Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nechutné pokrytectví módní korporace Zalando. Ekologie? Jen marketing. Komentář Štěpána Chába

komentář 17.02.2020
Nechutné pokrytectví módní korporace Zalando. Ekologie? Jen marketing. Komentář Štěpána Chába

Foto: Youtube / repro

Popisek: Momentka z reklamy korporace Zalando

VIDEO Zalando je e-shop prodávající téměř po celé Evropě oblečení a boty. V současnosti mamutí korporace nabízí zboží od více než 1900 značek a stala se výkladní skříní evropského snu (něco na způsob amerického snu, jen s tím rozdílem, že tam hrají zásadní roli dotace a nerovný trh v rámci Evropské unie, ne tolik schopnosti sám se na trhu prosadit). Zalando při každé objednávce vyzve zákazníka, aby přispěl 6 korun jako náhradu za uhlíkovou stopu, kterou svou objednávkou vytvoří. Chvályhodné.

Ano, lidem se musí neustále vtloukat do hlavy, že jejich existence stojí na ekologickém dluhu. Pak budou daleko více svolní k různým sociálním, politickým i ekonomickým experimentům.

Jak se staví evropský sen

Zalando začali žádostí o dotace. Od roku 2007 do roku 2012 vyškemrali od veřejnosti přes tři miliony euro na svůj rozjezd. Ale ano, dobrá, dají se přimhouřit oči a říct – hele jak dotace fungují, správně, z ničeho pomohly vybudovat velkou korporaci. Jenže v roce 2012 Zalando podle televize ZDF obdrželi z německého rozpočtu 22,5 milionu eur na výstavbu nového ředitelství. Sakra, v tu dobu už se příliš nejednalo o malou začínající firmu, už v tu dobu aspirovali na titul korporace roku. Tady už to trochu smrdí (a nejenom uhlíkovou stopou).

Na čem ještě stojí a stál Zalando? Na levné pracovní síle. To si vezmete do svých výpočtů Berlín a jednoho běžného Poláka. Zalando má sklady nedaleko Berlína, běžný Polák je od něho vzdálený na 200 kilometrů. Co udělá Zalando? Aby mohli rozjet svůj byznys, začnou si najímat Poláky. Ovšem s tím, že se budou přepravovat z Polska do skladu Zalanda svépomocí. Což znamená oněch 200 kilometrů. Denně. Pro Poláka je to výhodné, protože v Polsku jsou mzdy, oproti Německu, ubohé. Stojí mu za to vstát o hodinu a půl dřív a profrčet Německem.

Výhodné je to i pro Zalando, protože nabídne Polákovi minimální mzdu, ale zaručenou práci, kde se po něm nechtějí žádné vysoké nároky stran jazykového vybavení, vzdělání, praxe. Šťastní jsou všichni, no ne? Jen ta příroda přijde trochu zkrátka, protože Polák, který denně ujede 400 kilometrů, vytvoří uhlíkovou stopu za několik stovek korun. A těch Poláků nebude málo. Jezdí tam už přes deset let, každý den. Za tu dobu už vznikl uhlíkový dluh za stovky milionů, řekl bych.

A co víc, v roce 2012 odvysílala německá televize ZDF řadu reportáží o šílených pracovních podmínkách v logistických centrech Zalando. Pracovní pozice, kde se člověk nemohl ani na vteřinu posadit, denní kvorum ušlých kroků dosahovalo až k 30 kilometrům, permanentní dohled za pomoci moderních technologií, nevyhovující hygienická zařízení. Otřesné pracovní podmínky v reportážích televize ZDF kritizovala v roce 2012. V roce 2014 se nechal tajně do provozovny najmout reportér ZDF. Zkonstatoval, že se podmínky nejen že nezlepšily, ale spíše zhoršily. Zalando jeli většinou s agenturními zaměstnanci (tzn. s Poláky, které Zalandu dodala pracovní agentura, za minimální mzdu 7 euro na hodinu).

A teď těch šest korun na uhlíkovou stopu

Při nákupu u Zalando vám ordinují, že máte být smutní z vlastní existence a poslat jim šest korun, abyste nebyli zase tolik smutní, ale také trochu veselí, že jste udělali něco pro záchranu světa. Vašich šest korun pak, jak tvrdí, pošlou do Etiopie, aby tam nechali zasadit strom. To je přeci pěkné. Kdo by nechtěl přispět. Zalando pak může vykazovat ekologickou uvědomělost a natáčet reklamy tohoto typu:

Jakou má asi taková reklama uhlíkovou stopu? Chlapci, kteří stojí u zapáleného auta a jsou tak sví. Jen tahle jediná reklama bude muset být vykoupená desítkami tisíc ‘odpustků‘ za uhlíkovou stopu při objednávce u Zalando. Nemohli by chlapci v reklamě místo zapalování aut radši uvědoměle sbírat odhhozené odpadky v pangejtu? Vlastní reklamní kousky by Zalando mohli točit na recyklovaný filmový pás. Nejlépe přetáčet filmy dvorní Hitlerovy filmařky Leni Riefenstahlové, protože jedno s druhým souvisí.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb