Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Mediální válka už je tady, staletá tradice se hroutí. A budou oběti. Sobota Pavla Přeučila

02.05.2020
Mediální válka už je tady, staletá tradice se hroutí. A budou oběti. Sobota Pavla Přeučila

Autor: Wallpaper

Popisek: Zařadit streamované premiéry do souboje o Oscary? Režisér Steven Spielberg je zásadně proti.

FOTO, VIDEO Koronavirus nemá jen dopady na zdraví obyvatel téměř na celém světě, ale i na ekonomiku, která se leckdy doslova hroutí, a v neposlední řadě i na kulturu, která doznává zásadních změn. K nim patří i stále vyhrocenější situace v uvádění premiérových filmů do kin a souboj o to, kdo první film ukořistí, tedy zda to budou kina, nebo se dostanou souběžně, případně dokonce v premiérovém nasazení do stále oblíbenějšího streamu. V sázce toho není málo. Jde o celou budoucnost kin, která si za celá desetiletí zvykla, a diváky nevyjímaje, na velkolepé premiéry na obřích plátnech s dokonalým zvukem. Náhle mají kina utrum, noví technologičtí giganti, kteří vsadili na stream, mají pré a bourají staleté hollywoodské tradice.

Zatímco spousta skalních diváků kin už nedočkavě čeká na své superhrdiny, monstra a mimozemšťany, bojující na velkých plátnech, v pozadí vypukl zuřivý boj o diváky. Je už téměř zákonem, že každý premiérový film se nejdříve pustí do kinodistribuce, a teprve po určité době, která je zpravidla 90 dní, putuje na DVD a do digitální distribuce. Světová pandemie koronaviru však zamotala distributorům hlavy a v mediálním prostoru se debatuje o tom, že by se tato doba měla zkrátit, a dokonce i o tom, že některé filmy by měly mít premiéry souběžně, tedy jak v kinech, tak ve streamu.

 

Život za mřížemi (All Day and a Night):

Netflix se činí, žhavou novinkou nynějšího prodlouženého víkendu je akční drama scenáristy a režiséra Joe Roberta Cole Život za mřížemi (All Day and a Night)

Bouří se i celebrity

Společnost Netflix mnohdy streamovala premiérové filmy ve stejnou dobu nebo jen pár týdnů po svém debutu v kinech. Konkurenti od Amazon Studios vyrukovali s přáním, aby se některé z jeho filmů hrály v kinech pouze dva až osm týdnů, než se dostanou do streamu na Amazon Prime Video. Majitelé sítí kin však protestují s tím, že jejich podnikání tím utrpí značné ztráty. Reaguje i filmová akademie, udělující Oscary, a už přistoupila na to, že na tyto slavné sošky by mohly být nominovány i filmy, které neměly premiéru v kinech, ale pouze ve streamu.

Už to samo o sobě je předmětem velkého pobouření majitelů kin, ale i mnohých filmových celebrit. Jasně to vyjádřila například oscarová herečka Helen Mirren: „Miluji Netflix, ale hanba Netflixu! Nic se nevyrovná tomu, když sedíte v kině a zhasnou světla.“ Cosi podobného vyslovil i Toby Emmerich, vedoucí pracovník společnosti Warner Bros, součásti WarnerMedia, která také plánuje streamování svých filmů: „Mnozí lidé zažili svůj první polibek spíš v kině, než v obývacím pokoji svých rodičů.“ I přesto plánuje Warner Bros uvést v květnu premiérově online animovaný film Scoob! ze série Scooby-Doo. Proti zařazení streamovaných filmových premiér mezi oscarové nominanty ostře vystoupil například i režisér Steven Spielberg s tím, že tyto filmy by měly soutěžit o ceny Emmy, ne o Oscary.

 

Mirren Helen

Bez slavnostních premiér a červeného koberce si Helen Mirren neumí film vůbec představit. Pro tyto velké okamžiky svého života má celý tým, který má její dokonalou image na starost.; foto Instagram

Walt Disney na vážkách

Dosud rozporuplná jsou vyjádření nekorunovaného krále multiplexů, společnosti Walt Disney. Jeho manažeři sice zatím trvají na oné 90denní lhůtě především u velkofilmů, ale probleskly už zprávy, že některé z filmů by se mohly objevit v obývácích už poněkud dříve. Se svou strategií má prý Disney vyrukovat v nejbližších dnech. Zatím oznámil, že premiéru svého fantasy snímku Artemis Fowl, natočeného Kennethem Branaghem, uvede pouze na své streamovací platformě Disney+. Ono tady jde samozřejmě o pořádně velké prachy, protože jen jejich velkofilmy, k nimž patří třeba Avengers, jim vydělávají globálně v kinech miliardy dolarů. Navíc Walt Disney má nyní onu vlastní streamovací platformu Disney+, která má sice k dispozici obrovské množství špičkových filmů, ale bude ji chtít určitě zásobovat i čerstvými kousky.

 

Artemis Fowl:

Rodinné fantasy Artemis Fowl se prý dočkáme na Disney+ co nevidět. Dvanáctiletý génius, pocházející z kdysi zámožné zločinecké rodiny, se vydá do podzemní říše mocného národa skřítků, kteří možná stojí za zmizením jeho otce a jejichž nezměrné bohatství by mohlo obnovit zašlou slávu rodiny Fowlů

Pořádná rána do vazu

Doslova válka nyní vypukla mezi společností AMC Entertainment Holdings Inc. a největším světovým řetězcem kin a společností Universal Pictures. Šéfové AMC prohlásili, že budou bojkotovat ve svých kinech snímky Universal Pictures, s argumentem, že studio „porušuje obchodní model“, který byl zaveden po celá desetiletí. Zákaz je reakcí na oznámení filmové společnosti zpřístupnit své filmy online téhož dne, kdy budou mít premiéru v kinech.

Co k tomu Universal vedlo? Především to byl nečekaný úspěch velikonoční premiéry animovaného filmu Trollové: Světové turné, který vypustil Universal premiérově právě do streamu. Diváci sice museli zaplatit za zhlédnutí pořádný balík, 20 dolarů, ale Universalu se to vyplatilo. Na tržbách zatím získal přes 100 milionů dolarů, přičemž výroba prý přišla na nějakých 90 milionů dolarů. Kolik vydělal v porovnání s tím první film Trollové z roku 2016, sice Universal tají, ale proslýchá se, že částka byla 120 milionů dolarů. Známé je i to, že výroba původních Trollů přišla o hodně dráž, tedy na 125 milionů dolarů. „Výsledek předčil naše očekávání,“ prohlásil ředitel mateřské společnosti Universal Pictures NBC Universal Jeff Shell s tím, že stejným způsobem chce firma distribuovat i další novinku, film The King of Staten Island scenáristy a režiséra Judda Apatowa.

 

Pete Davidson

Populární americký stand-up komik Pete Davidson v autobiografické komedii The King of Staten Island. Březnová premiéra se neuskutečnila kvůli koronaviru a vzápětí dopadlo stejně i dubnové uvedení na filmovém festivalu Tribeca. Odloženo bylo i divadelní představení, a tak se jeho fanoušci mohou těšit alespoň na online premiéru, naplánovanou na 12. června.

Přehodnotí studia strategii?

V návaznosti na tento úspěch dále Jeff Shell uvedl, že: „Jakmile se kina znovu otevřou, očekáváme premiérová vydání filmů v obou formátech.“ Generální ředitel AMC Adam Aron tvrdí, že Universal porušuje dlouhodobou dohodu, která dává kinům exkluzivní přístup k novým filmům, než budou zpřístupněny na jiných distribučních kanálech, koncept známý jako filmové okno.

V dopise, prošpikovaném silnými výrazy, řetězec AMC uvedl, že „rozhodně pokorně nepřijme tuto změnu postoje k tomu, jak by měla fungovat studia a distributoři.“ Nicméně Universal odpověděl s tím, že to bylo nepochopeno. „Naším cílem bylo vždy poskytovat zábavu co nejširšímu publiku,“ uvedlo studio ve svém prohlášení. „Absolutně věříme ve filmové zážitky v kinech a nevyjádřili jsme opak.“ Následovala odpověď AMC, v které Adam Aron uvádí, že: „AMC je ochotna posadit se s Universalem, aby prodiskutovala různé strategie a různé ekonomické modely mezi vaší společností a tou naší. Avšak v případě neexistence takové diskuse a jejích přijatelných závěrů naše desítky let neuvěřitelně úspěšná obchodní činnosti smutně skončí.“ A dodal: „Platí to, že filmy od Universalu už nebudeme uvádět v žádném z našich kin v USA, Evropě nebo na Blízkém východě.“

 

Trollové: Světové turné
(Trolls World Tour):

Pustit premiérově do streamu očekávaný muzikálový animák Trollové: Světové turné se Universal Pictures rozhodně vyplatilo. Zatím získal na tržbách přes 100 milionů dolarů, takže už je více než deset mega v plusu.

Velké filmy zamíří přednostně do kin

Filmová nadílka Universalu pro rok 2020 zahrnuje například Candymana v září, Halloween Kills v říjnu a pokračování animovaných Croods v prosinci. Na příští rok jsou pak naplánovány větší trháky, jako Rychle a zběsile 9 a Jurský svět: Dominion. Zdá se, že po úspěchu online premiéry filmu Trollové: Světové turné jsou obavy AMC dost opodstatněné. Ukázalo se totiž, že diváci jsou ochotni si za své domácí pohodlí připlatit, a navíc, pokud se dívala celá rodina, dokonce je to vyšlo levněji než společná návštěva kina. A podle mého názoru, upřímně řečeno, že bych zrovna tenhle animák musel vidět na velkém plátně, to tedy ne. Zatím se zdá, že většina předních filmových studií zůstane u klasického modelu filmových oken a vyjadřují (zatím) svou ochotu zůstat u tohoto modelu, představujícího určité symbiotické partnerství mezi majiteli kin a filmovými studií.

Záleží na reakci diváků

Otázku zůstává, jak se budou diváci chovat po znovuotevření kin. Například kasovní úspěch Trollů může být jen důsledkem toho, že miliony lidí jsou v karanténě, a masivního marketingu Universalu a nemusí být důsledkem měnících se preferencí publika. Další otázkou je, jak bude filmové publikum reagovat po skončení karantény. Jak u distributorů, tak majitelů kin totiž panují docela oprávněné obavy, že se lidé budou bát návštěvy kin, aby se nenakazili koronavirem. Že mohou být tyto obavy oprávněné, ukazují poslední lékařské studie, které tvrdí, že onemocnění Covid-19 nemusí nutně znamenat imunitu, a člověk se může klidně nakazit znovu.

 

Scoob!:

První celovečerní animované dobrodružství Scooby-Doo můžete vidět online už 14. května a slibuje skvělou podívanou. Zavede vás na samotný začátek přátelství Scoobyho a Shaggyho a konečně uvidíte, jak s mladými detektivy Fredem, Velmou a Daphne založili legendární srandabandu Záhady s.r.o. Teď ale musí Scooby a jeho parta přijít na kloub nejprekérnější záhadě všech dob, svět má brzy zakusit zlobu přízračného bájného psa Kerbera. Začíná napínavý závod s časem, psapokalypsa je na spadnutí a prima parta brzy zjisťuje, že pravým klíčem k záhadě může být právě Scooby.

Na válku by doplatily obě strany

Podle filmových odborníků nebude mít ale válka, která se rozhořela mezi majiteli kin a filmovými studii, dlouhého trvání a obě strany musí dospět ke kompromisu. Adam Aron už uvedl, že jeho společnost AMC bude „zvažovat jakékoli alternativy“, ale jakékoli změny současného byznysového standardu „musí být pro nás buď výhodné, nebo alespoň neutrální.“ AMC si jen těžko může dovolit, aby bojkotovali studio, které připravuje takové trháky, jako Mimoni 2 nebo Rychle a zběsile 9. AMC sice řinčí zbraněmi a vyhrožuje bojkotem, ale žádný řetězec kin nemůže zvláště teď přežít, natož prosperovat bez filmů, které Universal připravuje.

Myslím si, že by to byla vyloženě krátkozraká a sebevražedná hra řetězce, který se už před koronavirovou pandemií potýkal s dluhy ve výši 5 miliard dolarů. Bez oněch vyjmenovaných blockbusterů a dalších filmů z produkce Universalu by se jen těžko postavilo AMC na nohy. Otázkou je tedy především zkrácení onoho povinného „okna“ mezi kinopremiérou a uvedením filmu online. Velkofilmy totiž vydělají podle průzkumů drtivou většinu peněz v prvních šesti týdnech od premiéry v kinech. Až 94 procenta tržeb vydělaly trháky, jako Wonder Woman, Avengers, Star Wars, Temný rytíř, Shrek, Spider Man či Strážci galaxie, v oněch šesti týdnech. Na stole tedy leží především rozhodnutí, zda je dále držet pouze v kinech, nebo je ve zkrácené době vypustit na internet.

 

Pavel Přeučil

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace