Zničí Mladou Boleslav koronavirus, nebo zavřená automobilka? Ve městě vzrůstá napětí, výtržnosti jsou na denním pořádku
27.03.2020
Foto: mb-net.cz (stejně jako ostatní snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: 20. března píše oficiální webová stránka Mladé Boleslavi (k tomuto snímku): „Hlídka muže vyzvala k prokázání totožnosti, dva mladíci byli slovenské národnosti. Třetí muž odmítl prokázat totožnost se slovy „nic vám ukazovat nebudu, jste jen měšťáci, já si tady budu chlastat, jak se mi bude chtít, vy mi nebudete říkat, co mám dělat“
Roušky na obličejích, kdy většina z nás vypadá, jako by právě šla přepadnout nejbližší banku či poštovní úřad, poloprázdná vlaková i autobusová nádraží, prázdné regály v obchodech a hlavně strach o své zdraví. To jsou asi nejviditelnější projevy útoku koronaviru na Českou republiku. Jsou ale města, která kvůli tomuto viru a uzavírání výrobních podniků musí řešit i další závažné problémy, například ty se vzrůstající kriminalitou. Mezi ně patří i Mladá Boleslav.
Město proslavené výrobou osobních automobilů Škoda se se zhoršenou bezpečnostní situací potýká už delší dobu, v posledních dnech, kdy ´Škodovka´ zastavila provoz, se ale stav začal značně přiostřovat. „Dokud tady pracovali jen dělníci od nás a ze Slovenska, byl v Boleslavi klid, ten ale skončil před několika lety, kdy sem za prací začali přicházet lidé z východu. Začalo to Poláky a Ukrajinci a pokračovalo dalšími národnostmi,“ říká řidič jednoho z autobusů, který jezdí příměstskou linku v okolí Mladé Boleslavi. Své jméno z pochopitelných důvodů odmítá prozradit.
Drogy se prodávají v autobusech
„Naše autobusy často slouží jako místa, kde drogoví dealeři provádí své obchody a my jsme proti tomu úplně bezmocní. Rvačky v autobusech, na zastávkách i v místních hostincích jsou tady na denním pořádku. K těm větším dokonce musí pravidelně vyjíždět policejní zásahová jednotka,“ popisuje běžnou situaci v okrajových částech, kde jsou ubytováni zahraniční dělníci Škodovky, řidič příměstského autobusu.

Škoda Auto - fabrika je takové město ve městě. Foto Škoda Auto
Zavřená ´Škodovka´ vede k nepokojům a rvačkám
Do našeho hovoru se v tu chvíli zapojuje jeho kolega, který také zajíždí do oblastí, kde se zdržují zahraniční pracovníci automobilky. „Nějak jsme si na tu situaci už zvykli i díky tomu, že město posílilo ochranu těchto lokalit, ale nyní máme opravdu strach. Poté, co fabriku zavřeli, zahraniční dělníci vysedávají po parcích, na lavičkách a popíjejí alkohol a začínají být agresivní na celé své okolí. Pokud se brány škodovky brzy znovu neotevřou, máme strach, že tady všechno zdemolují, oni opravdu nemají žádné zábrany,“ podotýká řidič, představující se jako Petr.
Asistenti bezpečného města vypomáhají strážníkům
Pro eliminaci kriminální činnosti a zejména vandalství a násilnictví nechalo již v roce 2016 město Mladá Boleslav zřídit novou funkci, takzvané Asistenty bezpečného města. „Jejich běžná činnost za normálních okolností spočívá v dohlížení na veřejný pořádek, upozorňování občanů v případě, že se dopouští přestupků, v krajním případě řešení za pomoci městské či státní policie. Těchto lidí má město 12, k tomu dalších osm zaměstnanců bezpečnostní agentury,“ přibližuje fungování asistentů tisková mluvčí města Šárka Charousková.

V blízkosti velkých ubytoven, kde jsou ubytovaní především zahraniční dělníci došlo k posílení bezpečnostních opatření. Pomocníci městské policie zde monitorují veřejný pořádek, případné popíjení alkoholu na veřejných místech, ale také dodržování vládních nařízení o omezení pohybu osob a nošení ochranných roušek
A dodává, že v současné situaci patří k pracovní náplni těchto mužů také kontrolování dodržování nošení povinných roušek či šálů zakrývajících obličej a dalších vládních nařízení souvisejících s opatřeními v boji proti koronaviru.
Město se obává výtržností
Tisková mluvčí přitom přiznává, že se v souvislosti s uzavřením automobilky město obává především zvýšení počtu narušování veřejného pořádku a výtržností. „Z tohoto důvodu byl ve spolupráci s krajem a ministerstvem vnitra zvýšen počet policistů ve městě, počet zaměstnanců bezpečnostní agentury, kteří pro město pracují a posilují hlídky městské policie, byl dočasně zvýšen na dvojnásobek, z 8 na 16 lidí denně. K jejich pracovním povinnostem patří také hlídání okolí největších ubytoven ve městě a další riziková místa.“
Asistent se základním vzděláním, ale nabušenými svaly
Na otázku, proč město raději nepřijalo větší počet městských strážníků, namísto zavádění zcela nové formy ostrahy města, mluvčí Šárka Charousková odpovídá: „V tomto případě vůbec nejde o to, že by bylo výhodnější zřizovat tuto funkci, ale o to, že se nám, stejně jako dalším městům, dlouhodobě nedaří sehnat další strážníky městské policie, protože, především s ohledem na možnosti v Mladé Boleslavi, to není atraktivní zaměstnání. Navíc se stává, že některé uchazeče musíme odmítat, protože nesplní přísná přijímací kritéria, jako jsou maturitní zkouška, psychotesty či testy fyzické. Tyto nároky však na asistenta bezpečného města kladeny nejsou, proto je snadnější takové lidi sehnat a místa obsadit. V tomto případě stačí základní vzdělání a trestní bezúhonnost, vysvětluje Šárka Charousková.

Policie je v ubytovnách zahraničních dělníků častým hostem
Lidé nemají pocit bezpečí
Situace v Mladé Boleslavi ze svého pohledu přesto nehodnotí jako nikterak tragickou. „V tomto městě žiji, mám dvě děti, obě se pohybují po městě, chodí do škol, do kroužků, jezdí běžně autobusem… Hodnotila bych tedy školní známkou dvě. Co je asi horší, to je pocit bezpečnosti lidí, ten je na tom hůř než bezpečnost jako taková. Nicméně situace je nyní výjimečná, proto si netroufám odhadnout, jak s tím ´zatočí´ uzavření automobilky,“ dodává mluvčí Šárka Charousková.
Hrozí Boleslavi ghetta, kam se bude bát vstoupit i policie?
Oslovení řidiči mají ale v tomto ohledu jasno. „Pokud se brzy brány automobilky neotevřou, stanou se z okrajových částí Mladé Boleslavi ghetta, kam se bude bát vstoupit nejen obyčejný občan, ale bez samopalu ani policisté s armádou. Tohle je odvrácená strana mince hlavního tahouna české ekonomiky,“ dodávají řidiči příměstských autobusů. Nám nezbývá než jim přát, aby uzavření fabriky bylo co možná nejkratší a aby v budoucnu nepřišla ekonomická krize, která by omezila počet pracovních míst v automobilce a tím vlastně vyvolala válečný stav mezi těmi, kteří v práci zůstanou a těmi, kteří budou muset odejít.
Vložil: René Flášar