Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ne násilné vnucování, ale výrazné výhody. Tak se dělá doprava. Přečetli jsme

08.02.2020
Ne násilné vnucování, ale výrazné výhody. Tak se dělá doprava. Přečetli jsme

Foto: Pixabay

Popisek: Eindhovenský tunel pro cyklisty

Jiří Hlavenka sepsal pro Ekolist reportáž z nizozemského Eindhovenu, kde poukazuje na velmi dobře řešené dopravní propojení celého města, které obyvatelům nezakazuje, nepřikazuje, ale dává jim prostě jiné možnosti. A ty možnosti jsou prostě lepší, než nasednout do auta.

Město Eindhoven Jiřího Hlavenku zaujalo prazvláštním klidem. Nejdřív netušil, která bije, nakonec přišel na to, že město je klidné, protože je v něm minimální automobilový provoz. „Eindhoven je populačně zhruba na polovině Brna. Nádraží prochází středem města (to je jistě překvapení jako Brno, že), a denně jím projde a projede podle městských statistik 100 000 cestujících. To je násobek čísel brněnského hlaváku - u polovičního města,“ píše Jiří Hlavenka v Ekolistu. Nádraží uprostřed města? K čemu? Vždyť je to pro socky, že jo.

Báječná řešení

Přičemž MHD v Eindhovenu jde člověku přesně na ruku. Nemusí nikde dlouze čekat, vlaky i autobusy jezdí neustále a všemi směry, navazují, a když vám nějaký ujede, za pár minut jede další, nemusíte bloudit po nástupištích nebo hledat v orientačních plánech, jestli vám to jede z nástupiště 4 a ¾ nebo 18, protože vám to jede z jednoho, kde vlak nebo autobus prostě zastaví a hned zase vyrazí. Přitom komfort cestování v MHD je prostě… luxusní. Pro cestující v Eindhovenu je daleko výhodnější jet veřejnou dopravou. Jak nákladově, tak i časově.

„V kiosku za vchodem si koupíte lístek, a zabere to opravdu dvacet vteřin. Předvolené stanice, jen mávnete kartou a už to z něj leze. Pak velké a zřetelné navigační cedule s informacemi, odkud to jede, jen jdete za šipkou. (Jako skromný kontrast dávám hlášení na našich nádražích zhruba v duchu "Zrychlený spěšný vlak vyšší kvality é třista padesát osm bé jé společnosti České dráhy", než se hlasatel vykoktá, kam to vlastně jede, už z Eindhovenu odjedou dvě soupravy. Time is money, moroni). Že samozřejmě nemusíte přemýšlet, jestli lístek, který pořizujete, platí pro toho či onoho konkrétního dopravce či vlaku nebo vagónu (!), ani snad nemusím zmiňovat. Prostě si koupíte lístek do Amsterodamu a nasednete do toho nejbližšího, co přijede. Jednoduché, příjemné, rychlé,“ popsal Hlavenka efektivitu eindhovenské dopravy.

Honorace na kolech

Hlavenka píše i o jistém kulturním specifiku Holanďanů. Tou jsou jízdní kola. U nás je jízda na kole ve velkých městech stále ozlomkrk. Infrastruktura není, cyklisté tak musí ‘překážet‘ automobilovému provozu. „Běžně uvidíte madam v haute couture kostýmku, která kdyby byla u nás, tak nevyleze z ničeho menšího než ze sedmičkového bavoráku se šoférem. Zde si to šlape na kole, kterému jsme říkali dřív z neznámého důvodu ‘Arab‘ nebo ze známého důvodu ‘Ukrajina‘, zastaví, opře ho o rantl a vejde do sídla světové korporace,“ cyklistická kultura Holanďanů se Jiřímu Hlavenkovi očividně zalíbila.

+

Stačí vyjít obyvatelům měst vstříc a prostě nastavit služby veřejné dopravy tak, aby výhody nad osobním autem výrazně převažovaly. To trochu nezvládáme. Restart veřejné dopravy by kulturu dojíždění kamkoliv mohl razantně změnit.

U nás se, želbohu, vžilo pohrdání veřejnou dopravou. Je to ‘socka‘ a tou jezdí jen skutečné socky. Vývojem jsme se přiblížili více k americkému pojetí, kdy je takzvaně reprezentativnější zajet si pár metrů autem, než tam dojít nebo zajet MHD. Možná bude chvíli trvat, než dorosteme do stavu, kdy budeme myslet normálně udržitelně (normálně, tedy bez extrémů – auto není nepřítel, MHD není pro socky).

Cyklistická doprava pak získala punc odklánění eurodotací a samotní cyklisté jsou označovaní za cyklofašouny, protože i na poli ekologického dojíždění se společnost rozpoltila na dva znepřátelené tábory, které jedou na extrémech. Jedni odmítají automobily zcela, druzí by zase nejradši zlikvidovali veškerá jízdní kola a cyklisty by sráželi ze silnice svým SUV. Je to trochu na hlavu.

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb