauta sosají energii z většinově neekologické produkce elektřiny, jejich výroba i následná likvidace daleko víc zatěžuje životní prostředí, než výroba a likvidace běžných aut. A nakonec je tu nedořešená bezpečnost. Kdybychom jezdili jen na elektroauta, stalo by se oněch 36 307 dopravních nehod od počátku letošního roku jedním z vážných ekologických problémů, které bychom museli řešit výrazným litím peněz a lidských zdrojů do jejich žehlení.

Jenže my osedláváme hříbě, které sotva stojí, a chceme na něm vyhrát Velkou pardubickou. Do elektromobility se už teď lijí horem dolem dotace. Ministerstvo životního prostředí pro rok 2020 vyhlásilo dotace na podporu elektromobility pro firmy a společnosti. V balíku pro nadšence na prachy za nic čeká 50 milionů korun. Už teď každý z nás u této dotace poslal 5,- na něco, co není až tak doladěné a co má s ekologií společné jen to písmeno ‘e‘. V Německu dostane každý kupující dotaci ve výši 9000 euro na nákup elektroauta v hodnotě do 40 000 euro. Přičemž po této dotaci očekává Německo rapidní nárůst poptávky. A musí, německá vláda je totiž ve skluzu vlastní pětiletky, kdy se před lety zavázala k tomu, že německé silnice bude brázdit v roce 2020 jeden milion elektroaut. Teď je rok 2020 a jezdí jich tam něco málo přes 300 000. K tomu je tu plán německé vlády, kdy každá benzínová pumpa musí mít alespoň jednu nabíječku pro elektroauta. Další výdaje. Dotace na výrobu elektroaut? Dotace na kupování eletroaut? Dotace na provoz elektroaut? Dotace na výstavbu nabíjecích stanic? Dotace na obnovitelné zdroje? Všechno, co se točí kolem elektroaut, jede přes dotace. Na tom lze vypozorovat, že to není zrovna přirozený segment trhu. Lidé o taková auta nestojí, a také na ně nemají.

Jánošík po našem

A jsme tak ve stavu, kdy běžní lidé platí kratochvíle s elektroauty bohatším. V Čestlicích u Prahy nehořelo běžné auto, ale luxusní elektroauto, jak informovala ČT. Což je absurdita roku. Chudí na ně nemají, a tak je pomáhají platit těm bohatým. A propisuje se jim to samozřejmě na daních. Chceme elektromobilitu? No, tak očešeme chudé, kteří na přestup na elektromobilitu nebudou nikdy mít. Luxus je holt doménou těch bohatších. Tak to bude, i když tomu dáme líbivé ideologické cvičení z rétoriky u pultíku Evropské komise, parlamentu a přidružených spolků soudruhů ekologů.

Elektromobilita je báječný kšeft i nápad do budoucnosti. Ale chce to dát ještě nějaký čas vývoji, stabilizovat elektrosíť, aby se s nárůstem elektroaut vyrovnala a nezkolabovala, k tomu je potřeba dořešit výrobu elektřiny, neaplikovat na ni stejný dotační armagedon jako u elektroaut. Nejde přeci vrhnout na trh (a zároveň ho pekelně pokřivit dotacemi) něco, co je cenově nedostupné a zároveň bezpečnostně nedořešené. Politika, která má v plánu zachraňovat svět, se vždycky ve svém důsledku pustí do jeho destrukce. A i to je předpoklad současné snahy všechno zezelenat. Ekologie ano, jasně, určitě, ale prosím, ne fanatismus.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb